Snart kommer det egne Angry Birds-butikker i Kina. (Rovio)

Lei av falske Angry Birds-produkter

Snart åpner offisielle butikker i Kina.

Uoffisielle Angry Birds-produkter har blitt et kulturelt fenomen i deler av Asia. Det har de finske skaperne av spillet, Rovio, sett seg lei på. Nå planlegger de å åpne egne butikker i Kina innen 12 måneder, ifølge BBC.

Håper på 570 millioner
Markedssjef Peter Vesterbacka har selv vært i Beijing, og er misfornøyd med kvaliteten på de uoffisielle produktene. Samtidig har han samlet mye inspirasjon derfra.

- Det er fantastisk at merket er så godt likt, sier han.

Samtidig tar han selvkritikk for at Rovio ikke har angrepet det asiatiske markedet ennå, og sier de har seg selv å takke for det.

Han regner med at Rovio vil ha tjent rundt 100 millioner dollar etter det første året med salg. Det tilsvarer omkring 570 millioner norske kroner.

- Trender kommer og går
Ifølge forsker Robert Gregory ved analyseinstituttet Planet Retail er det ikke overraskende at Angry Birds-effekter er populære i Kina. Lekedyr er allerede en etablert del av kulturen der. Likevel advarer han om at det er et sjansespill av Rovio å bevege seg østover.

- Faren er at alle trender kommer og går, og om et år eller to vil kanskje folk være lei av Angry Birds, og bytte over til et annet spill, sier han.

Kina prioritert før Finland
Det er planlagt at satsingen i Kina skal komme før det blir butikker i moderlandet Finland.

Spillet Angry Birds kom på markedet i 2009. Den noe surrealistiske handlingen bak, er at en gruppe griser har stjålet eggene til de sinte fuglene, som går til motangrep ved hjelp av en sprettert.

Spillet har blitt lastet ned mer en 50 millioner ganger i Kina, ifølge BBC.

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen