Malware spres via reklame

En rapport fra sikkerhetsselskapet Avast viser at skadelige programvare sniker seg inn i store reklamenettverk fra selskaper som Yahoo, Fox og Google. Mesteparten av infeksjonene skal kommer fra reklamenettverk som Yield Manager og Doubleclick.

Det som gjør dette mulig er gjerne sikkerhetshull i programmer. Det er oppdaget virus i reklame i nettaviser som The New York Times, og nettsteder som Drudgereport.com, Drudge.com, Techcrunch.com og Whitepages.com.

Avast skal blant annet ha oppdaget en Javascript-kode ("JS:Prontexi") som inneholder en trojansk hest som er rettet mot Windows-maskiner. Koden leter visstnok etter sårbarheter i programvare som Adobe Reader, Adobe Acrobat, Java, Quicktime, Flash, og viser falske sikkerhetsadvarsler.

Brukeren skal ifølge Avast ikke en gang trenge å klikke på reklamen for at maskinen skal bli infisert. Det er nok å besøke nettsiden med den skadelig reklamen.

En talsmann fra Yahoo skal ha bekreftet detaljer i rapporten, og driver nå og undersøker saken. Også Google har kommentert saken, og søkegiganten bekrefter at selskapet på egen hånd har oppdaget skadelige programvare som spres via Doubleclick. Slik reklame blir stoppet når de oppdages, sier Google.

(Kilder: Cnet, Avast)

Kommentarer (13)

Norges beste mobilabonnement

Januar 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen