Massiv DB2-front mot Oracle

Konkurransebildet mellom Oracle og IBM kan på mange måter sammenlignes med AMD og Intel. De to databasegigantene har gjerne direkte sammenligninger med konkurrentens produkter og kjører direkte markedsføring i stor stil for å flytte kunder fra den andres plattform.

IBM forbereder en ny kampanje som primært er rettet mot å flytte kunder fra Oracle sin databaseløsning over på DB2. Ifølge Internetnews.com skal en tidligere Oracle-ansatt ha påstått at selskapet er inne i en vanskelig periode, noe som kan være en ekstra motivsjonsfaktor for å kjøre denne kampanjen på nettopp dette tidspunktet.

Oracle har den siste tiden anskaffet selskaper som PeopleSoft og Retek, noe som skal ha medført at databasefokuset har svunnet noe til fordel for applikasjoner.

2000 salgspersoner klargjøres nå til å kapre kunder fra Oracle database til DB2. Ettersom dette er en storstilt kampanje burde det kanskje også være muligheter for bedre avtaler og betingelser enn det man normalt ville fått. Fokuset for markedsføringsstuntet ser ut til å ligge spesielt på pris og lisensbetingelser.

Ifølge de siste tallene fra Gartner Group ligger Oracle og IBM på delt førsteplass i databasemarkedet.

(Kilde: Internetnews)

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen