(Bilde: Bloomua / Shutterstock.com)

Microsoft vil støtte norske spillutviklere med millioner

Microsoft-prosjektet SpillGnist skal gjøre det norske spillutviklermiljøet proffere.

– Vi har god kultur for å starte opp selskaper, men vi har kanskje ikke så god kultur for å lykkes med selskaper. Det sier Microsofts teknologidirektør, Børge Hansen, i forbindelse med at Microsoft presenterte sitt nye initiativ SpillGnist for pressen i dag.

Utviklerne må slutte å tro at gode ideer selger seg selv

Hansen var opptatt av at Norge har et stort utviklermiljø, og at mange av disse miljøene er mer ingeniørdrevne enn kommersielle. Ifølge Hansen betyr dette at de utvikler spill, men at de ikke har den nødvendige kunnskapen eller de nødvendige ressursene for å gjøre spillene til kommersielle suksesser.  

– Mange kommer til meg med ideer de mener er så gode at det holder å utvikle produktet for at det skal bli en suksess. Men det holder ikke å tuppe til ballen og håpe at den går i mål. Du må spille ballen hele veien, sa Hansen.

Microsoft tilbyr starthjelp verdt millioner

Teknologidirektør i Microsoft, Børge Hansen, sier Microsoft Norge kan hjelpe norske spillutviklere til å nå ut i verden med spillene sine.
Teknologidirektør i Microsoft, Børge Hansen, sier Microsoft Norge kan hjelpe norske spillutviklere til å nå ut i verden med spillene sine.Foto: Microsoft

For å lykkes med dette vil Microsoft starte opp et program de kaller SpillGnist. Hansen presenterte prosjektet med slagordet «Make – Publish – Fame?».

SpillGnist skal bygges opp etter samme modell som BizSpark. Det betyr at Microsoft gir oppstartsbedriftene tilgang til programvare verdt tre millioner kroner. I tillegg får hvert selskap tilgang til vederlagsfritt å benytte skytjenester verdt inntil 60 000 dollar over en periode på tre år. 

For å få tilgang til ressursene må du ha et selskap som ikke har eksistert i mer enn tre år, og som ikke omsetter for mer enn 5 millioner kroner. Det er ikke noe krav at du må bruke teknologien til Microsoft, og du trenger heller ikke å plassere prosjektet ditt på Microsofts skytjeneste. 

Hansen hevder det vokser frem en ny industri som retter seg mot det han kaller «causual gamere». Med det sikter han til den raskt voksende andelen som spiller spill på mobil og nettbrett i ledige stunder, i motsetning til de tradisjonelle «gamerne», som gjerne spiller mer avanserte spill på PC eller konsoll.

Tjener 300 000 kroner dagen på Flappy Bird

– Vi er lysår bak finnene

Spillindustrien i Norge er ikke så sterk som Microsoft kunne ønske. Børge Hansen bruker Finland som et eksempel på et land der de har kommet mye lenger enn vi har. Han minner om at Rovio lagde femti spill før de lyktes med Angry Birds, og sier suksessen ikke bare kom som en følge av spillbarheten for Angrybirds.

– Rovio hadde en plan for spillet. Denne planen omfattet også markedsføring, film og alt det vi nå ser. Vi kan være med på å sørge for at dette skjer.

Microsofts gavepakke til utviklerne er altså SpillGnist, eller GameSpark, som det vil hete på Microsoft-språket.

Norge skal vise vei

– Norge er først ute med den nye modellen. Nå skal vi teste ut dette i Norge, og så vil erfaringene fra Norge bli brukt til å lære opp resten av Microsoft, sa Hansen. Han viste til at Microsoft har kjøpt store spillselskaper og samarbeider med andre. Nå er tiden kommet for å koble seg til alle de små utviklerne, de som lager alt det nye som dukker opp. Derfor vil vi hjelpe utviklerne å lage, publisere og få anerkjennelse for arbeidet. Vi vet at det første spillet de lager ikke kommer til å bli en hit. Dette er en teknikk som alt mulig annet, og utviklerne må øve seg, sier Hansen.

Han forteller at Microsoft gjerne ser at utviklerne utvikler for alle plattformer, noe også Microsoft ønsker å gjøre med sine produkter. Microsoft vil derfor hjelpe utviklere så de når ut på iPad, iPhone, Android, PC eller Windows Phone.

– Spillene må sertifiseres for de ulike plattformene, og det må finnes en idé om hvordan spillene skal gjøres lønnsomme. Vi skal være med å løfte det norske spillmiljøet fra å være en gjeng med idealister, til å bli et profesjonelt miljø, sier Hansen.

Nå finnes det over 300 000 Windows Phone-apper >>

Kommentarer (7)

Norges beste mobilabonnement

Januar 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen