Illustrasjonsbilde. (Bilde: Flickr)

Mannen bak pop-up-vinduer beklager

Slik ble funksjonen vi alle hater skapt.

Kanskje ville noen andre kommet på tanken, men den som først utviklet pop-up-vinduet på 90-tallet var Ethan Zuckerman. Han er nå sjef hos Center for Civic Medai ved Massachusetts Institute of Technology (MIT), men jobber for 20 år siden hos Tripod.com, skriver Gizmodo.

Nå forklarer Zuckerman i en kommentar på The Atlantic hvordan pop-up-vinduet oppstod, der han samtidig tar et oppgjør med reklamefinansierte nettsider. I Tripod.com hadde de nemlig en forretningsmodell som var basert på reklameinntekter. Dette var på midten av 90-tallet.

«Modellen som fikk oss i gang, var å analysere brukernes private hjemmesider, slik at vi kunne sende målrettet reklame til dem. På veien dit, endte vi opp med å lage en av de mest forhatte annonseverktøyene: Pop-up-reklamen.», skriver Zuckerman.

«Det var en måte assosiere en reklame med en brukers side, uten å putte den direkte på siden. Annonsørene fryktet nemlig at det ville fremstå som at det var en kobling mellom innholdet på nettsiden og deres merkevare. Helt spesifikt lagde vi pop-up-vinduet etter at en stor bilprodusent fikk hetta da det viste seg at de hadde kjøpt en bannerannonse på en side som hyllet analsex.», skriver han videre.

Zuckerman har også en unnskyldning på lur:

«Jeg skrev derfor koden for å åpne et vindu og kjøre reklamen i vinduet. Jeg er lei meg for det. Våre intensjoner var gode.» skriver han.

Abonnement, mikrobetaling, crowdfunding?

Han avslutter kommentaren sin med å si at reklamebaserte forretningsmodeller er ødelagt og dårlig. Isteden mener han at vi bør betale for innholdet vil liker på nett, og dermed slippe reklamemaset.

Likevel har han ikke noe godt svar på hva som vil være best av abonnement, mikrobetaling eller folkefinansierte nettsider, og poengterer at de sannsynligvis også vil komme utfordringer med de alternative forretningsmodellene på nett.

Sendes opp i 2015
Japansk brusmerke vil ha reklame på månen »

 

(Kilder: The AtlanticGizmodo)

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen