Microsoft justerer produktstøtten

Microsoft har bestemt seg for å endre den såkalte Software Support Lifecycle, som bestemmer hvor lenge Microsoft skal lage oppdateringer og drive kundestøtte for sine produkter. Hensikten med endringene er at kunder skal kunne laste ned de siste månedlige oppdateringer selv om kundestøtteperioden går mot slutten. Reglene i Software Support Lifecycle ble opprettet i 2002 for å få bedre forutsigbarhet når det gjelder Microsoft-produkter. Målet skal fortsatt være det samme, men reglene skal være enklere og mer rettferdig.

Ifølge de gamle reglene ble kundestøtte for et bestemt produkt avsluttet mot slutten av en måned. Dette skjer ofte noen dager før Microsoft slipper kritiske sikkerhetsoppdateringer. Dermed kunne ikke kundene få mulighet å laste ned de siste oppdateringene. Dette blir nå endret fra og med i dag. Det første produktet som blir berørt av disse endringene er Microsoft Exchange Server 5.5 som gikk ut 31. desember 2005. Kundestøtteperioden blir utvidet noe slik at kunder skal kunne laste ned siste kritiske oppdatering.

For vanlige forbrukere medfører det at Windows XP Home Edition og Windows XP Media Center vil bli støttet også fremover, selv om selskapet ikke har fortalt om dette i pressemeldingen. Microsoft har lagt til en liten notis på disse produktenes egen Lifecycle-side, hvor de skriver at Mainstream Support vil slutte to år etter at neste versjon av Windows blir sluppet. Det betyr at det kommer sikkerhetsoppdateringer for de to versjonene i alle fall i 2 år etter at Windows Vista kommer ut.

Kilde: microsoft.com

Kommentarer (12)

Norges beste mobilabonnement

Januar 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen