Test

Marie Antoinette

Den østerrikske prinsesse Marie Antoinette blir fraktet til det franske hoff for å gifte seg med kronprinsen, den fremtidige Ludvig den 16. Etter et materielt overdådig, men følelsesmessig kaldt bryllupsritual, innlemmes prinsessen i et av Europas største og mest ekstravagante hoff. Familie og hoff krever en arving, men få tar imot den unge kronprinsessen med noe annet enn skepsis og skråblikk, inkludert kronprinsen selv.

En nervøs Marie Antoinette før hun gifter seg med arveprinsen
En nervøs Marie Antoinette før hun gifter seg med arveprinsen.

Tilværelsen blir først veldig ensom for Marie Antoinette, noe hun prøver å døyve med snop, shopping og champagne. Hun får likevel venner etter hvert, for det er flere tenåringer ved hoffet, og de gjør som ungdommer flest i dag; fester, shopper og sladrer om hverandre. Med litt hjelp av storebror, keiseren av Østerrike, varmer også "krompen" til slutt opp til Marie Antoinette, og det blir barn, først en jente, så en gutt. Når gamlekongen dør, blir Ludvig og Marie Antoinette kronet, og også litt mer ansvarlige. Dermed er det småbarnsforeldre i sin beste alder, og med littegrann edelhet, som blir tvunget fra Versailles av revolusjonen.

Verdighet og styrke

Kirsten Dunst ("Spider-Man 3") spiller Marie Antoinette fra dronningen er 14 til hun er 34, men klarer oppgaven med en lavmælt verdighet og styrke som er flott å se på. I tillegg har hun mange skuespillere rundt seg, som nok er valgt ut fordi de er de rette typene til et kostymedrama som dette, men det fungerer. Spesielt bitter-vakre Judy Davis ("Swimming Upstream", "The Man Who Sued God") gjør det bra som Comtesse de Noaille.

Sofia Coppola skrev og regisserte vidunderlige "Lost In Translation", og hun har gjort det samme for "Marie Antoinette". Hun bruker svært mange av de samme teknikkene og grepene som gjorde hennes forrige film til et vidunderlig lett, eterisk vakkert, super-trendy, men også rørende drama. "Marie Antoinette" har fantastisk flotte sett, sprakende farger, fine detaljer og utrolige kostymer, alt satt til moderne pop og rock, samt klassisk musikk, akkurat som i "Lost In Translation".

Kostymene er overdådige og flotte, men er det mer med
Kostymene er overdådige og flotte, men er det mer ved "Marie Antoinette"?

Tannløst og urealistisk

Likevel er det noe som mangler. Manuset er basert på en bok av aristokratiske Antonia Fraser, men det virker ikke som om plottet bekymrer seg spesielt mye om historiske fakta. "Marie Antoinette" er dermed ikke noe historisk portrett, men et gløtt inn i hverdagen ved det franske hoff før revolusjonen. Filmen slentrer avgårde og mister etter hvert grepet om spenningen, selv om bildene er aldri så pop-aktige og musikken aldri så kul. Skyldes det at Sofia Coppola egentlig ikke har særlig mye å si, men har mer lyst til å leke seg med overdådige kostymer og designersko?

Dessuten blir Coppola så opptatt av å vise kvinnen bak myten, det at mennesker først og fremst er mennesker, selv om de har snobbete tittel og masse penger, at hun glemmer å gi Marie Antoinette dårlige sider. Den unge prinsessen gjør noen dumme valg, de kan lett skyldes på ungdommelig naivitet eller desperat ensomhet, men alt ordner seg når hun blir mer moden, ektemannen blir snill og hun får barn, skal vi tro. I tillegg er det meningsløst å lage en så overdådig film uten noe som helst sosial samvittighet, eller i det minste et voksent drama. Da ender portrettet opp som både tannløst og urealistisk.

Marie Antoinette   Les mer »

Kommentarer (0)

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen