Man spør da ikke om veien …

Det siste året er det kommet en rekke nye navigasjonsløsninger for mobiltelefon. Vi har testet flere av dem, og deler her våre erfaringer med løsningen fra det finske selskapet Navicore. Etter vår mening den beste løsningen for navigasjon i mobiltelefonen, i alle fall så lenge du reiser i Norden.

Trådløs GPS
Settet består av to deler – et minnekort til mobiltelefonen og en trådløs GPS-mottaker. Installasjonen er uhyre enkel. Sett minnekortet i mobiltelefonen (Series 60 eller Series 80) og programmet er klart. Et eget ikon dukker opp i telefonmenyen, og når du trykker på dette får du et kart over Skandinavia på skjermen. For å aktivere GPS må du velge dette i selve programmet.

Telefonen søker etter GPS-mottakeren, og når du har angitt hvilken GPS du skal bruke (de fleste har bare en) så er alt klart.

Smart adressesøk
Neste skritt er å fortelle mobiltelefonen hvor du skal. Her skiller Navicore seg fra andre løsninger ved at du bare skriver inn gateadressen. Når du begynner å skrive får du opp en liste med alternativer. For hver ny bokstav du skriver inn blir listen kortere. Denne måten å lete opp adresser påfungerer overraskende godt, og vi slipper unna med lite tasting. På telefonskjermen dukker det opp et kart der egen posisjon og veien vi skal kjøre er tydelig merket. I menyen kan du velge om det skal søkes på adresser i et bestemt land, eller i hele databasen.

Autoskalering
Skjermen på en mobiltelefon er langt mindre enn det som er vanlig på fastmonterte navigasjonssystemer. Det gjør at kartet til tider kan bli vanskelig å lese. Når hastigheten øker zoomes kartbildet ut. Når vi setter ned farten igjen zoomer Navicore inn i kartet. En grei løsning som gjør det enklere å tråkle seg gjennom trafikkerte bygater, samtidig som du får et større overblikk når du ligger på motorveien. Den automatiske skaleringen kan skrus av, og du kan også skalere kartet manuelt.

Menyen i Navicore lar deg velge mellom 2D og 3D-kart. Er du ikke vant til å lese kart er 3D-løsningen den beste. Da ser kartbildet mer ut som det vi faktisk kan se gjennom frontruten. I menyen kan vi også velge ulike farger på kartet, også nattfarger som skal hindre at kartlesingen blender oss når vi kjører i mørket.

Taleguide
En kvinnestemme gir oss informasjon om når vi skal ta av eller skifte fil. Damen sier også hvordan vi skal forholde oss til rundkjøringer som dukker opp på ruten. Vel fremme sier damen ifra om at vi har nådd vårt mål. Pussig nok sier hun dette med et tonefall som høres overrasket ut. Trodde hun vi ville bomme på målet?

Vi setter pris på de tiltalende kartene, klare kjøreinstruksjonene og enkle brukergrensesnittet Navicore har utviklet. Velger vi å kjøre forbi en avkjørsel regner programmet umiddelbart ut en ny rute. På telefonskjermen ser vi antatt reisetid, i tillegg til gjenværende distanse. Kartet vi ser på skjermen kan sendes som MMS, og med Navicore i lomma har du faktisk en komplett søkbar kartbok for hele Skandinavia.

POI6
Du kan finne apotek, restauranter, sykehus, parkeringsanlegg, kinoer og en hel del andre såkalte POI-er (Point Of Interrest). Disse funksjonene er tilgjengelige også uten GPS tilkoblet. Da må du naturlig nok lese kartet og finne veien selv.

Mange av POI-ene er utstyrt med telefonnummer du kan ringe direkte fra programmet.

Navicore har kartet ferdig installert på minnebrikken, i motsetning til de såkalte offline-systemene som henter kartdata via GPRS. Fordelen er at ruten din ikke blir borte selv om du mister mobildekningen. Ulempen er at kartet ditt er statisk, og ikke kan oppdateres når nye veier kommer til. Du kan imidlertid legge inn veisperringer manuelt.

Kartene
I trafikken fungerer Navicores løsning svært godt. Vi er ikke alltid enige i ruten programmet velger, men det skyldes svakheter i kartmaterialet, og ikke i programvaren. Siden underlagskartene i de ulike navigasjonssystemene vi har testet kommer fra samme leverandør (TeleAtlas), så er dette problemet det samme uansett hvilket navigasjonssystem vi velger.

Navigasjonssystemet virker naturlig nok heller ikke i tunneler eller på andre steder der det ikke er tilnærmet fri sikt til satellittene.





Metallfolie
Før testen ble jeg også advart mot å prøve systemet i en bil med metallskjold i frontruten, slik vi finner det på en del dyrere biler. Skjoldet skal reflektere solstråler, men bremser visst nok også signalene fra posisjoneringssatellittene. Vi opplevde imidlertid ikke noe problem med dette i en Audi A6 med slikt metallskjold.

Skal du ha noe fornuftig utbytte av å bruke Navicore i bil kreves at du har holder til mobiltelefonen hensiktsmessig plassert i bilen. Mobilen bør plasseres så lavt at den ikke kokes i solskinn, samtidig som den må sitte lengst mulig opp mot synsfeltet.

En av svakhetene ved Navicore er at vi ikke kan planlegge en rute med flere stopp. Vi kan heller ikke legge inn egne POI-er som den populære fotoboks-oversikten.

Men vi kan finne veien til de aller fleste steder uten at vi behøver å kunne lese kart eller sveive ned sideruta for å avsløre at vi er på villstrå. Derfor er løsningen verdt hver krone.

 

 

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen