Frank Jensen vil ha en egen strategi for hvert land i Norden når Kazam prøver å erobre mobilmarkedet i høst. (Bilde: Kazam)

Nytt mobilselskap lover heftig valuta for pengene

Kazam skal skreddersy satsingen på det norske markedet.

Nå er det klart at i september kommer den London-baserte nykommeren Kazam på markedet med en mobilkolleksjon som skal appellere til alle segmenter i markedet.

Danske Frank Jensen har fått ansvaret for satsingen i Norden. Han lover at det vil komme åtte mobiltelefoner og kanskje også et nettbrett – alle med en pris som skal slå alle konkurrenter med tilsvarende byggekvalitet og spesifikasjoner. Jensen lover ”heftig valuta for pengene”:

– Selv når konkurrentene har store kampanjer kommer våre priser til å være konkurransedyktige. Vi har et utrolig bra apparat på produksjon og produktutvikling i Kina som gjør at vi kan være veldig konkurransedyktige, sier Jensen til Mobilen.no på telefon fra Shenzen i Kina.

Jensen forklarer at årsaken til at Kazam har kunnet komme på markedet med en full portefølje mobilprodukter på kort tid, er den store kunnskapsbasen deres kinesiske samarbeidspartnere sitter på. NF Technologies R&D eies av samme investeringsgruppe som Kazam, og har i mange år levert tjenester til andre mobilprodusenter.

– Vi så ikke noe poeng i å komme på markedet med én eller to telefoner. Nå kommer vi med en komplett produktportefølje som tilfredsstiller de fleste behov i markedet, sier Jensen.

Servicegaranti på 72 timer

De rimeligste telefonene kommer med tokjerneprosessor, mens toppmodellene kommer med firekjerneprosessor. Jensen hevder at alle toppmodellene vil ha prosessorkraft nok til å kjøre de nyeste versjonene av Android.

Kazam-telefonene kommer med bar Android, og så få forhåndsinstallerte apper som mulig. Kazam vil leve etter filosofien at deres kunder selv vet hvilke apper de vil installere på telefonen. Det vil imidlertid være mulighet for store kunder å legge på operatørlås eller spesielle mediespillere dersom dette er ønskelig.

Kundeservice er ett av områdene der Kazam har sagt at de vil være bedre enn konkurrentene. Dette betyr blant annet at maks reparasjonstid på en Kazam-mobil skal være 72 timer til telefonen er tilbake hos kunden.

– Dette er noe vi har investert kraftig i, både når det gjelder reservedeler og å finne tekniske partnere som har skrevet under avtaler om å levere på våre premisser, sier Jensen til Mobilen.no.

Vil ikke sponse fotballag

Store bedriftskunder vil i tillegg ha muligheten til å få rask reparasjon eller innbyttemobil på Kazams servicekontorer rundt om kring i Europa for ansatte på reise. Dette tilbudet vil imidlertid ikke være klart til lansering i september.

– Vi er mer interessert i å bruke penger på god kundeservice enn å sponse fotballag, vi regner det som minst like god profilering, sier Jensen.

Når det gjelder markedsføring og salg, vil Kazam satse tungt på å være synlige på internett og i sosiale medier. Viral markedsføring vil være en viktig del av selskapets strategi. I tillegg vil det skreddersys strategier for hvert marked og jobbes målrettet mot potensielle storkunder og videreselgere.

– Vi vil tilpasse oss lokal kultur og formål. Det er for eksempel ikke sikkert at strategien i Norge blir lik den i Sverige. Hvert marked får sin tilpassede strategi, sier Jensen til Mobilen.no.

Avviser interessekonflikt

Frank Jensen ser ingen potensielle problemer med at to av selskapets sentrale investorer og toppsjefer kommer fra ledende stillinger i HTC.

– Vi vil inn og ta de andres markedsandeler, men vi har mer enn nok mobilkompetanse hos våre partnere på forskning og utvikling til at vi står godt på egne ben, forsikrer Jensen.

I løpet av tre til fem år er målet til Kazam å være topp fem i Europa. Selskapet satser kun på Europa, og mener det er en av grunnene til at de kan ha en fleksibel distribusjonsorganisasjon.

– Med vår bakgrunn og tilgang til markedet er alt mulig, avslutter Jensen.

Les mer: Åtte Kazam-mobiler på markedet i september >>

Norges beste mobilabonnement

August 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Chili Medium 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen