Med denne riggen skal vi teste nye skjermkort
(Bilde: Varg Aamo, Tek.no)

Med denne riggen skal vi teste nye skjermkort

Både testbenk og rutiner har fått en overhaling.

Annonsør­innhold
Les hele saken »

Testprogrammer

3DMark – Fire Strike 1.1

Syntetiske tester, altså programmer som er laget for å belaste skjermkortet på en måte som gjør at vi kan få en tallverdi på hvor godt det yter, er en viktig del av en komplett testrutine. Det sier ikke noe om hvor godt et skjermkort yter i et spesifikt spill, men gir en generell pekepinn på hvordan det duger sammenliknet med andre kort.

I denne kategorien er programmet 3DMark nærmest for en klassiker å regne, og vi vil fortsette å bruke en av de tyngste deltestene 3DMark tilbyr – kalt Fire Strike. Denne deltesten belaster både prosessor, minne og skjermkort, men gir stabile, lett reproduserbare resultater over tid.

FAHBench 1.2

Stanford-universitetets Folding@Home-prosjekt benytter seg av ledig kapasitet på titusener av datamaskiner verden rundt for å forske på sykdommer, og bidrag til prosjektet er en svært populær aktivitet for mange av våre lesere.

Ledig prosessorkraft står for mye av arbeidet som gjøres, men grafikkprosessorer er det som virkelig gjelder for folding. Testprogrammet FAHBench er det offisielle måleverktøyet for å sjekke hvor godt skjermkort eller prosessorer klarer å bidra til Folding@Home, og vi vil fremover ta det inn i våre rutiner.

Vi vil som hovedregel måle både eksplisitt og implisitt ytelse med enkelpresisjon, og med verifisering av nøyaktigheten påslått. Her kan vi nevne at CPU-en vi har montert alene oppnår 4,756 ns/dag eksplisitt og 6,63 ns/dag implisitt – og holder da jevnt 54 grader Celsius. Skjermkort leverer betydelig bedre.

Opprinnelig planla vi å teste AMD-skjermkort med det universelle OpenCL-rammeverket, som er det de er sterkest på, mens Nvidia-skjermkort skulle testes med Nvidias proprietære CUDA-rammeverk. Det lot seg dog ikke gjøre. Det viste seg nemlig at de nye Maxwell-baserte skjermkortene ikke kan kjøre på CUDA i nyeste versjon av FAHBench.

Dermed har vi valgt å kjøre samtlige kort i FAHBench med OpenCL som utgangspunkt. Merk dog at Kepler-baserte kort i våre tester ser ut til å gi omtrent 55 prosent bedre resultater på eksplisitt løsning med CUDA enn med OpenCL, og nærmere 15 prosent bedre ved implisitt løsning. Dette kan være verdt å tenke på hvis du skal velge skjermkort spesifikt for folding og tilsvarende oppgaver.

Les mer om Folding@Home »

Battlefield 4

Grafikken i Battlefield 4 er unektelig ganske snasen.
Grafikken i Battlefield 4 er unektelig ganske snasen.

Battlefield 4 tar over for forgjengeren i våre rutiner, og blir med det også det første spillet vi rutinemessig tester hvor vi også har mulighet til å sjekke ytelsen med AMDs Mantle-teknologi ved behov.

Vi benytter oss her av den medfølgende innstillingen for ultrahøy kvalitet på grafikken, og et synsfelt på 70 grader, i de samme oppløsningene vi har testet på de siste par årene – altså Full HD og 2560 x 1600 piksler.

Selve testen utføres ved at vi starter oppdrag nummer to i spillets kampanje, hvor vi sitter i en bil som kjører gjennom Shanghais gater, med masser av lys, refleksjoner, modeller og en del partikler i bildet til enhver tid. Bildeflyten måles med Fraps i to omganger på 100 sekunder hver per oppløsning, og sluttresultatet vårt er gjennomsnittet av disse to målingene.

Hitman: Absolution

Det eneste spillet som vi tar med oss over fra de gamle rutinene er Hitman: Absolution. Dette har vært et av de mest krevende testprogrammene vi har brukt til nå, og enkelte skjermkort klarer ikke å kjøre det på den høyeste oppløsningen vi bruker – altså 2560 x 1600 piksler. Det er en grei måte å skille klinten fra hveten på, og som tidligere har vi satt alle detaljene til ultrahøyt nivå.

Metro: Last Light

Spektakulære flammehav i Metroen.
Spektakulære flammehav i Metroen.

Metro: Last Light overtar også for sin forgjenger, og tross at dette spillet har fått en oppfølger i form av Metro: Redux har det ikke skjedd stort med grafikken, og det innebygde testverktøyet for grafikkytelse i Last Light gir oss svært konsistente resultater vi kan stole på. Som i de andre spillene vil vi også her teste ytelsen med grafikkinnstillingene skrudd til topps, og med de samme oppløsningene som før.

Den eneste kvalitetsinnstillingen vi ikke skrur på er PhysX, som er en funksjon AMD-kort ikke støtter fullt ut og dermed måtte lent seg på systemprosessoren for. Resultatet er at vi har litt færre effekter og detaljer enn vi ellers kunne fått, men resultatene vil gjenspeile ytelsen i grafikkortet uavhengig av resten av PC-en.

Batman: Arkham Origins

Det bildeskjønne Batman: Arkham Origins kommer også inn i testrutinene, og som i de øvrige spillene kjøres dette også på 1920 x 1080 piksler så vel som 2560 x 1600 piksler. Kvaliteten er også her skrudd til værs, med kantutjevning stilt til MSAA 8x, og alle effekter som støtter DirectX 11 satt til å bruke dette. Alle andre effekter er slått på, bortsett fra – PhysX, av samme grunn som denne forblir avslått i Metro.

DCS World

Modellene i DCS World er svært detaljerte.
Modellene i DCS World er svært detaljerte.

Siste spill ut er DCS World, en visstnok svært realistisk flysimulator, som rent grafisk er temmelig krevende selv om det først kom ut for flere år siden. Hyppig vedlikehold fra utviklerne kombinert med ekstremt detaljerte modeller av fly og helikoptre, gjør at selv nyere skjermkort kan begynne å svette litt dersom det skjer mye på skjermen samtidig.

Vi har satt alle kvalitetsinnstillinger så høyt de går, som blant annet betyr HDR påslått, MSAA-kantutjevning satt til 16xQ, cockpit-oppløsning satt til 1024 piksler, og alt av skygger og spesialeffekter slått på. Testingen gjøres ved at spillmotoren settes til å vise en forhåndsinnspilt sekvens av et helikopter som flyr bortover langs en rullebane mens vi registrerer bildeflyt med Fraps.

Dette er den ultimate guiden for både nybegynnere og entusiaster:
Slik fungerer et skjermkort » (Ekstra)

Gå til side

Asus Rampage IV Black Edition

Intel Core i7 3960X

Asus Rampage IV Black Edition

Intel Core i7 3960X

Norges beste mobilabonnement

April 2019

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Youteam 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

GE Mobil Leve 6 GB


Jeg bruker mye data:

Chili 25 GB


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen