(Bilde: Shutterstock)

Lanserer mobilt bredbånd som kontantkort

Telio med abonnement for deg som bare av og til trenger mobilt bredbånd.
– Unødvendig, sier Øistein Eriksen i One Call.

Nå som det er sommer og ferietid for mange, er det mange som har behov for mobilt bredbånd på hytta eller andre steder der man måtte befinne seg i ferien. Men de fleste har kanskje ikke behov for et eget mobilt bredbånd-abonnement ellers i året, og klarer seg kanskje da med den vanlige datapakken på mobilen og med det faste bredbåndet man gjerne har hjemme.

Amin Fard, markedssjef i Telio.
Amin Fard, markedssjef i Telio. Foto: Telio

Teleoperatøren Telio melder nå at de som første i Norge kan tilby mobilt bredbånd som kontantkort, det vil si at du kjøper et SIM-kort som du fyller opp med den datamengden du trenger, når du trenger den.

– Vi har sett på hvordan kundene våre bruker mobilt bredbånd, og funnet ut at abonnementene som finnes på markedet nå sjelden passer med deres behov. Databruken svinger ekstremt fra måned til måned, og i lange perioder brukes ikke tjenesten i det hele tatt. For kundene blir dette en dyr og lite praktisk løsning, sier Amin Fard, markedssjef i Telio.

– For liten konkurranse i mobilmarkedet

Fard mener det er for liten konkurranse i markedet for mobilt bredbånd i Norge, og at de derfor ser et stort potensiale i dette markedet.

Ifølge Fard er det veldig vanlig med mobilt bredbånd som kontantkort i andre land, for eksempel i Sverige hvor dette tilbys av flere operatører. 

NetComs kommunikasjonsrådgiver Ellen C. Scheen opplyser imidlertid til Tek.no at de har kontantkort for mobilt bredbånd, og har hatt det helt siden 2009. De opererer med en startpakke til 99 kroner, og et kort som varer i én uke og inneholder 1 GB. Så kan man lade opp med 1 GB for 1 uke til 150 kroner, 2 GB og 2 uker for 200 kroner eller 4 GB og 4 uker for 400 kroner. 

– Vi har per i dag ikke planer om noen endringer, men vi  ser fortløpende over og tilpasser våre produkter etter kundenes behov, sier Scheen.

One Call-sjef Øistein Eriksen mener kjøp av datapakker dekker det samme behovet som kontantkort for mobilt bredbånd.
One Call-sjef Øistein Eriksen mener kjøp av datapakker og mulighet for flere SIM-kort dekker det samme behovet som kontantkort for mobilt bredbånd. Foto: Varog Kervarec

Løsningen fra Telio fungerer som et vanlig kontantkort som varer i én måned, og du kan fylle på med datapakker på 5, 20 eller 100 GB. Pakkene koster henholdsvis 149, 299 og 599 kroner. De varer bare ut inneværende måned, men du får spørsmål om du vil la pakken gjelde fra dagens dato eller fra den 1. neste måned.

Du får dekning via NetComs mobilnett, og hastighet opptil 80 Mbps – avhengig av dekningen der du er. Kontantkortene kan brukes i vanlige trådløse 3G- og 4G-rutere, som for øvrig Telio også kommer til å selge.

Dermed blir pakken fra Telio langt billigere enn NetCom-pakken. Skal du ha 5 GB med NetCom ender du opp på 499 kroner som varer i fire uker, mens tilsvarende koster 149 kroner hos Telio – med NetCom-dekning. Og skal du ha enda større datapakker er det ingen tvil om hvem som er billigst.  

Øistein Eriksen i One Call sier at ikke har kontantkort, men han mener likevel de har den beste løsningen for denne typen bruk.

– Til dette formålet tilbyr vi datapakker. Våre kunder kan kjøpe datapakker fra 1-10 GB når de måtte ønske. Ved behov kan de kjøpe flere pakker. I kombinasjon med gratis tvilling/trilling-SIM bør dette definitivt dekke behovet for de som trenger mobilt bredbånd av og til, sier Eriksen.

One Calls datapakker koster 69 kroner for 1 GB, 139 kroner for 3 GB, 199 kroner for 5 GB eller 299 kroner for den største pakken på 10 GB.

Lurer du på hvilket abonnement du bør velge til mobilen din?
Prøv vår mobilkalkulator her »
 

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen