Kommentar

– Lei av spam på Facebook

Bente Øverli i Forbrukerombudet  vil stille krav om at Facebook-brukerne ikke spammes med reklame.

Er du en mobil facebookbruker? Blir du neddynget med informasjon om «Sider du kanskje liker» når du skal sjekke siste nytt blant dine venner? Lurer venner av deg på hvorfor du tilsynelatende ukritisk og hele tiden anbefaler alle slags sider til dine venner? Du er ikke alene, og du er heller ikke alene om å irritere deg over dette. Årsaken er sponsede hendelser i nyhetsfeeden til brukerne. Mange oppfatter dette som spam og mange føler seg utnyttet i markedsføringssammenheng. Det kan slå tilbake på Facebook.

Mobilskjermene har lenge vært en utfordring for Facebook fordi den begrensede plassen fører til at det ikke er plass til reklame på høyre side av skjermen, slik som på en pc-skjerm. Det var lenge et ubesvart spørsmål hvordan Facebook ville løse denne utfordringen. Hvordan kunne de utnytte potensialet som lå i å tjene penger på de mange som bruker Facebook på mobilen eller på nettbrettet? Svaret på Facebooks utfordring kan man ikke unngå å ha fått med seg om du er mobil facebookbruker: Løsningen ble sponsede hendelser i nyhetsfeeden til brukerne.

Sponset av hvem?

Sponsede hendelser, eller "sponsored stories" er blant annet en tjeneste som gjør at når du trykker "liker" på en side, kan ulike typer tilbud og markedsføring fra denne siden dukke opp i nyhetsfeeden til vennene dine sammen med informasjon om at du liker siden. Denne tjenesten blir betalt av bedrifter for å gjøre markedsføringen deres mer synlig. Innlegget blir rett og slett prioritert høyere i nyhetsfeeden. For feeden er ikke, slik mange tror, en kronologisk oversikt over aktiviteten til vennene dine. Den er styrt gjennom en algoritme som gjør at hva du ser, hvor høyt oppe i feeden du ser det, og hvor ofte du ser det, avgjøres av Facebook. Bedrifter som ønsker å markedsføre produktene sine får en garanti om synlighet i brukernes nyhetsfeed – og Facebook tjener penger. Hvor lenge vil brukerne henge med på en utvikling som gjør at Facebook mer og mer blir en reklamekanal i stedet for et sted hvor man kan holde kontakten med venner og bekjente? Interessant i den forbindelse er utviklingen vi ser i USA. Der har fem amerikanske brukere saksøkt Facebook fordi de følte seg utnyttet til å spre reklame. De ble uvitende talspersoner for produkter og tjenester gjennom sponsede hendelser på bakgrunn av at de “likte” en side. Facebook har svart disse ved å gi brukeren en adgang til å begrense muligheten de har til å utnytte aktiviteter i sponsede hendelser. Dette er selvsagt et skritt i riktig retning, men spørsmålet er om det er tilstrekkelig for å bøte på den gryende misnøyen.

Sponsede hendelser på mobilen gir større effekt

På små flater som mobilskjermen blir effekten desto sterkere, da sponsede hendelser ofte dekker hele mobilskjermen under overskriften "Sider du kanskje liker". Forbrukerombudet har fått henvendelser fra norske forbrukere som reagerer på å bli brukt i sponsede hendelser, og som reagerer på omfanget av reklame på Facebook generelt.

Vi antar at en av grunnene til at mange velger å like et firmas facebookside er at selskaper flytter over mye av kundeservicefunksjonene til Facebook, som for eksempel driftsmeldinger fra internettleverandøren. På grunn av at man ønsker å ta del i slik informasjon på en enkel måte må man altså risikere å bli brukt i firmaets markedsføring, og å motta ubegrenset markedsføring fra firmaet i nyhetsfeeden. Mange forbrukere opplever det som frekt å bli utnyttet på denne måten, og at det er ubehagelig å bidra til å spre markedsføring på en måte som gir inntrykk av at man personlig anbefaler et selskap til sine venner.

Forbrukerombudet følger med

Forbrukerombudet følger selvsagt med på utviklingen på Facebook, og vi er i dialog med dem om utfordringene knyttet til markedsføring. Vi vil stille krav om at det gjøres endringer slik at forbrukerne ikke spammes med reklame, og vi er bekymret for sammenblandingen av personlig innhold og reklame. Jeg tror de sosiale mediene graver sin egen grav ved at det blir for mye reklame, og for lite personlig innhold. Det er restriksjoner for å sende markedsføring på e-post og sms, og de samme hensynene gjør seg gjeldende for markedsføring i sosiale medier. Spørsmålet er om forbrukermyndighetene må ta grep, eller om brukernes misnøye vil tvinge Facebook til å regulere dette selv? I mellomtiden kommer jeg til å scrolle meg forbi Facebooks forslag til sider jeg kanskje liker. En side ved Facebook som stadig flere ikke liker.

Hva mener du? Synes du Facebook går for langt med å spamme deg med reklame, eller mener du dette er nødvendig for at Facebook skal kunne klare å tjene penger til å opprettholde tjenesten?

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen