Mamiya selger kameraavdelingen

Mamiya droppet sine 35mm speilrefleks på begynnelsen av åttitallet og konsentrerte seg om mellomformat. De har gjort det ganske bra selv om dette markedet i salgsvolum aldri har vært veldig stort sammenlignet med markedet for kameraer basert på 35mm film.

Modellen 645 (med 6x4.5cm format) fristet undertegnede på begynnelsen av 80-tallet takket være en overkommelig pris og et litt mer kompakt kamerahus enn 6x6 og 6x7 modellerer. Det ble aldri noe mellomformatskamera på meg, men 645 er en populær modell og har vært tilgjengelig i ulike varianter fra 1975 og til nå. Det finnes i dag både filmbaserte og digitale bakstykker.

Den siste tiden har Mamiya fått en del oppmerksomhet med modellen ZD. ZD ble lansert allerede høsten 2004, men har først blitt tilgjengelig de siste månedene. Det spesielle med ZD er at det har en integrert 22MP sensor, mens det normale for mellomformatskameraer er utskiftbare bakstykker. ZD får dermed en litt mer kompakt enhet enn vanlig for dette formatet og en konkurransedyktig pris (under 100000 for kamerahuset). I nr 2 2006 har bladet Fotografi test Mamiya ZD. Testen kan også leses på nettet hos den norske importøren. Nettstedet The Luminous Landscape har også en test/omtale av ZD.

I løpet av det siste året har to produsenter av mellomformatskameraer, Bronica og Contax trukket seg ut av markedet. Selv om det fortsatt er flere produsenter igjen ville det være synd om ennå en forsvant. Det positive med nyheten er at avdelingen ikke legges ned, men selges til et annet firma.

Under har vi gjengitt den engelske pressemeldingen fra Mamiyas amerikanske hjemmeside.


Mamiya Transfers Camera and Optical Division
Elmsford, NY, April 24, 2006 – Mamiya O/P has announced that it’s Optical Equipment Division, manufacturer of the leading medium format cameras and lenses will be transferred to a new company.

The new company, Cosmo Digital Imaging Company, Ltd. was formed by Cosmos Scientific Systems, Inc., a leading company in IT technology.

Cosmo Digital Imaging will be able to combine its software expertise with Mamiya’s photographic capabilities to further advance in the digital direction of professional photographic imaging technology.

Building on Mamiya’s reputation and world wide distribution network, the new company will be able to achieve an even higher level of customer satisfaction. Service of Mamiya cameras, lenses and accessories will also be handled by the existing Mamiya distribution network.

Coming in the wake of a number of industry changes, this positive development gives Mamiya a new direction and a vision for the future.

Cosmo Digital is planning to execute these changes on September 1, 2006 and will retain a substantial number of present staff and facilities and acquire all the assets including inventory, property, trademarks and patents to assure a smooth transition.

###

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen