TEST: HIS Radeon HD 6970 IceQ Turbo
Test

HIS Radeon HD 6970 IceQ Turbo

Når både AMD og Nvidia lanserer skjermkort er det ofte snakk om to kategorier med lanseringer. De kraftigste kortene går rett ut på markedet slik AMD laget dem, med forskjellige klistremerker alt etter hvilken produsent du kjøper kortet fra – slik som Asus, HIS, Zotac eller MSI. Den andre måten, som vi gjerne ser for skjermkort i mellomsegmentet, er at hver produsent sitt er med langt friere tøyer. Resultatet av sistnevnte er at disse skjermkortene kan by på variasjoner i pris, ytelse, temperatur og støynivå.

Da AMD slapp Radeon HD 6900-serien, i form av Radeon HD 6950 og Radeon HD 6970 mot slutten av fjoråret var det snakk om en lansering der samtlige kort var mer eller mindre helt like. Det tok mange uker og gjerne måneder før en noe mer "unik" modell var på markedet.

Forrige uke var kom HIS på banen med sitt spesialkort, Radeon HD 6970 IceQ Turbo. Her har både kjernefrekvensen og minnefrekvensen fått en minimal dytt, og HIS har satt på sin egen kjøleløsning. Målet er primært lavere temperaturer, men vi har også forhåpninger om at støynivået legger seg et hakk lavere enn tidligere.

Vi har allerede testet Radeon HD 6970 for seg selv, og i CrossFireX.

Takk til HIS som sendte kortet til test.

Testoppsett

Testmaskinen står på en åpen rigg, der romtemperaturen holdes på 22°C. Temperaturene og effektforbruket måles ved å belaste kortene så hardt det er mulig i Crysis Warhead, og en kontrollmåling gjøres med Furmark. Vi holder også oversikt over temperaturen under hele testperioden. Viftehastigheten er satt til automatisk. Du kan lese mer om støymålingene i denne artikkelen. For å bedre skille kortenes støynivå har vi satt mikrofonen 20 cm fra oversiden av skjermkortet. Som en generell pekepinne kan alt under 31 dBA ved våre målinger betegnes som stillegående.

Spesifikasjoner

Modell
Geforce GTX 570
Radeon HD 6970 IceQ turbo
Radeon HD 6970
Geforce GTX 580
Grafikkprosessor
GF110
Cayman
Cayman GF110
Kjernefrekvens
732 MHz
900 MHz
880 MHz 772 MHz
Prosess
40 nm
40 nm
40 nm 40 nm
Minnefrekvens (eff.)
3800;MHz
5600 MHz
5500 MHz 4200 MHz
Minnemengde
1280 MB GDDR5
2048 MB GDDR5
2048 MB GDDR5 1536 MB GDDR5
Minnebusbredde
320-bit
256-bit
256-bit 384-bit
Streamprosessorer
480
1536
1536
512
Transistorer 3 mrd.
2,64 mrd. 2,64 mrd 3 mrd
TMU
60
96
96
64
ROP
40
32
32 48
TDP
219 Watt
- 190 W 244 W

Når man ser litt nærmere på spesifikasjonene til skjermkortet vi i dag skal teste, er det klart at overklokkingen rett ut av boksen ikke er spesielt høy. 20 MHz ekstra på kjernen gjør ikke det store utslaget. Minnefrekvensen er dratt opp litt mer, fra 1375 Mhz til 1400 MHz. Effektivt betyr det en økning på 100 MHz, noe som igjen ikke er mye, men det er nok til å gjøre utslag.

Ellers er kortet akkurat det samme som referanseproduktet fra AMD. Kjernen er den samme noe som betyr at antallet transistorer, streamprosessorer og alt annet tilhørende er det samme som tidligere. Effektforbruket er ukjent, men det ligger trolig 20-30 W over referansekortet.

Den store forskjellen ligger i kjøleren, som er rent massiv. Du bør være oppmerksom på at dette ikker bare er et langt skjermkort. Det bygger mye i dybden, kjøleren og varmrørene stikker 3 cm ut fra kortet. Den totale lengden er 28 cm frem til kontaktplaten, og den totale dybden fra PCIe-sporet og ut er 13,5 cm

HIS har også byttet ut et par av komponentene på selve kretskorte med andre av høyere kvalitet. Spolene er nå av den solide typen, noe som også gjelder for kondensatorene. En dynamisk PWM-styring er også på plass.

Tilbehør

Skjermkortet leveres også med følgende tilbehør:

  • Driver
  • Manual
  • DVI --> VGA-adapter
  • Strømkabeladaptere
  • CrossFireX-bro

Effektforbruk

Vi starter med å se på skjermkortets effektforbruk. IceQ-kortet trekker ikke spesielt mye mer strøm enn hva referansekortet til AMD gjør, rundt 16 W ved maksimal belastning. Det er uansett snakk om et betydelig effektforbruk, vi ligger tross alt i det øverste sjiktet, tett oppunder de tokjernede produktene.

Temperatur

HIS på sin side påstår at denne kjølere skal kunne holde skjermkortet hele 23°C kaldere enn referansekjøleren til AMD. Det er et stort tall, og stemmer trolig bare om man setter referansekjøleren til laveste turtall, og HIS sin kjøler til det maksimale. Det vi uansett ser er at dette skjermkortet holder seg kaldt i forhold til resten av markedet. Med viften satt til "Auto" havner vi til slutt 4°C under standardkortet.

Støy

Referansekortet til AMD har et høyt støynivå, over 42 dBA ved våre målinger. I forhold til dette klarer HIS seg meget godt. Det maksimale støynivået er fortsatt hakket over det vi vil definere som stillegående, men i denne sammenhengen er 34,7 dBA et godt resultat.

3DMark 11
P e r f o r m a n c e

3Dmark 11 tilbyr en stabil og bred test som gang etter gang kan reprodusere målinger med marginale forskjeller. Dette programmet angriper systemet på flere kanter, i all hovedsak ved å kjøre en rekke spesifiserte tester som i sin tur bakes sammen til forskjellige sluttsummer. Både GPU-en og CPU-en blir kjørt, samtidig som en rekke visuelle effekter og teknikker blir testet. Programmet inneholder tre forskjellige modi som er rettet mot forskjellige kategorier med kort. Vi har valgt å benytte "Performance" for de fleste skjermkort, og "Easy" for de virkelig lavt ytende kortene.

Over til skjermkortets ytelse starter vi med den generelle testen 3DMark 11. Her ser vi først av alt at kortet plasserer seg drøyt 50 poeng over referansekortet. Det er en forventet sum basert på de økte kjernefrekvensene. Videre ser vi at dette er tall som ligger helt på topp blant skjermkortene med én kjerne. HIS har dermed, i denne sammenligningen, det raskeste enkeltkjernede skjermkortet vi har testet.

Crysis Warhead
@ G a m e r , D X 1 0 , 2 x A A

Mot slutten av 2008 ble Crysis Warhead lansert, et spill som fort føyde seg inn i rekken som ett av de bedre førstepersons-spillene i året som fulgte. Warhead er en estetisk kraftpakke som ikke bare byr på vakker skog, behagelige hav, hissige koreanere og flyvende romvesener.

Det er mer ved det hele. Mystikken og måten man kan jobbe med miljøet bygget videre på Far Cry-arven, selv om man ikke har den samme muligheten til utforskning. Utviklerne har gitt maskinvaren din nok å tygge på, og det stilles krav til relativt kvass maskinvare for å få et godt grafisk bilde ut av spillet.

Etter en rekke runder i Crysis Warhead sitter vi igjen med resultater som er på et høyt nivå. Det vi derimot merker oss er den lave minsteverdien ved laveste oppløsning. Testen ble kjørt tre ganger, men resultatet er det samme. Den god nyheten er derimot at dette er en minsteverdi som bare gikk igjen én eneste gang i hver test. Ellers lå den rundt 55-60 FPS.

Over til sammenligningen ser vi at IceQ-kortet rager høyt, men det blir her slått av konkurrenten GeForce GTX 580 med god margin. Forskjellen ned til referansekortet er på 1 liten FPS.

Far Cry 2
D X 1 0 , 8 x A A , U l t r a H i g h

Grafikken som møtte brukerne i det første Far Cry-spillet var ikke noe annet en overveldende. En vakker jungel som mer eller mindre var til fri disposisjon, perlehvite sandstrender og mye mer var nok til å fryde øyet både en og to ganger.

Far Cry 2 skuffer overhodet ikke på de samme punktene, selv om AI-en til tider kan virke litt klossete. Det grafiske spekteret er bredt, og spillet byr på mye godt som skjermkortet ditt kan få tygge unna. Blant jakten på både patroner og medisin får du kjøre biler i høy fart, dukke unna eksplosjoner og kryssild.

Over til Far Cry 2 går de to linjene parallelt og pent, vi finner ingen store fall i ytelsen under testperioden. Det er godt, og vi setter pris på at minsteverdien befinner seg så nære den gjennomsnittlige verdien som den her gjør.

Med knepen margin blir HIS her forbipassert av de tre kraftigste skjermkortene Nvidia kan tilby. Det er ikke snakk om mye, men forskjellen er der. Videre er det verd å merke seg at veien ned til referanseversjonen av HD 6970 ligger like langt ned på listen som tidligere, i dette tilfellet er forskjellen på 2 FPS.

Just Cause 2
D X 1 0 , A l t p å m a k s, 4 x A A

Selv om Just Cause 2 ble lansert godt inn i DX 11-perioden, kommer det kun med DX 10-støtte. I likhet med både Far Cry og Crysis har du en hel sydhavsøy til mer eller mindre fri disposisjon så langt det er verd å strekke dette i et spill. Også dette spillet byr på mye grafisk moro, en rekke fartsfylte eksplosjoner i både urbane og naturlige landskap som du slynger deg igjennom.

Vi har klinket alle innstillinger til det maksimale, med 4xAA. For å skape en helt objektiv måling, har vi deaktivert diverse filtre og simuleringer som er spesifisert for Nvidia-kort. Med disse funksjonene aktivert vil nyere Nvidia-kort gi deg et bedre bilde enn konkurrenten, men det går utover ytelsen i en grad som gjør at vi ikke kan sammenligne med AMD.

Just Cause 2 kan være en seig nøtt for mange skjermkort. Her starter vi med en verdi rett over 60 FPS, som sakte med sikkert triller ned til rundt 30 FPS. Trenden er den vi har sett så mange tidligere, ytelsen synker i et normalt tempo i takt med at oppløsningen økes.

Over til sammenligningen ser vi et bilde som mildt sagt overrasker oss. IceQ-kortet triller nedover på listen, med bare 44 FPS mot nesten 52 FPS på referansekortet. Nøyaktig hva dette skyldes vet vi ikke, men tallene er hva de er. Vi gjentok denne testen flere ganger, og verdiene ligger jevnt over under det referansekortet leverte.

Civilization V
D X 1 1 , 4 x M S A A , H i g h

Civ 5 er et strategispill som lar deg styre en temmelig stor sivilisasjon, gjerne langt frem i tid. Spillet tar i bruk mange av DirectX 11-egenskapene, og er totalt sett en solid test for moderne skjermkort.

Komplekse småsamfunn skal tesseleres, alt fra hav og busker til små soldater. Videre er det mye geometri som skal behandles.

Over til DirectX 11-verdenen starter vi med Civilization, og som alltid er det store sprik i ytelsen ved de forskjellige oppløsningene. Vi starter godt over 160 FPS, en verdi som raskt tikker ned til rundt 50 FPS. Alle oppløsninger er brukbare til spilling, men vi ser at 1920x1200 kan være ideelt.

Inn i sammenligningnsgrafen er skjermkortet tilbake der det hører hjemme i forhold til Just Cause 2-testen. Nvidias kvasseste skjermkort ligger igjen et hakk lenger opp, men i forhold til HD 6970 befinner vi oss der du kan forvente. Ytelsen er på 4 FPS bedre, men vi ser at steget opp til GTX 580 er stort.

Metro 2033
D X 1 1 , 4 x A F , A A A , H i g h

Verden har nettopp gått til helvete, og du befinner deg i Moskvas undergrunnsnett med den overveldende trusselen av mutanter liggende i hjernebarken konstant.

Spillet kommer pakket med DX 11-baserte muligheter. Implementeringen av tesselering er meget synlig, og muligheten som "depth of field" gir deg er uten tvil helt klar. I denne testen har vi dratt hardt på med innstillingene, AAA og High/Ultra på alle andre innstillinger er mer enn hva du skulle trenge. Du kan selv dra dette ned et hakk og opprettholde gode bildekvalitet og bildeflyt, men med denne testen vil vi virkelig sette samtlige DX 11-egenskaper på prøve.

Selv om Metro 2033 er en av de desidert seigeste testene vi kjører er det godt å se at den ytelsen du får, er stabil ytelse. Minsteverdien befinner seg aldri langt unna, og det ser ut til at 1680 x 1050 piksler er ideelt.

Inn i sammenligningsgrafen ser vi igjen at IceQ-kortet plasserer seg marginalt høyere enn referansekortet. Forskjellen denne gangen er på minimale 0,8 FPS. Det vi derimot merker oss er at veien ned til GTX 570 heller ikke er spesielt lang, men at GTX 580 befinner seg langt lengre opp på listen.

Battlefield Bad Company 2
D X 1 1 , 8 x M S A A , 1 6 x A F , M a k s

Med Bad Company 2 er ikke serien lenger forbeholdt konsollene. Et episk skytespill som truer pallplasseringen til Call of Duty er nå tilgjengelig for PC, og om du ruger på Windows 7 får du også med herlige DirectX 11 på kjøpet.

Dette spillet byr også på mye grafisk herlighet. La meg bare få si, en paradisstrand på Bora Bora må virkelig konkurrere med hva dette spillet kan levere med samtlige effekter aktivert.

Helt til slutt drar vi i gang det populære spillet Battlefield Bad Company 2. Igjen ser vi en ytelse der den gjennomsnittlige verdien holder seg nære minsteverdien hele veien. Selv med 8xMSAA holder skjermkortet koken ved 1920 x 1200 piksler.

Inn i sammenligningsgrafen ser vi at IceQ-kortet ligger 2 FPS under referansekortet til AMD. Det er en liten dropp i forhold til majoriteten av testene, men nøyaktig hvorfor et kort med høyere frekvenser faller i noen spill har vi ingen enkel forklaring på, tallene er hva de er. Driveren kan stå for noe av problemene, men en så liten overklokking som det i dag er snakk om burde ikke gjøre store utslag. La oss gå over til konklusjonen, så ser vi nærmere på hva dette kortet faktisk gir for pengene.

Konklusjon

Selv om majoriteten av skjermkortene på markedet som bærer samme grafikkprosessor er mer eller mindre like, titter det i ny og ned frem mer unike skjermkort. Vi tester i stor grad bare rene referansekort, men i i ny og ne liker vi å trekke frem noen av de mer spesielle kandidatene – slik som HIS Radeon HD 6970 IceQ Turbo.

Dette skjermkortet er, som navnet tilsier, i stor grad basert på Radeon HD 6970 HIS har økt klokkefrekvensene på både kjernen og minne, samt satt på sin egen kjøleløsning. De to grepene har gitt sine utslag, og vi liker jevnt over det vi har sett i dag.

Les testen av referansekortet her

I forhold til ren ytelse ut av boksen kan IceQ-kortet virke noe unødvendig. Ser vi bort i fra målingen vi gjorde i Just Cause 2, der kortet av en eller annen grunn er hele 17 % dårligere enn referansekortet, så kan HIS totalt sett her levere 1,28 % mer ytelse enn det rene kortet til AMD.

I ren ytelse vil vi derfor si at IceQ Turbo havner på linje med alle andre tradisjonelle Radeon HD 6970-kort. Det flotte er derimot at skjermkortet vi i dag har testet faktisk blir ett av de billigste HD 6970-kortene på markedet. Den veiledende prisen for Norge, satt av HIS, er 1858 kroner uten moms. Med moms og diverse tillegg vil sluttprisen da ende et sted mellom 2350 og 2400 kroner. Det billigste HD 6970-kortet i skrivende stund koster 2430 kroner.

Det du også her må huske på er at HIS ikke bare gir deg en marginalt høyere ytelse. De har også slengt på en egen kjøler. Denne holder skjermkortet kaldere og lager betydelig mindre lyd enn referansekjøleren.

Så langt går det bra for HIS. Men, selv om IceQ Turbo-kortet har sine fordeler er det fortsatt et HD 6970-kort, og det lider av det samme problemet som forgjengeren. Ser vi vekk i fra de store avvikene i testene 3DMark 11 og Just Cause 2, leverer GeForce GTX 570 bare 0,34 % mindre ytelse, mot en prislapp som ligger 200 kroner lavere. GTX 570 har et lavere effektforbruk, samme støynivå under belastning, og ikke så alt for høye temperaturer.

Kort sagt er det ikke noe galt med HIS Radeon HD 6970 IceQ Turbo, det er et godt skjermkort med fin ytelse og et lavt støynivå. Det kommer derimot fortsatt litt for kort i forhold til konkurransen, GeForce GTX 570 er et marginalt bedre kjøp. Samtidig vil vi påpeke at det er helt opp til deg hvem av de to du velger, ingen er et direkte dårlig kjøp.


+ Fin ytelse
+ Hyggelige temperaturer
+ Stillegående i forhold til referansekortet


- GeForce GTX 570 byr på tett konkurranse

HIS Radeon HD 6970 IceQ Turbo

Norges beste mobilabonnement

Sommer 2019

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Sponz 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

GE Mobil Leve 6 GB


Jeg bruker mye data:

Chili 25 GB


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen