Microsoft med spillgrafikk for mobil og nettbrett?

Qualcomm med på listen over DirectX 12-partnere.

Microsofts grafikkplattform DirectX forbindes vanligvis med PC-er, men nå kan det se ut til at Microsoft også kommer til å fokusere mer på mobile plattformer også. I en invitasjon til en pressekonferanse i forbindelse med lanseringen av DirectX 12 på spillutviklerkonferansen GDC er det nemlig en Qualcomm Snapdragon-logo, i tillegg til logoer for AMD, Intel og Nvidia. 

Foto: Microsoft

Hver gang en helt ny DirectX-versjon har blitt lansert har det brakt med seg en rekke forbedringer for spillgrafikk. Sist fikk vi blant annet skikkelig støtte for flerkjerneprosessorer, og tilsvarende sprang kan også være tilfelle denne gangen.

Kan ikke røpe noe offisielt

Likevel er det én ting som tyder på en kursendring i DirectX 12.

Ingen bør blir overrasket over at Microsoft har samarbeidet med AMD, Intel og Nvidia. Disse tre gigantene har nemlig de siste ti-femten årene vært uløselig knyttet til spillgrafikk, da alle spill-PC-er inneholder maskinvare fra minst én av disse. Den fjerde partneren er dog Qualcomm – en sentral spiller innen mobiltelefoner og nettbrett.

Opplysningen om at DirectX 12 er på vei, og avdukes altså 20. mars i år, kommer rett fra Microsoft selv via teknologiutviklerbloggen MSDN – men noe mer enn datoen, temaet og samarbeidspartnere vil de ikke røpe. Det bekrefter også selskapets norske arm:

– Det eneste vi kan si er nok at dere må vente til den datoen som er oppgitt på MSDN, sier kommunikasjonsdirektør Christine Korme i Microsoft Norge til Hardware.no.

Mobil spillgrafikk i vinden

Qualcomm er ikke alene om å lage mobil verstinggrafikk. På CES 2014 fikk vi se Nvidias nye Tegra K1.
Qualcomm er ikke alene om å lage mobil verstinggrafikk. På CES 2014 fikk vi se Nvidias nye Tegra K1.Foto: Jørgen Elton Nilsen, Hardware.no

Hun vil heller ikke fortelle hvorfor Microsoft har valgt å rådføre seg med Qualcomm når de nå skal komme med sin første solide DirectX-oppdatering på fem år, men det virker umiddelbart egentlig ganske åpenbart.

Qualcomm er nemlig selskapet bak Snapdragon-brikkesettet som driver de fleste moderne Android-enheter. I denne inngår også grafikkprosessoren Adreno, som i utgangspunktet het ATI Imageon før det ble solgt av AMD for en del år siden. Stokker du om på bokstavene får du da også navnet «Radeon».

Når selskapet nå også er med på lanseringen av DirectX tyder det på at vi vil få se langt bedre støtte for DirectX på ARM-baserte enheter. Om dette vil gå på bekostning av bedre funksjoner for tradisjonelle spillmaskiner gjenstår å se, da de åpne konkurrentene til DirectX tross alt fungerer fint på mobile enheter. Dette føyer seg uansett inn i en pågående trend hvor spillgrafikk ser ut til å bli mer og mer mobil.

Nvidia satser også på mer mobil spillgrafikk:
Den nye Tegra K1-prosessoren har 192 CUDA-kjerner »

Kan måtte vente i enda lang tid

Uansett hva som skjer 20. mars kan det være en god stund til vi får se DirectX 12 i praksis. Da DirectX 11 ble avduket i 2008 skulle det nemlig gå mer enn ett år før vi fikk se det i en ferdigutviklet versjon.

Uansett følger vi med – og kollegaene i Gamer.no vil være tilstede på GDC 2014, så vi vil bringe dere nyheten direkte når det skjer.

(Kilde: MSDN)

Kommentarer (3)

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen