Lav vekst i mobilsalget

Analysebyrået Gartner spår at veksten i det internasjonale mobilsalget kun vil være på syv prosent i år.

Sjeldnere mobilbytte
Årsaken til nedganger er ifølge Gartner rett og slett at konsumentene ikke vil bytte mobiltelefoner så ofte som de gjorde i fjor, skriver Reuters.

Gartners statistikk kommer fem uker etter at konkurrenten Strategy Analytics kom med sine tall. Gartner måler salget til sluttkunden, mens Strategy Analytics måler salget til grossister og operatører. Dette forklarer hvorfor Gartners sifre for 2004 er 10 millioner enheter lavere en Strategy Analytics tall. Dette da operatører kjøper opp mange telefoner for å ha på lager, som da ikke er solgt til sluttbrukeren enda.

I følge Gartner er det også indikasjoner i markedet på at brukerne av mobiltelefoner ikke liker de relativt klumpete 3G-telefonene som er på markedet i dag.

Gartner regner med at det kommer til å selges over 730 millioner mobiltelefoner i år, hvorav omkring 55 millioner er 3G-telefoner.

Nokias markedsandel var ifølge tallene på 33 prosent i fjerde kvartal i fjor, sammenlignet med 30,9 prosent i tredje kvartal. Men dette er fremdeles en nedgang fra 34,7 prosent for ett år siden.

Nummer to på stigen, Motorola, har en markedsandel på 16,3 prosent, en økning på 2,2 prosent sammenlignet med ett år tidligere. Samsungs andel har økt med 2,3 prosent til 12,2 prosent, mens LG passerte Siemens med sin nye andel på 6,8 prosent, som er en stigning på 1,3 prosent.

Siemens har på sin side en nedgang på på 3,1 prosent fra forrige periode i fjor, til 6,4 prosent. Bakfra kommer Sony Ericsson, som har økt sin andel av verdensmarkedet med 1,2 prosent til 6,3 prosent.

(Kilder Cellular-News, Gartner, Reuters)

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen