Med denne riggen skal vi teste nye skjermkort
(Bilde: Varg Aamo, Tek.no)

Med denne riggen skal vi teste nye skjermkort

Både testbenk og rutiner har fått en overhaling.

Annonsør­innhold
Les hele saken »

Skjermkorttester er en av de mest populære artikkeltypene vi lager i Tek-nettverket, og nå som høsten faller på venter vi et skred av nye modeller. Vi har likevel en utfordring nå i at maskinvaren vi bruker for å teste kortene med begynner å trekke på årene. Da vi satte sammen vår nåværende testbenk i januar i fjor sørget vi for å bruke komponenter som var heftige nok til å holde koken i lang tid, og det har de også gjort – men alt har sin ende.

Behovet for en oppgradering viste seg da vi nylig forsøkte å teste det nylanserte Sapphire Radeon R9 285 OC Dual-X. Resultatene det ga oss endte i en av de mest negative konklusjonene og laveste karakterene på lenge. Etter å ha diskutert resultatene med AMD kom vi imidlertid frem til at noe var galt, og etter å ha gjentatt hele testløpet intet mindre enn tre ganger, mottatt et nytt testkort, og deretter prøvd en eldre modell på ny, konkluderte vi med at vi faktisk har klart å slite ut hovedkortet vårt.

Ny maskinvare skal hjelpe oss å tyne skjermkortene videre.
Ny maskinvare skal hjelpe oss å tyne skjermkortene videre.Foto: Varg Aamo, Tek.no

Da er det på høy tid å skifte det ut, og i samme slengen er det like greit å oppdatere hvilke spill og programmer vi tester i også.

Eldre toppmodell i bunn

Akkurat som sist vi oppgraderte er det altså godt over halvannet år siden sist, men denne gangen slipper vi faktisk å gjøre en like stor investering i splitter nytt utstyr av nyeste sort. Vi har kanskje nettopp fått et nytt X99-brikkesett, med et par nye generasjoner Haswell-prosessorer, men vi velger faktisk å heller benytte oss av noen velprøvde klassikere i denne oppgraderingen.

Hovedpoenget med maskinen er nemlig at den skal gi oss nok futt i bunn til at skjermkortet blir flaskehalsen når vi måler ytelse, og da regner vi med at den nye riggen vår vil holde i alle fall i halvannet år fremover.

Det er heller ikke så altfor lenge til Windows 9 etter alle solemerker kommer på markedet, men vi har behov for en oppgradering nå – og derfor kjører vi heller Windows 8.1. For å klare å gi dere gode, sammenlignbare resultater har vi dessuten hentet frem en rekke referansekort vi har testet tidligere. Vi har installert aller siste driverversjon fra AMD og Nvidia, og kjørt en samletest som danner grunnlaget for våre fremtidige tester.

Bli med på neste side, hvor vi ser nærmere på hva slags maskinvare vi tester med fremover »

Maskinvare

Prosessor

Til vår forrige testbenk endte vi med å skaffe oss en 3,2 GHz Intel Core i7 3930K. Denne har gjort jobben sin eksemplarisk frem til i dag, og selv om den såvidt har begynt å være litt flaskehalsete av seg ved testing av de aller villeste skjermkortene kunne den nok fint holdt et halvt år til.

Når vi nå likevel skal oppgradere blir det samme familie vi plukker fra – men nå strekker vi oss til aller øverste hylle, og velger Intel Core i7 3960X. Da vi testet Intel Core i7 3960X klarte vi å overklokke den stabilt til 4,6 GHz, men vi kommer til å holde den på litt lavere 4,5 GHz for å sikre oss at den ikke kan by på noen slags problemer.

Denne ekstrem-prosessoren minner kanskje ikke om det de fleste av brukerne våre har i sine maskiner, men selv om den begynner å bli et par generasjoner gammel yter den fortsatt helt rått. Og siden vi faktisk akter å holde den overklokket, så kommer nok neppe behovet for en ny prosessor til å melde seg helt sånn med det første.

Hovedkort

Foto: Sindre Eldøy, Tek.no

Det mest kritiske behovet vårt var imidlertid for å få tak i et nytt hovedkort. Etter å ha hatt hovedkort fra MSI og Gigabyte i de to forrige benkene våre tenkte vi denne gangen at turen har kommet til å la Asus vise hva de duger til – og heldigvis har vi også en modell liggende som både fremstår som godt nok, og dessuten har riktig sokkel til vår nye prosessor. Kortet vi plukket ut er nemlig et Asus ROG Rampage IV Black Edition.

I vår test av dette råskinnet konkluderte vi med at selv den ivrigste entusiasten får alle behovene sine dekket, og det lover jo godt. Selv om vi ikke har bruk for tilleggsfunksjoner som fjernkontroll og trådløse antenner til vår skjermkorttesting bør dette hovedkortet likevel servere oss all den stabile ytelsen vi trenger.

Minne

Hva gjelder minne planla vi i utgangspunktet å fortsette med vårt 16 GB sett Patriot Intel Extreme Masters 1866 MHz fra forrige generasjons testbenk, siden disse fortsatt definitivt holder koken. Nå viste det seg imidlertid at hovedkortet vårt er litt kresent på minnetyper, og nektet å kjøre disse brikkene på mer enn 1600 MHz.

Dermed var det like greit å bytte først som sist, og valget falt i stedet på et 4 x 4 GB sett Corsair Vengeance LP 1600 MHz. Disse modulene gir oss nemlig samme klokkehastighet som vi klarte å oppnå med Patriot-modulene på Asus-hovedkortet vårt, men byr på en god del sprekere tilgangstider – nærmere bestemt 8-8-8-24.

Strømforsyning og kjøleløsning

Tre generasjoner med testbenker for skjermkort. Mye har blitt skiftet ut underveis, men noe har forblitt det samme.
Tre generasjoner med testbenker for skjermkort. Mye har blitt skiftet ut underveis, men noe har forblitt det samme.Foto: Varg Aamo, Tek.no

Corsair AX 1200W var vårt valg for strømforsyning til de to forrige testbenkene, og har vist seg mer enn solid nok til å bli med videre. Kapasiteten på 1200 watt bør gi oss mer enn nok kraft til å kjøre alt av skjermkort som lander på våre skrivebord i overskuelig fremtid.

Vannkjølingen vi benyttet på forrige testbenk, et lukket sett av typen Corsair Hydro H100i, har vi heller ingen grunn til å bytte ut. Vi får både greie temperaturer selv med overklokket prosessor, forholdsvis lite støy, og ikke minst enkel tilgang til hovedkortet. Derfor lar vi dette settet fra Corsair få være med i våre fremtidige tester også.

Lagringsmedium

På lagringsfronten har vi til nå benyttet en Intel 335 Series 240 GB SSD, som vi forsåvidt har vært godt fornøyde med. Vi har dog begynt å merke behovet for mer lagringsplass, og velger derfor å ta steget opp til en SanDisk Extreme Pro 480 GB SSD, som med grei hastighet og masser av plass bør vare livet ut for vår splitter nye testmaskin.

Med det er testmaskinen komplett, og etter å ha installert Windows 8.1 gjensto bare å plukke ut de riktige spill og programmer for å teste med. På neste side finner du oversikten »

Testprogrammer

3DMark – Fire Strike 1.1

Syntetiske tester, altså programmer som er laget for å belaste skjermkortet på en måte som gjør at vi kan få en tallverdi på hvor godt det yter, er en viktig del av en komplett testrutine. Det sier ikke noe om hvor godt et skjermkort yter i et spesifikt spill, men gir en generell pekepinn på hvordan det duger sammenliknet med andre kort.

I denne kategorien er programmet 3DMark nærmest for en klassiker å regne, og vi vil fortsette å bruke en av de tyngste deltestene 3DMark tilbyr – kalt Fire Strike. Denne deltesten belaster både prosessor, minne og skjermkort, men gir stabile, lett reproduserbare resultater over tid.

FAHBench 1.2

Stanford-universitetets Folding@Home-prosjekt benytter seg av ledig kapasitet på titusener av datamaskiner verden rundt for å forske på sykdommer, og bidrag til prosjektet er en svært populær aktivitet for mange av våre lesere.

Ledig prosessorkraft står for mye av arbeidet som gjøres, men grafikkprosessorer er det som virkelig gjelder for folding. Testprogrammet FAHBench er det offisielle måleverktøyet for å sjekke hvor godt skjermkort eller prosessorer klarer å bidra til Folding@Home, og vi vil fremover ta det inn i våre rutiner.

Vi vil som hovedregel måle både eksplisitt og implisitt ytelse med enkelpresisjon, og med verifisering av nøyaktigheten påslått. Her kan vi nevne at CPU-en vi har montert alene oppnår 4,756 ns/dag eksplisitt og 6,63 ns/dag implisitt – og holder da jevnt 54 grader Celsius. Skjermkort leverer betydelig bedre.

Opprinnelig planla vi å teste AMD-skjermkort med det universelle OpenCL-rammeverket, som er det de er sterkest på, mens Nvidia-skjermkort skulle testes med Nvidias proprietære CUDA-rammeverk. Det lot seg dog ikke gjøre. Det viste seg nemlig at de nye Maxwell-baserte skjermkortene ikke kan kjøre på CUDA i nyeste versjon av FAHBench.

Dermed har vi valgt å kjøre samtlige kort i FAHBench med OpenCL som utgangspunkt. Merk dog at Kepler-baserte kort i våre tester ser ut til å gi omtrent 55 prosent bedre resultater på eksplisitt løsning med CUDA enn med OpenCL, og nærmere 15 prosent bedre ved implisitt løsning. Dette kan være verdt å tenke på hvis du skal velge skjermkort spesifikt for folding og tilsvarende oppgaver.

Les mer om Folding@Home »

Battlefield 4

Grafikken i Battlefield 4 er unektelig ganske snasen.
Grafikken i Battlefield 4 er unektelig ganske snasen.

Battlefield 4 tar over for forgjengeren i våre rutiner, og blir med det også det første spillet vi rutinemessig tester hvor vi også har mulighet til å sjekke ytelsen med AMDs Mantle-teknologi ved behov.

Vi benytter oss her av den medfølgende innstillingen for ultrahøy kvalitet på grafikken, og et synsfelt på 70 grader, i de samme oppløsningene vi har testet på de siste par årene – altså Full HD og 2560 x 1600 piksler.

Selve testen utføres ved at vi starter oppdrag nummer to i spillets kampanje, hvor vi sitter i en bil som kjører gjennom Shanghais gater, med masser av lys, refleksjoner, modeller og en del partikler i bildet til enhver tid. Bildeflyten måles med Fraps i to omganger på 100 sekunder hver per oppløsning, og sluttresultatet vårt er gjennomsnittet av disse to målingene.

Hitman: Absolution

Det eneste spillet som vi tar med oss over fra de gamle rutinene er Hitman: Absolution. Dette har vært et av de mest krevende testprogrammene vi har brukt til nå, og enkelte skjermkort klarer ikke å kjøre det på den høyeste oppløsningen vi bruker – altså 2560 x 1600 piksler. Det er en grei måte å skille klinten fra hveten på, og som tidligere har vi satt alle detaljene til ultrahøyt nivå.

Metro: Last Light

Spektakulære flammehav i Metroen.
Spektakulære flammehav i Metroen.

Metro: Last Light overtar også for sin forgjenger, og tross at dette spillet har fått en oppfølger i form av Metro: Redux har det ikke skjedd stort med grafikken, og det innebygde testverktøyet for grafikkytelse i Last Light gir oss svært konsistente resultater vi kan stole på. Som i de andre spillene vil vi også her teste ytelsen med grafikkinnstillingene skrudd til topps, og med de samme oppløsningene som før.

Den eneste kvalitetsinnstillingen vi ikke skrur på er PhysX, som er en funksjon AMD-kort ikke støtter fullt ut og dermed måtte lent seg på systemprosessoren for. Resultatet er at vi har litt færre effekter og detaljer enn vi ellers kunne fått, men resultatene vil gjenspeile ytelsen i grafikkortet uavhengig av resten av PC-en.

Batman: Arkham Origins

Det bildeskjønne Batman: Arkham Origins kommer også inn i testrutinene, og som i de øvrige spillene kjøres dette også på 1920 x 1080 piksler så vel som 2560 x 1600 piksler. Kvaliteten er også her skrudd til værs, med kantutjevning stilt til MSAA 8x, og alle effekter som støtter DirectX 11 satt til å bruke dette. Alle andre effekter er slått på, bortsett fra – PhysX, av samme grunn som denne forblir avslått i Metro.

DCS World

Modellene i DCS World er svært detaljerte.
Modellene i DCS World er svært detaljerte.

Siste spill ut er DCS World, en visstnok svært realistisk flysimulator, som rent grafisk er temmelig krevende selv om det først kom ut for flere år siden. Hyppig vedlikehold fra utviklerne kombinert med ekstremt detaljerte modeller av fly og helikoptre, gjør at selv nyere skjermkort kan begynne å svette litt dersom det skjer mye på skjermen samtidig.

Vi har satt alle kvalitetsinnstillinger så høyt de går, som blant annet betyr HDR påslått, MSAA-kantutjevning satt til 16xQ, cockpit-oppløsning satt til 1024 piksler, og alt av skygger og spesialeffekter slått på. Testingen gjøres ved at spillmotoren settes til å vise en forhåndsinnspilt sekvens av et helikopter som flyr bortover langs en rullebane mens vi registrerer bildeflyt med Fraps.

Dette er den ultimate guiden for både nybegynnere og entusiaster:
Slik fungerer et skjermkort » (Ekstra)

Gå til side

Asus Rampage IV Black Edition

Intel Core i7 3960X

Asus Rampage IV Black Edition

Intel Core i7 3960X

Norges beste mobilabonnement

Sommer 2019

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Sponz 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

GE Mobil Leve 6 GB


Jeg bruker mye data:

Chili 25 GB


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen