Ja, vi har brukt dette bildet av John Carmac før. Det er tydeligvis det eneste vi har.
Ja, vi har brukt dette bildet av John Carmac før. Det er tydeligvis det eneste vi har. (Bilde: Oculus VR)

Mener Oculus Quest yter som forrige generasjon spillkonsoller

Men grafikken kan likevel ikke sammenlignes.

For et par dager siden kunne Facebook vise fram sin nye og helt trådløse VR-pakke Oculus Quest, og med på moroa var selvfølgelig CTO (chief technology officer) John Carmack.

Ifølge Ars Technica kunne han fortelle kraften i det nye hodesettet var i nærheten av en Xbox 360 eller PlayStation 3 – altså forrige generasjon spillkonsoller.

Kanskje like kraftig, men ikke lik grafikk

Det skal likevel ikke bety at folk kan gå i butikken, kjøpe Oculus' nye VR-briller til 400 dollar og forvente samme type grafikk som de er vant med på sin gamle spillkonsoll.

For som Carmack skal ha påpekt, ble spill på de maskinene i hovedsak lagd for å kjøre med vanlig HD-oppløsning (1280 x 720) og 30 bilder i sekundet. For en anstendig VR-opplevelse må både oppløsningen og bildefrekvensen økes dramatisk.

Quest krever to bilder på 1280 x 1280 piksler – ett på hvert øye – kjørende på 72 FPS. Det er omtrent 8,5 ganger så mange piksler per sekund sammenlignet med ett HD-bilde med 30 FPS.

Fem watt

Oculus Quest er en helt trådløs opplevelse. Foto: Oculus VR

For at en alt-i-ett-pakke som Oculus Quest skal være funksjonell, er det viktig at den ikke bruker for mye strøm. Batterier er som kjent tunge greier, og det er kjedelig å stoppe moroa for å lade opp eller skifte batteripakke.

Det har ikke vært sagt så mye om hvor lenge Quest skal kunne holde det gående, men ifølge Carmack skal det typiske strømforbruket ligge på rundt fem watt.

En kraftig spill-PC kan gjerne ligge på ti ganger dette ved tung last.

Det sier seg da selv at Oculus Quest ikke vil være som en Rift eller HTC Vive når det gjelder grafikk. Så har den også en Qualcomm Snapdragon 835 SoC innabords, en prosessor vi finner i visse mobiltelefoner og noen små bærbare PC-er.

For å lage en god VR-opplevelse med dette, må utviklerne bruke en annen programmeringsstil enn de ville gjort dersom de lagde spill for PC, sa Carmack.

Fikk du med deg at det finnes en Oculus Go også?
VR-brillene som gjør akkurat det de lover >>>

(Kilde: Ars Technica)

Norges beste mobilabonnement

Sommer 2018

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Komplett MedioFlex+ 6GB


Jeg bruker mye data:

Chili Fri Data


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen