(Bilde: Strax AB/montasje)

– Merkevarene kommer til mobilbransjen

Tror du din iPhone blir mer eksklusiv med et Hugo Boss-deksel?

Merkevare-"branding" er utbredt i mange bransjer, men i mobilbransjen har vi sett ganske lite til det foreløpig. Du finner helt sikkert mobildeksler med en eller annen kjent logo her og der, men det er neppe noe du ser mye til på gata. Foreløpig.

Vi møtte for litt siden Erik Schymberg, som er daglig leder i tilbehørsleverandøren Strax AB i Norden. Schymberg mener helt klart at mobilbransjen plutselig har blitt veldig attraktiv for de store merkevarene. Selv har selskapet avtaler med blant andre Hugo Boss, Diesel og Coca Cola om å produsere mobiltilbehør med deres merkevarer, noe han selvsagt er mest interessert i å snakke om. Vi prøver imidlertid holde samtalen på det mer generelle planet.

– Jeg tror spesielt at folk i Skandinavia bryr seg litt mer om designprodukter. Vi tror at mange vil heller kjøpe et Hugo Boss-deksel til telefonen for 399 kroner, enn et "no-brand" til 199, sier Schymberg til Mobilen.no.

Mobilen har blitt personlig

Han sier videre at mobilbrukerne allerede har brukt deksler for å få litt forandring, men at smarttelefonene er i ferd med å ta et skritt videre i utviklingen.

– Smartphonen er et ungt produkt. Først brukte vi deksler til å beskytte den. Det var steg én. Steg to var å sette på stilige deksler, og steg tre blir personifisering av alt mobiltilbehør, sier Schymberg.

– På sikt vil vi se et bredere spekter av merkevarer i telekombransjen, legger han til.

Schymberg avslører at Moods of Norway topper ønsklisten hans

– Hvilken merkevare ville du aller helst hatt en avtale med?

– Noe innen fashion. Nike! Sportsbransjen er jo gigantisk, svarer svensken.

I Norge topper Moods of Norway ønskelisten hans.

Foto: Strax AB

Mye branding allerede?

Det virker kanskje merkelig å presentere det som en nyhet at merkevarene for alvor kommer til mobilbransjen. Vi har jo allerede sett blant annet "HTC audio by Beats" og LG Prada, og flere lignende produkter. Det Schymberg hevder er imidlertid at vi vil se mye, mye mer av dette de neste årene. Han mener at forbrukerne er i ferd med å ta i bruk mobiltilbehør for å definere hvem de er, i samme grad som for eksempel sko, klær, solbriller og biler.

Til nå har det kanskje handlet like mye å definere seg selv ved å velge et bestemt OS eller en bestemt produsent. Forskjellen blir etter sigende at mobiltilbehør, som deksler, mobilvesker, headsett, holdere og lignende, vil fronte merkevarer du også kjenner fra andre steder. Det kan være alt fra Bentley til Cartier eller Gucci, men like gjerne Xbox, Vålerenga (VIF) eller andre merkevarer som sier noe om dine interesser.

– Hvorfor sier du at det skjer en endring akkurat nå?

– Markedene flyter mer og mer sammen. Jeg tror du vil se enda flere produkter med logoer fra telekombransjen på også, selv om de ikke har noe som helst med telekom å gjøre, svarer Schymberg, og sier med et glimt at vi "snart vil få se vesker med telekom-logoer overalt".

Han nevner kort at de også har begynt å teste deksler med innebygde høyttalere og NFC-funksjoner, og at dette trolig blir det neste igjen – etter personliggjøring.

Apple og Google i verdenstoppen

Akkurat dét kommer kanskje ikke som noen overraskelse. På listen over de ti mest verdifulle merkenavnene til BrandZ forrige måned, finner vi nemlig Apple på førsteplass og Google på andreplass. Merkevareverdien deres er på henholdsvis 185- og 113 milliarder dollar, skal vi tro analysen.

Disse to selskapene har imidlertid blitt plassert i kategorien for teknologiselskaper. I telekomkategorien er mobilselskapene AT&T og China Mobile inne på Topp 10-listen.

Topp 10 globale merkevarer, ifølge TrendZ.
Topp 10 globale merkevarer, ifølge TrendZ.Foto: WPP/TrendZ

WPP, som står bak listen, rapporterer også at Samsungs merkevareverdi har steget med 51 prosent det siste året til 21 milliarder dollar. Det holder til en 30. plass på denne listen.

Les også: Norske mobildeksler inn på Wallmart

Tror du din mobil blir oppfattet som mer eksklusiv i et merkevare-deksel? Kommenter i forumet nederst på siden:

(Kilder: BrandZ)

Kommentarer (4)

Norges beste mobilabonnement

Januar 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen