Den internasjonale prøvekjøringen av elbilen EQC skal skje i Norge. De kommende ukene kommer 400 journalister til Norge for å teste ut bilen.
Den internasjonale prøvekjøringen av elbilen EQC skal skje i Norge. De kommende ukene kommer 400 journalister til Norge for å teste ut bilen. (Hanne Hattrem)

Mercedes har lagt prøvekjøringen av nye EQC til Norge

Og dette blir rekkevidden.

Som Hyundai gjorde det med sin Kona i fjor, har Mercedes-Benz valgt Norge som åsted for den internasjonale prøvekjøringen av sin kommende elbil EQC. 

Prøvekjøringen starter mandag, med norske og nordiske journalister først ut. Deretter skal totalt over 400 journalister fra hele verden besøke Norge for å teste ut bilen frem til 22. mai. 

Elbilsalg og miljøhovedstad 

– Norge fører en politikk som har medført at andelen elbiler i personbilmarkedet er langt høyere enn i andre markeder. Dette vet Daimler godt, og vi er svært glade for at Mercedes-Benz har lagt lanseringen av denne viktige bilmodellen til Oslo. Vi er stolte over å kunne vise frem Norge og Østlandet på denne vakre tiden av året, sier konsernsjef Bjørn Maarud i Mercedes-Benz-importør Bertel O. Steen.

At Oslo er utvalgt som Europas miljøhovedstad i 2019 bidrar også, opplyser importøren. 

Det er ingen tvil om at Daimler ser på Norge som et viktig EQC-marked. Allerede i februar ble bilen vist frem til potensielle kunder i Oslo. Foto: Stein Jarle Olsen, Tek.no

Dette blir rekkevidden 

Mercedes-Benz er dessuten klare for å offentliggjøre den endelige WLTP-rekkevidden på EQC. Denne blir 417 kilometer, og er med det helt på linje med for eksempel hovedkonkurrenten Audi e-tron, som har en WLTP-rekkevidde på 415 kilometer. 

E-tron har imidlertid et mye større batteri enn EQC, med 95 kilowattimer mot 80, men det har vært snakket en del om at Audi holder igjen en større del av batterikapasiteten som en slags «buffer» for å bevare levetiden på batteriet. I praksis trenger derfor ikke forskjellen i effektivitet være så veldig stor.

Jaguar i-Pace har på sin side en WLTP-rekkevidde på 470 kilometer, Tesla Model X henholdsvis 375 og 505 kilometer i sine to batterivarianter. 

Dimensjonene på EQC er ellers 4761 x 1884 x 1623 millimeter, Det er noen centimeter kortere og smalere enn nevnte e-tron, men til gjengjeld noen få millimeter høyere. 

Slik ser førermiljøet i EQC ut. Foto: Stein Jarle Olsen, Tek.no

1800 kilo henger 

Ellers er de oppgitte spesifikasjonene de samme som vi tidligere har hørt: 

  • To motorer som gir firhjulstrekk og en totalytelse på 300 kilowatt eller 408 hestekrefter. 
  • 760 Nm dreiemoment
  • 0-100 kilometer i timen på 5,1 sekunder
  • Elektronisk begrenset toppfart på 180 kilometer i timen
  • Ombordlader på 7,4 kilowatt, opptil 110 kW hurtiglading
  • Rundt 500 liter bagasjeplass
  • Kan trekke henger på inntil 1800 kilo. 
Nye EQC vil kunne trekke 1800 kilo henger. Foto: Stein Jarle Olsen, Tek.no

Til sammenlikning har Jaguar i-Pace 400 hestekrefter og 696 Nm dreiemoment, Audi e-tron har 365 hestekrefter (408 i boostmodus) og 665 Nm dreiemoment og Tesla Model X 611 hestekrefter og 965 Nm dreiemoment. 

Prisen på EQC er foreløpig ikke kjent, men Mercedes-Benz sa tidligere i år at de så for seg salgsstart tidlig i andre kvartal.

Det betyr høyst sannsynlig at ikke prisen er ekstremt langt unna, den heller. 

Norges beste mobilabonnement

Sommer 2019

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Sponz 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

GE Mobil Leve 6 GB


Jeg bruker mye data:

Chili 25 GB


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen