Livsfarlig med håndfri

Dette er mobiltipsene i bilen:

* Du trenger ikke avslutte en håndholdt samtale ved å trykke på en knapp. Vent til oppringeren legger på, og linjen er igjen fri.
* Ikke bruk telefonen når kjøreforholdene eller trafikken er uoversiktelig.
* Få beskjeder i bilen via tekstmelding eller e-mail som du så kan lese senere når du har stoppet bilen.
* Til deg som ringer: Fatt deg i korthet og avtal heller å ringe tilbake på et senere tidspunkt.

Dette er mobiltipsene i bilen:

* Du trenger ikke avslutte en håndholdt samtale ved å trykke på en knapp. Vent til oppringeren legger på, og linjen er igjen fri.
* Ikke bruk telefonen når kjøreforholdene eller trafikken er uoversiktelig.
* Få beskjeder i bilen via tekstmelding eller e-mail som du så kan lese senere når du har stoppet bilen.
* Til deg som ringer: Fatt deg i korthet og avtal heller å ringe tilbake på et senere tidspunkt.

En nylansert simulator på nettet viser at det å snakke i mobiltelefon mens du kjører bil kan bli en dødsfelle, uavhengig om du har håndfri eller ikke. Det skriver VG Nett.

Simulatoren, som er laget av The Royal Society for the Prevention og Accidents, viser at i en kjørehastighet på 48 km/t bruker du 19 meter fra du ser en person eller et objekt i veibanen til bilen er bremset helt ned. Av disse bruker du 13 meter på å tenke. Er du fokusert på veibanen går det 9 meter fra du reagerer på objekt i veibanen til du får bremset ned.

Ikke noe nytt
Grunnen til at håndfri ikke hjelper like mye som mange tror er at mobilsamtalen i seg selv trekker den mentale oppmerksomheten vekk fra kjøringen. Ifølge RoSPA betyr det svært lite om du holder telefonen i hånden eller bruker håndfri. Tallene bekreftes av forskere ved SINTEF.

Også Trygg Trafikk skriver på sine nettsider at det å snakke i telefonen mens du kjører, i seg selv er en trafikkfare. Organisasjonen oppfordrer alle sjåfører om å stoppe motorvognen når en må ringe, og å unngå å ta telefonen mens vognen er i fart.

To tredjedeler av alle dødsulykker i Storbritannia skjer på veier med 48 km/t eller lavere hastighet.

Åpen for alle
Simulatoren er åpen for alle, og du kan selv kjøre simuleringer der føreren enten er opptatt med andre ting enn kjøringen, er beruset eller snakker i mobiltelefonen. I samtlige av tifellene tar nedbremsingen lenger tid, og sjansen større for at en person i veibanen får skader.

Du kan prøve simulatoren på RoSPA sine hjemmesider.

(Kilder: VG, Trygg Trafikk, RoSPA)

Kommentarer (7)

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen