Mer trøbbel for Easytel

Har du fått SMS fra eller blitt oppringt av telefoni- og bredbåndselskapet Easytel med beskjed om at du har vunnet en mobiltelefon og at du har mulighet til å delta i en konkurranse?

Forbrukerombudet vurderer konkurransen som ulovlig og ber Easytel om umiddelbart å stanse den.

Kunder mot sin vilje

– Vi er også kjent med at forbrukere som har deltatt i konkurransen har blitt registrert som kunder hos Easytel mot sin vilje, heter det i en melding fra Forbrukerombudet.

Dette er et klart lovbrudd.

– Kunder som ufrivillig overføres til Easytel på bakgrunn av deltakelse i konkurransen, vil ikke være forpliktet til å betale regninger fra selskapet, konstaterer Forbrukerombudet på sine nettsider.

Ombudet fastslår videre at man snarest bør ta kontakt med sin nåværende leverandør for å forhindre overføring til Easytel dersom man får beskjed om at et bytte av selskap er i ferd med å finne sted.

Skandalisert flere ganger

Easytel ble skandalisert i pressen da det gikk konkurs i januar i år. I Dagens næringsliv kunne man lese om hemmelige pengeoverføringer, bløff og manglende regnskaper.

Likevel valgte de nye eierne, B2C Norge, å beholde Easytel-navnet da de noe senere kjøpte opp konkursboet.

Så ble også B2C skandalisert. Selskapet var inne i strømmarkedet, men Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE) inndro konsesjonen. Forbrukerombudet fulgte opp med å nedlegge forbudsvedtak mot selskapet og dets daglige leder Marius Marthinsen, etter at selskapet sendte ut ulovlige inkassovarsler til sine kunder. Selv gjorde de dessuten ikke opp for seg hos kunder som hadde penger til gode i selskapet.

Skiftet navn

På bakgrunn av dette bestemte B2C seg for å endre navn på selskapets telekommunikasjonssatsing. Det gamle navnet tynget, og den 31. mars ble B2C Telecom til Telecom Management (TM).

For en uke siden uttalte daglig leder i Telecom Management, Jonny Svennsson, følgende til Dagens IT:

– Vi prøver å bli ferdige med B2C-navnet, men jeg må påpeke at B2C telecom ikke har hatt noen problemer. Med det nye foretaksnavnet Telecom Management har vi to varemerker i Easytel og Televoip, som begge har hatt fornøyde kunder hele tiden.

Men Forbrukerombudet gir selskapet det glatte lag:

– Selskapet er i sin helhet eid av B2C Norge som lenge har vært i Forbrukerombudets søkelys på grunn av sine tvilsomme salgsmetoder. B2C Norge, og nøkkelpersoner i dette selskapet, har ved flere anledninger blitt dømt i Markedsrådet for brudd på markedsføringslovens regler, og har blitt ilagt store bøter for dette, står det å lese på Forbrukerombudets nettsider.

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen