Det var stor enighet blant leserne våre da vi spurte hva som var viktigst for dem av fart eller størrelsen på datapakker. (Bilde: Niklas Plikk, Tek.no)

Tek-leserne: – Hastighet ikke like viktig som store datapakker

Telenor og Telia er uenige.

Ifølge Thomas Sandaker i mobilselskapet Hello er ikke høy hastighet så viktig når du skal velge mobilabonnement, ettersom man ifølge Sandaker aldri trenger mer enn 10 Mbit/s selv for strømming av video i HD.

Thomas Sandaker, administrerende direktør i Hello.
Thomas Sandaker, administrerende direktør i Hello. Foto: Kurt Lekanger, Tek.no

– De fleste mobilabonnementene i det norske markedet er skrudd sammen feil i forhold til nordmenns faktiske behov. Vi trenger ikke stadig høyere hastigheter, vi trenger antall gigabyte til den laveste mulige prisen, uttalte Sandaker.

Konkurrentene Telia og Telenor mener imidlertid at hastighet og datamengde henger nøye sammen, og at begge deler er viktig for en god totalopplevelse.

Dette var tydeligvis en sak som engasjerte leserne våre, for rundt 3300 personer har svart på vårt spørsmål om hva de ville foretrekke: høy nedlastingshastighet, stor datapakke, eller begge deler.

Tre av fire vil ha stor datapakke fremfor høy hastighet

Vi gjør oppmerksom på at dette ikke er noen vitenskapelig undersøkelse. Svarene kan påvirkes av hvordan artikkelen var vinklet, og spørsmålene er ikke stilt et representativt utvalg personer – men kun til de som har lest artikkelen. 

Likevel – når hele 75,9 prosent av våre lesere svarer at de mener stor datapakke er viktigere enn høy nedlastingshastighet, tyder alt på at dette er noe som virkelig opptar våre lesere.

Kun 2 prosent svarer at høy nedlastingshastighet er viktigst, mens 22,2 prosent sier at begge deler er like viktig.

– Vi tilpasser produktene basert på markedsanalyser

Vi presenterte resultatet for kommunikasjonsrådgiver Ellen Scheen i Telia, og spurte om det kunne være aktuelt å tilby større datapakker på noen av abonnementene til Telia, i «bytte» mot lavere nedlastingshastighet. 

Ellen Scheen, kommunikasjonsrådgiver i Telia.
Ellen Scheen, kommunikasjonsrådgiver i Telia. Foto: Telia

– Vi har godt blikk på markedet, og tilpasser hele tiden våre produkter og tjenester basert på markedsanalyser og forbrukerundersøkelser vi gjennomfører. Det er helt naturlig at man ser ulike strategier i ulike land. Strategien tilpasses alltid lokale forhold hvor blant annet forbruksvaner, etterspørsel, infrastrukturutbygging og konkurranse spiller inn, svarer Scheen.

Hun sier at Telia anser seg selv som pionerer på det norske markedet, og nevner blant annet at det var Telia som for tre år siden innført fri tale og meldinger. 

– Etter hvert fulgte alle andre operatører etter slik at forbrukeren har fått et betydelig mer transparent produkt- og tjenesteutvalg å orientere seg i, hvor blant annet hastighet, datamengde og andre tjenester som Spotify, HBO Nordic og Storytel skiller aktørene fra hverandre.

At Telia blir svar skyldig og svarer med en masse «visvas» når de blir konfrontert med dette overrasker meg ikke

Thomas Sandaker, Hello

– Vi har mange ulike merkevarer og abonnementsmodeller som vi oppfatter som gode og konkurransedyktige i det norske markedet, sier Scheen.

Vi får altså ikke noe konkret svar på om det ville være mulig å tilby større datapakker i bytte mot lavere nedlastingshastighet.  

– At Telia blir svar skyldig og svarer med en masse «visvas» når de blir konfrontert med dette overrasker meg ikke, sier Thomas Sandaker i Hello.

– Spørsmålet er for snevert stilt

Telenor stiller seg tvilende til resultatet av undersøkelsen.

Anders Krokan, informasjonssjef i Telenor.
Anders Krokan, informasjonssjef i Telenor. Foto: Telenor

– Spørsmålet er snevert stilt, og det kan forklare resultatet. Selv spør vi hvert år mange tusen kunder hva de ønsker å få ut av sitt mobilabonnement. For mange er dette mer enn en månedspris og et antall GB. Og det varierer ganske mye mellom ulike kundegrupper i markedet, sier Anders Krokan, informasjonssjef i Telenor.

Han forteller at de basert på svarene de får lager de abonnementene de tror kundene vil ha.

– Vi er særlig opptatt av å ha et godt innhold i abonnementene, fart er én faktor, men også annet innhold er viktig. Derfor oppfordrer vi kundene til å se på totaltilbudet når de velger abonnement. Andre aktører i markedet setter sammen sine tilbud basert på hvem de ønsker å selge til og den innsikten de har om markedet. Og så får kundene velge. Slik konkurranse er bra for alle, sier Krokan.

Vi skal snart sjekke hvem som gir deg den beste surfeopplevelsen:
Snart kommer Norges største test av mobilnettene
 »

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen