(Bilde: Skjermdump/Youku)

Massiv vekst for «ukjent» YouTube-konkurrent

«Youku Toduo» tar nå innpå Googles videotjeneste.

Når det gjelder videonettsteder er det som kjent Google-eide YouTube som er selveste kongen på haugen i dette segmentet, med et antall månedlige brukere på godt over én milliard, men det finnes såvisst også konkurrenter.

Sannsynligheten er ganske stor for at du ikke engang har hørt om videonettstedet Youku, men nettstedet er faktisk folkerike Kinas største i sitt slag. Nå er Youku faktisk blitt så stort at det snart kan begynne å puste selveste YouTube i nakken.

500 millioner brukere

I en fersk pressemelding (via The Next Web) kunngjør nemlig Youku at nettstedet nå har kommet opp i hele 500 millioner unike, månedlige brukere. Dermed ligger de altså på rundt halvparten av YouTubes brukerantall.

Hvorvidt nettstedet kan bli en reell konkurrent til YouTube med det første er likevel uvisst, da Youku enn så lenge hovedsakelig retter seg mot kinesiske brukere, mens YouTube som kjent har en svært internasjonal profil.

God inntjening

Utover det høye antall brukere kunne Youku for øvrig også melde om solide økonomiske resultater for det siste kvartalet. Selskapet opplevde en økning i fortjeneste på 27 prosent i forhold til samme periode i fjor, med en nettoinntekt på 154,5 millioner dollar.

Youku har også en abonnementsbasert betalingstjeneste, og inntekten fra denne økte visstnok med hele 379 prosent i forhold til i fjor. I likhet med andre sosiale medier, for eksempel Facebook, er det mobile markedet også viktig for Youku og stod for rundt 30 prosent av selskapets inntekter i siste kvartal.

YouTube-eieren gjør det heller ikke dårlig:
Google opplevde kraftig økning i omsetningen »

Kommentarer (14)

Norges beste mobilabonnement

Januar 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen