Lanserer teknomagasin på nettbrett

Woosh er første norske teknologi- og livsstilsmagasin som utelukkende er å finne på nettbrett.

Ansvarlig redaktør i Woosh, Gisle Orlund.
Ansvarlig redaktør i Woosh, Gisle Orlund.Foto: Loop Media

Forlaget Loop Media Norge har lansert et norskspråklig teknologi- og livsstilsmagasin, utelukkende på iPad og Android-baserte nettbrett.

Magasinet har fått navnet Woosh, og handler om skjæringspunktet mellom teknologi og livsstil.

– Vi lager Woosh for deg som heller vil vite hva teknologien kan gjøre, enn å vite hvor mange prosessorkjerner den har. Samtidig gir vi deg dybdeinformasjon om de viktigste tekniske detaljene hvis du ønsker å vite mer, sier ansvarlig redaktør Gisle Orlund.

Variert innhold

Det nye magasinet kommer ut med 10 utgaver i året, og utgiveren har gått et skritt lenger enn bare å lage en nettbrett-tilpasset PDF av et papirmagasin. Gjennom hele magasinet brukes det interaktive elementer, som at man kan rotere enkelte produktbilder for å studere produktet fra alle kanter, eller at det mest kompliserte innholdet er skjult som standard, og kan hentes frem med et trykk med fingeren.

Innholdet i bladet spenner fra alt fra TV-er, nettbrett og mobiltelefoner til det siste nye innenfor kjøkkenteknologi, robotstøvsugere og 3D-skrivere.

Billigere enn papir

Første utgave av gratis, men fra og med første utgave i 2013 vil det være abonnementsbasert – men til en rimeligere pris enn det papirbaserte magasiner opererer med.

– Vi er opptatt av at innhold skal koste penger, men den tradisjonelle modellen fra papir har nok nådd middagshøyden. Et rabattert årsabonnement på Woosh vil ligge rundt 140 kroner. Det mener vi vil være en attraktiv inngangspris for et kvalitetsmagasin som Woosh, sier Orlund.

Murdoch måtte legge ned

Lanseringen kommer bare kort tid etter at Rupert Murdoch måtte legge ned sin iPad-satsning The Daily, på grunn av at de ikke klarte å opparbeide seg et stort nok publikum.

Orlund mener imidlertid at dette er en sammenligning som ikke er spesielt relevant.

– Jeg tror vi kan lykkes fordi vi ikke har noen papirinteresser å beskytte. Nettbrett begynner også å nå en kritisk masse, og jeg er overbevist om at dette er plattformen for fremtiden, sier Orlund til Amobil.

Internasjonale mediehus er ifølge Orlund nødt til å beskytte det de allerede har på papir, og det gjør det vanskelig å flytte fokus over i det digitale der marginene er mer utsatte. En slik digital publikasjon vil konkurrere med eksisterende papirpublikasjoner både på annonser, løssalg og abonnent. Orlund forteller at de i første omgang markedsfører seg gjennom sosiale medier, men at de jobber med en plan for videre markedsføring av produktet.

Bak Woosh står flere tidligere ansatte fra IDG Norge. Tidligere ansvarlig redaktør i IDG Norge, Morten Kristiansen, er daglig leder hos Loop Media, mens Woosh-redaktør Gisle Orlund har bakgrunn fra PC World og som frilanser for blant andre Lyd & Bilde.

Interessert i apper til iPad og Android-nettbrett? Gå til vår app-seksjon.

Norges beste mobilabonnement

August 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Chili Medium 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen