Massiv interesse for elektriske Kona i Norge
(Foto: Hyundai)

Massiv interesse for elektriske Kona i Norge

Over 15 000 nordmenn har meldt sin interesse.

Norgeslanseringen av Hyundai Kona Electric nærmer seg med stormskritt, og hele 15 222 nordmenn skal ha meldt sin interesse for å kjøpe et eksemplar. Det skriver Hyundai Norge i en pressemelding. 

Interessenter er imidlertid noe helt annet enn forhåndsbestillinger, da det ikke er en forpliktende avtale. Likevel virker markedsdirektør hos Hyundai, Christian Stenbo, svært positiv. Han sikter mot at én tredjedel av de på listen, altså over 5000 nordmenn, vil skrive kontrakt så fort bilen blir tilgjengelig til våren. 

Hyundai Kona kommer i to utgaver, med batteripakker på henholdsvis 39,2 og 64,2 kWh. Sistnevnte skal gi en rekkevidde etter den snille europeiske NEDC-standarden på over 500 kilometer, men det er som kjent kun ved ytterst optimale forhold. 

Sammenlignbar med  Opel Ampera-e

Hyundai har ikke villet si noe om nøyaktig lanseringsdato eller pris ennå, men sa senest i oktober at de ville prise seg på nivå med Opels Ampera-e, som hadde en startpris på rundt 300 000 kroner. Det var altså før Ampera-e fikk et overraskende prishopp i Norge, som fikk mange av de som hadde forhåndsbestilt bilen til å kansellere bestillingen. 

Hyundai Kona kommer med batteripakker på ca 40 og 65 kWh. Foto: Hyundai

Ettersom Ampera-e og Hyundai Kona har relativt like batteristørrelser, er de fortsatt relevante å sammenligne. Ampera-e sin litt mindre batteripakke på 60 kWh har en NEDC-rekkevidde på 520 kilometer, mens rekkevidden etter den mer realistiske amerikanske EPA-standarden er 383 kilometer. Dette skal være de samme målene som Kona kan skilte med. 

Uavhengig av batteripakke får Kona en elmotor på 150 kW (tilsvarer 204 hestekrefter), noe som skal gi sportslige og underholdende kjøreegenskaper, ifølge Hyundai selv. 

Bilen leveres med ombordlader på opptil 7,2 kW og støtte for hurtiglading, men Hyundai har foreløpig ikke sagt noe om hastigheten på denne hurtigladingen. Lillebror Ioniq støtter opptil 70 kW, så det er kanskje ikke usannsynlig at Kona vil få minst det samme. 

Presset marked og lange forsinkelser

Kona er den første fullelektriske kompakt-SUV-en på markedet, ifølge Hyundai.
Kona er den første fullelektriske kompakt-SUV-en på markedet, ifølge Hyundai.Foto:  Hyundai

Vi hører om stadig flere forsinkelser i elbil-markedet. Tesla sliter fortsatt med sin Model 3-produksjon og senest i forrige uke hørte vi at Volkswagens e-Golf har mellom 10 og 12 måneders ventetid nå

I en tidligere uttalelse lovet PR-sjef Morten Brusletto i Hyundai Norge til Tek.no at de skal gjøre «alt de kan» for å unngå lignende situasjon med flere års ventetid på ny bil: 

– Vi kan umulig vite hva etterspørselen blir, men har sett hvordan etterspørselen etter Ioniq har vært høyere enn det vi forventet, så vi prøver å være så godt forberedte som vi kan, sa han i oktober.  

– Men vi har fått økt kapasiteten på fabrikk, så jeg regner med ventetiden vil gå nedover i løpet av høsten. 

Gratis registrering 

Om du er interessert i en elektrisk Kona kan du registrere deg kostnadsfritt hos Hyundai, hvor du da får samme nummer i køsystemet ved et eventuelt kjøp som når du registrerte deg. Du må altså ikke betale et depositum, slik de fleste andre bilfabrikanter praktiserer. 

Som med Ioniq kommer Kona etter hvert i flere versjoner. En bensinversjon ble nylig lansert, mens dieselversjoner kommer sommeren 2018. 

Norges beste mobilabonnement

Mai 2018

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Komplett MedioFlex+ 6GB


Jeg bruker mye data:

Chili Fri Data


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen