(Bilde: Espen Irwing Swang, Tek.no)

Logitech bytter navn til logi

Logitech satser på nytt navn og klare farger i et forsøk på å fremstå som mer trendy ovenfor nye kundegrupper.

Logitech ble etablert i 1981 som et OEM-selskap som skulle produsere tilbehør til PC-er. Snart 35 år senere er produksjon av tilbehør fremdeles selskapets viktigste oppgave. Men nå selges produktene under selskapets eget merkenavn, og selskapet har begynt å se på stadig nye produktkategorier.

Og slik ser den nye logoen ut.
Og slik ser den nye logoen ut. Foto: Espen Irwing Swang, Tek.no

Suksessen med datamus og tastaturer til PC har vært formidabel. Nå skal inntektene fra denne kjernevirksomheten pløyes tilbake i selskapet, slik at det kan bli vekst på nye områder.

– Du kan se på kjernevirksomheten som et tre, og på de nye produktene som planter som vokser frem, takket være de robuste trærne. Men i tillegg til de eksisterende trærne og de nye plantene, har vi også frø. Håpet er at vi kan så frø som blir til nye planter. Vi sår mange frø, og noen av dem blir aldri til noe. Det er helt greit, for det er slik vi lærer og kan utvikle oss. Det sa direktør for global merkevareutvikling i Logitech, Charlotte Johs, da hun presenterte nye Logitech for pressen ved selskapets designavdeling i Cork i Irland for et par uker siden.

Fra evolusjon til revolusjon

Etter mer enn 30 år med evolusjon mener Logitech tiden er inne for en revolusjon. I alle fall når det gjelder selskapets ansikt utad. Gode gamle Logitech dropper nå sin velkjente logo, og skifter navn til logi. I takt med tiden gir de også etablerte skriveregler på båten, og gir seg selv et navn som starter med liten bokstav.

– Alt er tech i dag. Selv badedrakter er tech, og kan fortelle deg om du må smøre deg med solkrem. Tech betyr ikke noe lenger. Derfor nøyer vi oss med å kalle oss logi, sier Johs. Hun legger til at under fem prosent vet at Logitechs gamle logo forestiller et øye.

Samtidig med at Logitech bytter navn til logi, presenteres også en ny logo, basert på de fire bokstavene i logi. Det vil nok ta en stund før overgangen til det nye navnet er gjennomført, for rundt om i verden finnes det noen hyllemetre med Logitech-produkter som ennå ikke er solgt. Men med nye produkter vil også det nye navnet dukke opp.

Juliette Legrand, direktør for PR og sosiale medier, her sammen med Charlotte Johs, direktør for global merkevareutvikling i Logitech. Sammen forsøker de å reprofilere Logitech som et mer offensivt og fargerikt selskap. .
Juliette Legrand (til venstre), direktør for PR og sosiale medier, her sammen med Charlotte Johs, direktør for global merkevareutvikling i Logitech. Sammen forsøker de å profilere logi som et mer offensivt og fargerikt selskap enn «gamle» Logitech. Foto: Espen Irwing Swang, Tek.no

Redd for å skremme gamere

Logitech, eller logi, som de kaller seg nå, vil satse på klare farger som markerer ulike produktgrupper. Hver farge knyttes til sitt produkt. Det betyr ikke at alle tastatur heretter bare kommer i en farge, mens nettbrettomslag kommer i en annen. Men forpakningene vil ha de nye fargene, og det vil også annet profileringsmateriell.

logi vil likevel gjøre noen unntak fra den nye profileringen. Ultimate Ears-produktene vil fremdeles hete Ultimate Ears, ikke minst fordi Ultimate Ears Boom er selskapets mest populære produkt noen sinne.

Ultimate Ears drev i utgangspunktet med ørepropper og var spesielt kjent for sine formstøpte monitorer som brukes av artister og musikkinteresserte. Vi har testet inngangsmodellen, UE4 Pro »

Spillportefølgen vil fremdeles hete Logitech G. Selskapet vil gså formelt hete Logitech, selv om du og jeg og annonsematerialet altså skal kalle det logi. Logitech har ansatt en psykolog som skal hjelpe til med å forklare hvordan gamere tenker. Så langt er konklusjonen at du ikke tukler med produktene dataspillere er vant til. Nye spillprodukter vil komme i sort med blå detaljer, slik at «gamerne» skal slippe å forholde seg til det ukjente.

Færre produkter, mer nyskaping

Samtidig med at Logitech blir til logi vil selskapet fokusere på færre produkter enn før. Ingen produktgrupper skal kuttes ut, men hver gruppe vil bli smalere. Nye produktgrupper skal komme til, men hvilke det blir vil Johs ikke si noe om. 

– Vi har muligheten for å prøve nye konsepter raskt, og vil bruke pengene fra kjernevirksomheten til å finansiere nyutvikling. Vi kan teste ut nye produkter raskt, og vi kan prøve og feile. I logi skal vi være modige, sier Johs.

Les testen av den trådløse musen Logitech MX Master her »

Kommentarer (38)

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen