Må lære messenger på mobil

MSN Messenger til mobiltelefonen har vært tilgjengelig hos både Telenor og Netcom. Men hvordan har egentlig responsen vært?

Les mer:

- Mobilunderholdning tar av
- Dette kommer i 2008
- Mobil fildeling blir stort i 2008


Stort potensial

Telenor har hatt tjenesten siden 14. desember 2006. I alt 220 000 av Telenors 2,7 millioner mobilkunder har lastet ned klienten, og nye kommer til hver måned. Bare 20 prosent kan kalles storbrukere, og de fleste er tasteglade Djuice Nonstop-kunder.

Rivalen Netcom har tilbudt dette siden 1.juni i fjor og har hittil bare 20 000 kunder som bruker tjenesten. De tror imidlertid potensialet er stort.

- Jeg kan tenke meg at over halvparten av våre kunder bruker Messenger på PC-en. Våre undersøkelser viser at mange også vil ha programmet på mobilen så lenge prisene er gode, forteller tjenesteansvarlig Vegard Kjenner i Netcom til idg.no.
Netcom og Telenor har begge uttalt at de tror kundene behøver litt tid for å lære seg det nye produktet.

- Akkurat nå virker det som vi er inne i en opplæringsfase, som forhåpentligvis blir så kort som mulig. Datatrafikken er ikke så lenger så dyr, og vi har fått mer oversiktlige priser. Men det henger nok fortsatt litt igjen at slik bruk var kostbar før, sier Kjenner.
Et av problemene med tjenesten er at det er vanskelig for noen å sette opp tjenesten på telefonen. Dette gjelder særlig de med Sony Ericsson som ofte manuelt må ordne innstillinger->tillatelser til java-programmet som blir benyttet. Dette problemet skal ha blitt redusert etter at MSN Messenger kom forhåndsinstallert på nye Sony Ericsson-mobiler som selges via Telenor.

Betaler for trygghet

Både Telenor og Netcom har en månedspris på 49 kroner, noe som inkluderer all datatrafikk med programmet. Hos Telenor har Nonstop-abonnementet tjenesten inkludert i prisen. Egentlig ganske selvmotsigende, siden det er  kunder med høye SMS-kostnader som først og fremst bør bruke Messenger på mobil for å spare penger.

For å spare penger finnes det imidlertid andre løsninger. Det finnes en rekke gratisprogrammer fra tredjepartsutviklere, men da koster datatrafikken. Økonomisk sett lønner det seg, for det skal mange tekstlinjer til før du er oppe i månedsprisen for operatørenes tjenester.

Det Telenor- og Netcom-kunder egentlig betaler for er ikke først og fremst, men "den ekstra tryggheten og følelsen som bare godkjente klienter kan gi", forklarer ansvarlig for messengertjenesten hos Telenor, Andreas Kaare Fjeld, til Mobilen.no.

Videre blir samtalen kryptert via en VPN-løsning mot Microsofts gateway. Du installerer to sertifikater på mobilen din. Ett med MSN og et med Telenor, slik at du får en sikker tilkobling uten at noen kan tjuvlese meldingene dine eller utgi seg for å være deg.

Månedsprisen på 49 kroner går altså til Microsoft-sertifisering (operatøren betaler per kunde) og utviklingskostnader, i tillegg til datatrafikk. I tillegg får du en garanti om oppetid, altså at tjenesten fungerer og er tilgjengelig til enhver tid. Du er også sikret for at programmet ikke inneholder virus eller malware (skadelige programmer).

Norges beste mobilabonnement

Mai 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Chili Medium 5 GB


Jeg bruker mye data:

Chili Large 10 GB


Jeg er superbruker:

Chili X-Large 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen