OSVR Hacker Developer Kit. (Bilde: OSVR.com)

Lanserer åpen plattform for VR-spilling

Razer er klar med de første VR-brillene basert på ny standard.

En gruppe maskinvareprodusenter og spillprodusenter har gått sammen om en ny åpen plattform for bruk av virtuell virkelighet (VR) i spill. Den nye standarden har fått navnet OSVR (Open-Source Virtual Reality), og ble annonsert nå i forbindelse med den store elektronikkmessen CES i Las Vegas. 

Razer er ett av selskapene som støtter prosjektet, og nå lanserer de en pakke som de kaller OSVR Hacker Dev Kit, som består av både et VR-hodesett og den nødvendige programvaren utviklere trenger for å komme i gang med å lage spill eller andre løsninger for virtuell virkelighet. Settet koster 200 dollar, og kommer på markedet i juni.

For å gjøre det enklere for alle maskinvareprodusenter å lage VR-briller basert på OSVR-standarden, har OSVR-organisasjonen lagt ut tegninger og beskrivelser for brillene på sine nettsider. Dette er også åpen kildekode, slik at produsentene enten kan bruke designen som den er, eller bruke den som utgangspunkt for sine egne forbedrede VR-briller. 

Begynner med de mest populære spillmotorene

Razer skriver i en pressemelding at OSVR-plattformen inneholder både maskin- og programvarestøtte for alle nivåer av VR-spilling. Fra starten vil det være støtte for flere av de mest populære spillmotorene, blant annet Unity 3D og Unreal 4 Engine. 

3D-modeller og beskrivelser av OSVR Hacker Dev Kit kan lastes ned fra OSVR.com, og er åpen kildekode.
3D-modeller og beskrivelser av OSVR Hacker Dev Kit kan lastes ned fra OSVR.com, og er åpen kildekode. Foto: OSVR.com

VR-brillene inneholder en 5,5-tommers skjerm med oppløsning på 1920 x 1080 punkter – altså Full HD. Det er samme oppløsning som i Oculus Rift DK2. Skjermen skal kunne byttes ut med en med enda høyere oppløsning senere. I tillegg har den et integrert aksellerometer, et gyroskop og et kompass. Mye av elektronikken er plassert i en egen boks for å holde vekten nede, slik at VR-headsetet skal være blant de letteste på markedet, ifølge Razer.

OSVR-plattformen støtter maskinvare fra blant andre Razer, Bosch, Sixense og LeapMotion. I tillegg følger det med en plugin for Oculus DK2. Det betyr at spill og annen programvare laget for OSCR også skal virke på Oculus.

Vi har prøvd Oculus Rift DK2 (Tek Ekstra) »

Les alle sakene fra CES 2015 her »

Her er en video som viser OSVR Hacker Dev Kit i bruk:

(Kilde: Pressemelding fra Razer, OSVR)

Kommentarer (11)

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen