Refleksjon
(Bilde: Montage: Istockphoto,Lomography.com)

Lomografi fyller 20 år

Suksessen kan skyldes en kjent, russisk president.

Har du hørt om lomografi? Lomografi er kanskje mest kjent for dagens ungdom som en filterinnstilling på fotoapper på moderne smarttelefoner. Man tar et bilde, velger "lomo" som effekt, og vips får man et bilde med mykt fokus, kraftig vignettering og sterke farger. Fotoeffekter som gir en retrostil på bildene er i vinden som aldri før, og blir et mobilbilde delt via internett på sosiale medier er sjansen stor for at det originale bildet har blitt endret med en eller annen effekt som skal gi bildet et følelse av å være retro. I dag skal vi presentere litt fotohistorie for våre lesere for å se litt på hva som har gjort denne trenden så populær.

Les også: Ta bilder på Instagram-vis

Det hele startet for litt over 20 år siden, i 1991. En liten gruppe med østerrikske kunststudenter var på studietur på Praha. I en liten fotobutikk snublet de over et lite, sort kamera. Kameraet lignet ikke tradisjonelle kameraer, og var gammeldags i bruk. Det var en fjerbelastet mekanisme som beskyttet linseelementet, fokus ble stilt manuelt og man måtte rulle frem neste bilde manuelt, og tilbakespoling av filmen måtte gjøres for hånd.

Lomo LC-A var det første Lomo-kameraet.
Lomo LC-A var det første Lomo-kameraet.Foto: Lomography.com

Les også: REFLEKSJON: Er Instagram ødeleggende for fotografiet?

Kameraet studentene holdt i hendene var et Lomo LC-A, "Lomo Compact Automat", som var produsert og laget i Russland. Studentene var begeistret for det lille kameraet, og kjøpte seg et eksemplar.

Overraskelsen var stor da studentene fremkalte bildene. Bildene lignet ikke på noe de hadde sett tidligere, og skilte seg ut på flere måter. Blant annet var fargene overmettede og varme, et resultat av det spesielle objektivet på kameraet. Objektivets konstruksjon førte til en kraftig vignettering på bildene, noe som gjorde hjørnene på bildene mørke og sorte. I tillegg var bildene preget av sterke kontraster mellom lys og mørke, som igjen bidro til det spesielle resultatet. Studentene var overbegeistret, og fant ut at effektene kunne forsterkes ved å fremkalle fargebildene i fremkallingsvæske beregnet på sort/hvitt-film.

Bilde tatt med Lomo LC-A plus.
Bilde tatt med Lomo LC-A plus.Foto: yuuya, Lomography.com

Les også: Hipstamatic må halvere utviklerstaben

I 1992 opprettet studentene "Lomographic Society International", og laget samtidig en utstilling hvor de viste frem bilder tatt med Lomo-kameraer som hadde blitt kjøpt opp rundt omkring i Europa. Problemet var nettopp at kameraet var vanskelig å få tak i, og snart hadde studentene kjøpt opp omtrent samtlige eksemplarer som var å oppdrive. Lomo-kameraene var ikke lenger i produksjon, og studentene tok kontakt med produsenten med et ønske om å gjenoppta produksjonen av kameraene. På veien fikk de også uventet hjelp. Produsenten holdt til i St. Petersburg, og studentene fikk hjelp med forhandlingene av byens viseordfører. Mannen er i dag kjent som Russlands president, Vladimir Putin.

Med Putins hjelp fikk studentene gjenopptatt produksjonen av kameraene, og i dag selges de i en mengde forskjellige varianter. Kameraene selges i utvalgte butikker og via "Lomographic Society Internasjonals egen nettbutikk, Lomography.com. De forskjellige modellene er tro mot de originale versjonene, og tilbyr fotografering hvor fotografen selv må trekke filmen frem og spole den tilbake . De koster fra et par hundre kroner og oppover, og det finnes mange forskjellige varianter av den samme modellen som tilbyr forskjellige egenskaper som fisheye, vidvinkel og panorama.

Lomo La Sardina & Flash “The Guvnor” Edition er bare ett av mange forskjellige Lomo-kameraer man kan kjøpe i dag.
Lomo La Sardina & Flash “The Guvnor” Edition er bare ett av mange forskjellige Lomo-kameraer man kan kjøpe i dag.Foto: Lomography.com

Nå er det altså 20 år siden "Lomographic Society International" ble opprettet, og mye tyder på at kultstatusen til kameraet er mye av årsaken til at kameraet har overlevd den digitale revolusjonen. I en tid hvor selskaper som Kodak sliter på randen av konkurs er det fascinerende å se at det er noen av de gamle filmkameraene som fortsatt tjener penger og som selger godt. Fotografering er i dag nærmest blitt synonymt med hvor raskt bildet kan deles med andre, og det er gledelig å se at stadig flere kaster seg på trenden med å fremkalle film, og ikke kunne se resultatet av eksponeringen øyeblikkelig etter at bildet er tatt. I Oslo er det flere fotoforretninger som nå satser på film, og blant annet Akersgata Foto selger i dag mye mer film enn de gjorde for tre år siden.

Så om du en dag er på ferie i Europa og finner en liten fotobutikk, gå inn. Kanskje du finner et lite utvalg av Lomo-modeller, og kanskje du ender opp med å kjøpe ett til deg selv for å prøve deg litt på anolog fotografering. Da kan du reflektere over at kameraet du holder i hånden kanskje ikke lenger hadde vært tilgjenglig om det ikke hadde vært for en viss russisk president.

Kilde: www.bbc.co.uk

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen