Microsoft med egen fysikkmotor

I den siste tiden har vi sett flere aktører som satser på at fysikkberegninger blir det nye for spillopplevelsen i fremtiden. Først ute hadde vi Ageia med sin PhysX. Så har Havok vært på banen med sin løsning som benytter GPU-kraft for å gjøre de fysiske beregningene.

Løsningen til Microsoft er planlagt som en egen API under DirectX. Planen er å utnytte kraft direkte fra GPU. Dette er den samme tilnærmingsmåten som vi ser fra Havok.

Det er foreløpig usikkert når vi får se noe ferdig resultat fra Microsoft. Kanskje blir det allerede i DirectX 10? En ting er sikkert, når også Microsoft ser med sultne øyne på fysikkberegninger ville det forundre oss om ikke dette blir meget sentralt i fremtidige spill.

(Kilde: X-bit Labs)

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen