Lime-medgrunnlegger Toby Sun var fredag i Oslo for å markere lanseringen av tjenesten.
Lime-medgrunnlegger Toby Sun var fredag i Oslo for å markere lanseringen av tjenesten. (Foto: Stein Jarle Olsen, Tek.no)

Lime-grunnleggeren til elsparkesykkel-motstanderne: – Prøv dem!


Fredag i forrige uke kunne Oslo-borgere se en knallgrønn nykommer strategisk plassert i gatebildet. Lime, verdens største tilbyder av elsparkesykkel-utleie, lanserte nemlig tjenesten sin i Oslo.

Allerede er det slik at nærmest hvor enn du går ser du en grønn eller oransje doning som summer lydløst rundt i byen, men fokuset har i det siste i stor grad vært på sparkesykkelskader på legevakten, sykler som kastes i Akerselva og diskusjoner om et mulig forbud.

Sist ut var fungerende miljø- og samferdselsbyråd i Oslo, Arild Hermstad, som sa at han var dypt bekymret for antallet ulykker på elsparkesyklene og etterlyste et regelverk som åpnet for kommunal regulering av syklene. Politiet i Oslo sa onsdag også at de fryktet dødsulykker med elsparkesyklene. 

3000 sykler – før Lime 

Før Lime kom på banen var det allerede snaut 3.000 sparkesykler til utleie i Oslo, ifølge Shifter. Lime sa fredag til Tek.no at de starter med «noen hundre» sparkesykler, og deretter vil utvide om etterspørselen er der.  

Globalt har Lime over 10 millioner brukere og er for tiden verdsatt til over to milliarder dollar, rundt 20 milliarder kroner. I forbindelse med lanseringen fredag var medgrunnlegger og direktør i Lime, Toby Sun, på besøk i Oslo, og vi fikk en prat med ham. 

– Hvordan skal Lime differensiere seg fra de andre sparkesykkeltjenestene i Oslo? 

– Lime var den første og er den største i verden. Vi er tilstede i over 100 markeder i mer enn 25 land rundt om i verden. Det gjør at vi har bred erfaring med å operere både i større og mindre markeder, og kan ta med oss innsikt og kompetanse for å gjøre en bedre jobb her i Oslo. 

– Det neste er produktet. Vi har lansert tolv iterasjoner de siste tolv månedene, over tre generasjoner av sparkesykkelen. Den er sikker, robust og veldig morsom å kjøre. Det vil du kjenne så fort du prøver, sier Sun. 

Han peker sist på bærekraft, ved at de har en selvutviklet sparkesykkel og har et mål om å bruke 100 prosent resirkulerte deler i fremtiden. 

– Vi testet også en Ninebot, men filosofien vår er at siden kvalitet og vedlikehold er nøkkelfaktorer for denne bransjen, ønsket vi å eie sykkelen for å ha full kontroll og ansvar. Sparkesyklene du kjøper i butikken er gode, men ikke designet for deling. Hvordan kan du basere selskapet ditt på et produkt som ikke er skreddersydd for deling? 

Langt fra billigst 

I Oslo møter Lime altså konkurranse fra fem etablerte tilbydere. Voi og Tier var først ut, og siden har også Circ (tidligere Flash) og de to norske aktørene Zvipp og Ryde kommet til. 

Alle har samme prismodell, med en pris for å låse opp sykkelen og deretter betaling per minutt. Prisen for å låse opp er den samme hos samtlige, nemlig ti kroner, men minuttprisen varierer.

Tier og Voi var de første som startet utleie i Oslo. Tier er fortsatt den billigste tilbyderen. Foto: Vegar Jansen, Tek.no

Tier er den billigste med 1,90 i minuttet (etter en nylig prisjustering), Ryde og Zvipp skal begge ha to kroner, mens Voi har såkalt «dynamisk prising», hvor det er dyrere på tidspunkter med stor etterspørsel. Der varierer prisen mellom to og tre kroner i minuttet. 

Lime er sammen med Circ den dyreste, med tre kroner i minuttet. Det betyr at en ti minutters tur koster 29 kroner hos Tier, 30 kroner hos Ryde og Zvipp, 30-40 kroner hos Voi og 40 kroner hos Circ og Lime. 

– Dere er langt fra den billigste tilbyderen i Oslo. Hvorfor skal folk betale mer for å kjøre en Lime-sparkesykkel? 

– Hvis du ser på det i et tur-for-tur-perspektiv er det fortsatt veldig rimelig. I gjennomsnitt kjører folk i 10-15 minutter, så det er ikke så veldig stor forskjell. Vi konkurrerer ikke på pris, men på kvalitet. Vi skal tilby et bedre produkt, en bedre opplevelse og bedre tilgjengelighet. Forhåpentligvis vil du snart se at Lime er mer tilgjengelig enn de andre når du trenger en sparkesykkel. Den skal dessuten alltid være godt vedlikeholdt, ren og trygg å bruke. Det er det vi fokuserer på, sier Sun. 

Seks måneders levetid – og økende 

– Det har vært snakket mye om bærekraft i denne bransjen. Hvor lenge varer en Lime-sparkesykkel i gjennomsnitt?

– Det varierer, men det korte svaret er seks måneder eller mer, et tall som stadig vokser. Vi har ikke sett slutten på sparkesykkel-levesyklusen enda.

– Hva er hovedutfordringen? Vandalisme? 

Lime-sjefen vil gjerne ha regler og rammeverk for sparkesyklene. Han mener også det er sunt med konkurranse i starten, slik at alle kan bli bedre. Foto: Stein Jarle Olsen, Tek.no

– Vandalisme er faktisk ikke et stort problem, og mindre enn én prosent av den globale flåten har vært offer for det. Etter at vi lanserte i Stockholm og København så vi også at folk i Skandinavia oppfører seg bedre og behandler sparkesyklene bedre. Hovedgrunnen til at sparkesyklene ikke fungerer optimalt er nok fortsatt den begrensede kunnskapen vi har om delesykler, ikke bare hos Lime, men i hele bransjen. Det å være i stand til å lære raskt og gjøre forbedringer raskt er nøkkelen, sier Sun. 

– Det er nå seks selskaper som leier ut sparkesykler i Oslo. Er det bærekraftig med så mange? 

– På lang sikt: nei. På kort sikt tror jeg myndighetene i Oslo har en god tilnærming, de er åpne og fleksible, slik at folk kan få prøve ut ulike ting. Men vi er store tilhengere av regulering, og tror at det å ha regler og rammeverk er noe som vil gjøre denne bransjen sunn. Vi tror sparkesykler er kommet for å bli, siden de løser problemer for folk på en veldig god måte, og akkurat nå er det en god ting at det er mange selskaper, for da kan vi lære av hverandre og bli bedre. 

– Er dette en kamp som de med mest penger vil vinne? 

– Nei. Hvis det var tilfelle, ville Google eller Uber vunnet. De har mye mer penger enn oss. Jeg tror selskapet som vinner vil være det som skaffer seg mest erfaring med å administrere dette, hører på behovene til brukerne og ofte forbedrer produktet sitt. 

Vil dele ut hjelmer 

– Det har vært mye fokus på skader og ulykker som involverer sparkesykler i det siste. Hva kan dere som selskap gjøre for å begrense slikt? 

– Det er et veldig godt spørsmål, og sikkerhet har vært det viktigste for oss fra dag én. Målet vårt er å gjøre elsparkesykler sikrere enn både sykler og biler. Punkt nummer én er produktet i seg selv, det må være sikkert å bruke. Hvis du trer opp på en Lime-sparkesykkel vil du kjenne at den ikke bøyer seg og er veldig solid. Håndtaket er høyere enn hos mange andre fordi brukertilbakemeldinger har vist at det er sikrere. Vi har for eksempel også økt vekten på ståbrettet for å gi sparkesykkelen en bedre vektbalanse. 

– Punkt nummer to er opplæring av brukerne. Hvordan sørger vi for at førstegangsbrukere skjønner hvordan de skal bruke sparkesykkelen? Vi har startet et program som vi er veldig begeistret for, kalt First Ride Festival. Her lager vi et miljø hvor førstegangsbrukere kan komme og prøve, kjøre sparkesykkelen rundt hindringer og prøve hjelmer. Noen ganger gir vi også bort hjelmene, sier Sun. 

– Kommer dere til å gi bort hjelmer i Oslo?

– Ja. Vi har ikke muligheten til å gi hjelmer til alle, men vi skal gjøre vår del for å fremme hjelmbruk så mye som mulig. 

Lime-sjef Toby Sun sier de kommer til å dele ut hjelmer i Oslo. Her sammen med lanseringsansvarlig for Oslo, Jeremy Picard.  Foto: Stein Jarle Olsen, Tek.no

Til skeptikerne: – Prøv 

– Hvor viktig er det at sparkesyklene er stativløse - altså at du kan sette dem fra deg hvor du vil?

– Jeg tror det er essensielt. La oss ta biler som et eksempel. Hvordan definerer du om bilparkering er stativløs eller ikke? Vi vet alle hvor vi skal parkere bilen på en parkeringsplass eller i en garasje, men du kan fortsatt parkere stort sett hvor som helst. Det er det samme som gjelder for sparkesykler – en stativløs parkeringsinfrastruktur, men med begrensninger. Om vi skulle sagt at det bare var en håndfull steder å parkere sparkesyklene ville det gått mot folks naturlige oppførsel. Vi vil heller si at du kan parkere mange steder, men det finnes steder hvor du ikke skal parkere. 

– Til slutt: – Hva vil du si til dem som ønsker å forby disse kjøretøyene fra gatene?

– Først vil jeg invitere dem til å prøve en sparkesykkel om de ikke allerede har gjort det. Det sparer i praksis folk for både tid og penger ved at du ikke trenger å betale for en bil eller en taxi. For lengre distanser vil vi selvfølgelig fortsatt trenge bilen, men for eksempel for å flytte seg fra ett møte til et annet er det ingenting som kan slå dette. Jeg vil gjerne at alle først prøver, sier Sun. 

– For det andre tror jeg vi kan lage flotte ting om vi jobber sammen. Da biler først kom på markedet konkurrerte de med hester, de som drev med hester snakket stygt om dem og ingen visste hvor de skulle parkere. Vi kommer dit om dette er et riktig produkt som kommer byen til gode – la oss jobbe sammen. 

Norges beste mobilabonnement

Sommer 2019

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Sponz 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

GE Mobil Leve 6 GB


Jeg bruker mye data:

Chili 25 GB


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen