Mektig imponert av EOS 550D

- Kameraet ble pakket ut og jeg testet umiddelbart ut videofunksjonen. Jeg fikk mildt sagt sjokk over det gode nivået på både skarphet og fargegjengivelse. Jeg ble imponert, sier Øvergaard.

Den fremadstormende filmregissøren tok med seg en skuespiller og dro på location på en nedlagt fabrikk et sted i Asker for å sjekke hva det nye Canon 550D er godt for. Dette ble resultatet:

Erfaringene han fikk under opptaket oppsummerer han slik:
- Jeg er veldig imponert. Full HD merkes godt med sylskarpe bilder, og dybdeskarpheten er en drøm. Jeg filmet med det medfølgende kitobjektivet ( Canon 18-55mm/3,5-5,6) kun ved bruk av naturlig lys. Brukte mye ISO 100-400, og resultatet ble utrolig bra med tanke på at blenderen bare var 3,5. Så lysstyrken er noe som er helt overlegent. I tillegg ble jeg fasinert over muligheten til å plassere kameraet i andre posisjoner på grunn av den lille størrelsen. Det får plass der store filmkameraer ikke er i nærheten, og det åpner opp for mange flere spennende vinkler og perspektiver å filme i, sier Øvergaard som i mange år har vært på jakt etter den berømmelige film-”looken”.
- Jeg har blant annet filmet med Red One. Jeg skal ikke si at 550D gir bedre bilder enn Red One, men til den prisen så får du et kamera som gir en fin film-”look”, sier Øvergaard.

KLAR TIL OPPTAK: Anders Øvergaard med sitt hjemmelagde skulderoppsett påmontert et Canon EOS 550D. FOTO: ANDERS HAMMARGREN
KLAR TIL OPPTAK: Anders Øvergaard med sitt hjemmelagde skulderoppsett påmontert et Canon EOS 550D. FOTO: ANDERS HAMMARGREN

Innovativ
Den unge filmskaperen har laget seg et skulderoppsett som gjør filming med 550D lettere. Det består blant annet av deler fra Clas Ohlson og en proff følgefokus.

- Selve frontdelen er metallstenger som egentlig er til å henge hageslanger på veggen fra Clas Ohlson. Jeg har satt på noen vekter på baksiden for å stabilisere. Så har jeg festet en ”rodsupport”, eller skinne som er kjøpt på nettet. Det er standard utstyr for å feste mattbox, følgefokus og annet, sier Øvergaard som mener det er viktig å få på plass en skikkelig følgefokus.

FULL FOKUS: Øvergaard mener en følgefokus nærmest er påkrevd. FOTO: ANDERS HAMMARGREN
FULL FOKUS: Øvergaard mener en følgefokus nærmest er påkrevd. FOTO: ANDERS HAMMARGREN

- Det er alt for liten plass til å stille manuell fokus på objektivet, derfor er det nesten et ”must” med en følgefokus. Det gjør det lettere å komme til for B-fotografen når han skal markere fokuspunkter på markeringsringen, sier Øvergaard som betalte rundt 1.500 kroner for følgefokusen på internett.

Negative sider
Etter å ha gjort en del videoopptak med 550D, har Øvergaard også notert seg noen negative sider med 550D som filmkamera.
- Kameraet er for lett, og det er derfor vanskelig å hindre småristing under håndholdt filming. Derfor er du egentlig avhengig av et stativ, skulderrigg eller steadycam, sier Øvergaard.

Justeringer i etterarbeid
Under opptakene i den nedlagte fabrikken benyttet Øvergaard håndholdt og steadycam. I etterarbeidet gjorde han noen justeringer i programmet Color, som følger med Final Cut Studio-pakken.
- Det er flere justeringer jeg stort sett alltid gjør med bildene mine i etterarbeidet. Først og fremst gir jeg mer kontraster i bildet. Så setter jeg både lysstyrken og fargemetning litt ned. Så legger jeg til litt blå i de mørkeste partiene. Og til slutt gjør jeg de lyser partiene en liten nyanse av gult. Da synes jeg det ofte ser bra ut, sier Øvergaard.

550D tar over
22-åringen har hatt forskjellig type utstyr opp gjennom, og det han de siste årene har brukt er et Canon XH-A1 HDV-kamera med en 35mm adapter. Det ser ut til at det kan bli liggende brakk i fremtiden.
- Det virker på meg som at én av forskjellene er at 550D gir noe større kontrastspenn. I tillegg er dybdeskarpheten mer lik et filmkamera. XH-A1 kostet rundt 30.000 kroner da jeg kjøpte det. For 550D betalte jeg rundt 7.000 kroner. Det er mye bildekvalitet for pengene, sier Øvergaard.

FREMTIDEN: - Speilreflekskameraer med videofunksjon er fremtiden, mener Øvergaard. FOTO: ANDERS HAMMARGREN
FREMTIDEN: - Speilreflekskameraer med videofunksjon er fremtiden, mener Øvergaard. FOTO: ANDERS HAMMARGREN

Den unge filmskaperen har rukket å produsere mye, blant annet reklamefilmer og kortfilmer. Og han har erfaring både som regissør og fotograf. Han synes det er viktig at kameraet ruller så mye som mulig når en er på settet, og der vil et speilreflekskamera ha klare fortrinn i forhold til tradisjonelle filmkameraer, i følge Øvergaard.
- Jeg liker å lage film med så lite rigging som mulig. Speilreflekskameraene er svært lyssterke, noe som vil si at en trenger mindre lyssetting. Det betyr mer tid til å instruere skuespillere, sier Øvergaard.

Redigerer i Final Cut
Øvergaard benytter Final Cut Studio 3 på en ny 27” iMac til redigering. Til å begynne med sleit Øvergaard noe med filene fra 550D i Final Cut. Men det løste seg da han installerte et plug-in som han lastet ned fra Canon sine hjemmesider.

KONTORET: En iMac 27
KONTORET: En iMac 27" blir benyttet til redigering. FOTO: ANDERS HAMMARGREN

- Patchen var bare laget for 7D, 5D Mark II og 1D Mark IV. Men jeg fant ut en ”hack” ved å gå inn i en fil og legge til 550D. Det var enkelt, sier Øvergaard.

Nå jobber han med et manus til en kortfilm som han skal skyte på sitt nye 550D.
Se også et annet testklipp som Øvergaard har gjort med 550D:

Les også: EOS 550D er her
Les også: Canon EOS plug-in til Final Cut
Les også: Fattigmanns proffkamera
Les også: Kongen av fullformat?

Norges beste mobilabonnement

August 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Chili Medium 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen