Møt Byton K-Byte
Møt Byton K-Byte (Foto: Byton)

Lover fullstendig selvkjørende elbil i 2021

Byton med nytt konsept.

Annonsør­innhold
Les hele saken »

En av de som fanget mye oppmerksomhet under årets CES-messe var bilprodusenten Byton. Nå viser selskapet frem sitt nyeste konsept, K-Byte, som forventes å komme i 2021, melder The Verge

Foruten et spenstig design skal bilen også kunne kjøre helt på egen hånd. Den vil være utstyrt med ratt og pedaler, men ifølge Byton vil du ikke trenge å bruke dem. Bilen skal kjøre for deg. 

Autonominivå 4

Selskapet, som ble startet av tidligere ansatte hos blant annet Tesla og BMW, sikter høyt når de lover å ha autonominivå 4 på sin neste bil. Per i dag er for eksempel Teslas biler med «Autopilot» på nivå 2. 

Autonominivå

Dette er de forskjellige nivåene av autonomi: 

0 – Ingen automasjon

1 – Førerassistanse

2 – Delvis automatisering

3 – Automasjon under visse omstendigheter

4 – Høy automasjon

5 – Full automasjon

For å kunne kjøre uten menneskelig hjelp vil Byton K-Byte utstyres med såkalte LIDAR-sensorer. Disse skal plasseres rundt om på bilen, og skal kunne skjules når den selvkjørende funksjonen ikke brukes. 

Selskapet har sluppet en rekke bilder av den nye bilen. Disse kan du se i bildekarusellen nederst i artikkelen. 

Vi fikk prøvekjøre den nye SUV-en fra Byton i Las Vegas:
Se video av den imponerende bilen her »

Samme plattform som SUV-en

Dette er en av bilens LIDAR-sensorer Foto: Byton

Nøyaktig hvilke andre spesifikasjoner den nye K-Byte-bilen vil få er ennå ikke kjent. Selskapets øverste sjef, Carsten Breitfeld, sier likevel den vil bli bygget på den samme plattformen som SUV-modellen de viste frem i Las Vegas tidligere i år. 

Det skal angivelig bety at K-Byte skal ha mellom 65 og 70 prosent av de samme delene som sin SUV-bror, som selskapet nå kaller M-Byte. 

Prisen er heller ikke satt, men det forespeiles at K-Byte vil havne rundt samme nivå som M-Byte, som altså er ventet å starte på 45 000 dollar, eller omlag 360 000 norske kroner. 

Over 500 kilometer rekkevidde?

Skulle K-Byte arve de samme alternativene på batteri og motor som M-Byte, vil du i så fall få godt med rekkevidde for pengene. 

M-byte kan nemlig skilte med to ulike konfigurasjoner, hvor den «enkleste» utgaven har et batteri på 71 kWh. Det skal angivelig gi en rekkevidde på rundt 400 kilometer, med 272 hestekrefter og bakhjulsdrift. 

Vil du ha enda mer futt, vil M-Byte også komme i en hvassere versjon. Denne kan skilte med et batteri på 95 kWh, som skal kunne la deg kjøre rundt 520 kilometer for du må besøke laderen. Her får du firehjulstrekk og hele 476 hestekrefter å boltre deg med. 

Lyst på en e-Golf?
Da må du smøre deg med tålmodighet »

(Kilde: The Verge)

Byton K-Byte

Fra siden (Foto: Byton)
Fra siden (Foto: Byton)
Taket (Foto: Byton)
LIDAR-sensoren (Foto: Byton)
Dette er en av bilens LIDAR-sensorer (Foto: Byton)
Fra siden (Foto: Byton)
Fronten (Foto: Byton)
Baksiden (Foto: Byton)
Sett ovenfra (Foto: Byton)
Bilens bakside (Foto: Byton)
Bilen skal ha nivå 4 selvkjørende teknologi. (Foto: Byton)
Fronten (Foto: Byton)

Norges beste mobilabonnement

Sommer 2018

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Komplett MedioFlex+ 6GB


Jeg bruker mye data:

Chili Fri Data


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen