Lavere priser på tvers av nettene

Er du Telenor-kunde må du ofte betale en ekstra avgift for å ringe til kunder i NetCom-nettet. Nå har myndighetene bestemt at denne avgiften skal senkes gradvis frem mot år 2010, skriver Digi.no.

Avgiften kalles termineringsavgift, og den kommer av at NetCom fakturerer Telenor for hvert minutt en Telenor-kunde ringer til NetCom-nettet.

Telenor fakturerer også NetCom for samtaler som går andre veien, men Telenor har ikke lov til å kreve like høye beløp som NetCom.

Lavere fakturaer

Den maksimale prisen operatørene kan kreve reguleres av myndighetene, og per i dag kan NetCom kreve 91 øre for hvert minutt og Telenor 65 øre fra den andre operatøren.

Allerede fra første oktober går termineringsavgiften ned til 70 øre for NetCom og 60 øre for Telenor. Begge operatørene må dermed pent utveksle fakturaer med lavere beløp allerede på mandag.

Til Neste år synker prisen NetCom kan kreve til 60 øre minuttet, mens Telenors pristak står på 60 øre. I 2009 må begge ned til 50 øre, og i 2010 skal pristaket være 45 øre.

Ifølge Willy Jensen, sjef i Post- og Teletilsynet vil NetCom tape 500 millioner kroner årlig når pristaket er så lavt som 45 øre. 22 prosent av NetComs inntekter i 2006 var fra termineringsavgiften.

Nedgangen i termineringsavgiften vil ikke nødvendigvis gi det helt store utslaget på sluttkundens mobilregning. Operatørene tar nemlig ofte mindre betalt hos kunden for å ringe til andre operatører enn det de selv blir pålagt å betale.

(Kilder: Digi.no)

Kommentarer (5)

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen