Microsoft skal nå endre SkyDrive-merkevaren gobalt. (Bilde: Hardware.no/iStock)

Microsoft må kvitte seg med «SkyDrive»

Har tapt navnestrid – endrer over hele verden.

For én måned siden tapte Microsoft en tvist rundt merkenavnet på sin skylagringstjeneste, SkyDrive. Retten erkjente at navnet er for likt «Sky», som British Sky Broadcasting Group eier – en stor medieaktør i Storbritannia.

Microsoft har nå bestemt seg for at de ikke skal anke saken, og til The Verge bekrefter programvaregiganten at de nå skal bytte merkevarenavnet over hele verden.

Vil eksistere en stund til

Det er ikke første gangen Microsoft må snu rundt på produktnavnene sine. I fjor måtte de kvitte seg med «Metro» – navnet de ga den nye startskjermen i Windows 8 – da det var i konflikt med det tyske selskapet Metro AG. 

I dagens tilfelle er problemet at «SkyDrive» er særs likt en rekke av Sky sine mange merkevarer, som Sky Movies, Sky Store, Sky Apps og mange flere.

Til The Verge sier Microsoft at de er glade for å ha kommet til en slutning rundt navnproblematikken, og de lover å levere en like god tjeneste som før.

Nøyaktig når navneskiftet vil finne sted, og hva det nye navnet vil bli, er foreløpig ikke kjent. Sky har imidlertid gitt Microsoft lov til å fortsette å bruke navnet i en tid fremover, slik at de rekker å gjøre de nødvendige endringene på en god og rolig måte.

Stortest: Disse nettsky-tjenestene bør du velge:
Gir deg helt gratis lagringsplass i nettskyen » 

(Kilde: The Verge)

Kommentarer (34)

Norges beste mobilabonnement

Januar 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen