Illustrasjonsbilde. (Bilde: Shutterstock)

Med elsykkel sykler du dobbelt så ofte – og dobbelt så langt

Nordmenn synes imidlertid at elsykler er juks.

En ny eksperimentstudie fra Norge konkluderer med at elsykler bidrar til at vi sykler oftere og lengre enn med vanlige sykler. Det melder Forskning.no.

Forsker Aslak Fyhri ved Transportøkonomisk institutt (TØI) ønsket å finne ut mer om bruksområdene til en elektrisk sykkel, og hvorvidt slike sykler kunne erstatte noe av biltrafikken.

– Elsykkelen gjør at folk sykler dobbelt så mye som på en vanlig sykkel – både målt i kilometer, turer og som del av den totale transporten, sier Fyhri til Forskning.no.

Brukte elsykkelen oftere

I den nye studien har Fyhri undersøkt sykkelvanene til 66 tilfeldig utvalgte forsøkspersoner, som fikk låne en elsykkel til fritt bruk i 2-4 uker. Så kontrollerte han resultatene med 160 personer som kun hadde tilgang til vanlig sykkel.

En av de rimeligere elsyklene - til 13 990 kroner.
Elsykler kan se ut som ganske vanlige sykler. Foto: el-sykkel.no

Samtlige deltakere i studien skulle føre sykkeldagbok, hvor de skrev ned alle turene. Antall tilbakelagte kilometere blant elsyklistene ble i tillegg registrert digitalt. Undersøkelsen viste at antall sykkelturer per dag økte fra 0,9 til 1,4 ganger, og at gjennomsnittslengden per tur økte fra 4,8 kilometer til 10,3 kilometer.

Elsyklistene i studien gjorde dessuten over halvparten av transportreisene sine på elsykkel. Før studien utgjorde de samme reisene på en vanlig sykkel angivelig 28 prosent, noe som ifølge Fyhre allerede er litt over gjennomsnittet i Norge. 

Forskjeller mellom kvinner og menn

Ellers kom det frem at kvinner brukte elsykkelen mye oftere enn menn. Ettersom det fortsatt er noen flere menn enn kvinner som bruker sykler i Norge, kan det være et interessant funn. Forskeren hevder at kvinner sykler kortere distanser og bruker sykkelen til andre typer formål, mens menn er overrepresentert blant transport- og treningssyklistene. 

Hverdagssyklisten, som bare skal komme seg fra A til B, er dessuten ikke like synlig på norske bilveier og sykkelveier som veltrente 40 år gamle menn i lycra-shorts og gule ledertøyer.

Det tror forskeren kan forklares med at menn generelt sett tar større risiko, samt at de som regel har større muskelmasse enn kvinner. Disse egenskapene er en fordel på dårlige sykkelveier eller bilveier. Fyhri antyder at noe er galt med sykkelveinettet i Norge, når hverdagssyklistene ikke våger seg ut. Kanskje kan elsykler gjøre ferdselen litt tryggere?

Er det juks med elsykkel?

Studien bekreftet at mange nordmenn har fordommer mot å bruke elsykkel – at vi ser på det som juks. Forskeren hevder at det finnes en klar oppfatning her til lands om at sykling er trening, og at svetten skal piple etter en økt. Forsøkspersonene som var strengest mot seg selv, var også de som viste minst interesse for å kjøpe en elsykkel.

En elsykkel koster dessuten mye penger, typisk mellom 10 000 og 30 000 kroner. Det kan være et dilemma, ettersom målgruppen kanskje først og fremst er de som i utgangspunktet ikke er så sykkelinteresserte. Kvinner er også mindre villige til å betale store summer for en ny sykkel, viser undersøkelsen.

– De som sykler mye fra før, har gjerne en høy betalingsvilje for sykkel. Men mange av disse er menn som sykler for å trene. Da vil jo elsykkelen være et dårlig alternativ, fordi treningseffekten er mindre, avslutter Fyhri.

Anerkjent hjernekirurg med omstridt råd til syklister:
– Dropp sykkelhjelmen »

(Kilde: Forskning.no)

 

 

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen