Langt i fra krisetilstander

Totalt sett, ringer nordmenn mer fra mobiltelefon enn fra fastnett eller bredbåndstelefoni, sammenlignet med tidligere år. En gjennomsnittlig norsk mobilbruker ringer nå 170 minutter hver måned på mobilen, en økning på 16 minutter per måned fra første halvår i 2007. I tillegg sender hver bruker i gjennomsnitt 102 SMS i måneden.
 
Dette kom frem da Post- og teletilsynet i dag presenterte sin statistikk for det norske ekommarkedet, for første halvår i 2008, på en pressekonferanse i Oslo.
 
Ingen krise ennå
Direktør Willy Jensen i Post- og teletilsynet (PT) sa på pressekonferansen at aktørene på det norske ekommarkedet står godt rustet i nedgangstidene som kanskje vil komme i tiden fremover. Han siterte en sosialantropolog som sa at ”I vanskelige tider, så har folk behov for å snakke mer med hverandre”, og hevdet med glimt i øyet at det ikke kunne være negativt, så mye som nordmenn ringer hverandre. Han var imidlertid noe reservert på ett område.
 
- Aktørene er avhengige av investering. Det kan bli vanskeligere å finne investering, også i denne bransjen, og det er bekymringsfullt, sier Jensen.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

Direktør Willy Jensen i Post- og teletilsynet.
 
Håver inn penger?
PT-direktøren sa videre at han ikke trodde smertegrensen var nådd hos de norske mobiloperatørene, og at tilsynet ville jobbe videre med å presse ned prisene på mobilbruk.
 
- Norske priser faller langsommere enn mange andre lands priser. Resultatene til operatørene er gode, og vi tror de har mer å gå på, sier Jensen.
 
- Særlig når det gjelder termineringspriser. Terminering er alt for dyrt, det er en uskikk. Der er det mer og hente, legger han til.
 
Bill and keep
Med termineringspriser sikter Jensen til den prisen operatørene kan kreve av en annen operatør, for å koble sammen en samtale til eget mobilnett. Han hevder hardnakket at det beste alternativet er såkalt ”Bill and keep”, (også kalt ”Net payment zero”) hvor operatørene ikke kan kreve noe av hverandre for å koble sammen samtalene. Det betyr mindre inntekter for en god del operatører, men sannsynligvis billigere ringepriser for deg og meg.
 
- Alle vet, inklusive USA og Asia, at man må få bort regulering. Bill and keep er den beste løsningen, påstår Jensen.

(Artikkelen fortsettes.)
 
Kraftig vekst for One Call
Når det gjelder markedsandeler for mobiltelefoni, viser tallene fra PT at Telenor står for 52,7 prosent – nøyaktig det samme som i fjor –, at Netcom går fra 22,3 prosent til 20,3 prosent, og at Tele 2 har hatt en vekst på 0,1 prosent (til 8,6 prosent) i forhold til 1. kvartal i 2007. Chess er fortsatt landets fjerde største operatør, men har nå en markedsandel på 7,2 prosent (ned 0,4 prosent).
 
One Call står for den kraftigste veksten. I juni 2007, hadde mobiloperatøren en markedsandel på 1,2 prosent. Et år senere stiger tallet til 3,1 prosent. PT-direktøren utpekte One Call og Lebara (fra 2 prosent til 2,7 prosent) som to operatører som hadde gjort det skarpt så langt i år.

Norges beste mobilabonnement

Mai 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Chili Medium 5 GB


Jeg bruker mye data:

Chili Large 10 GB


Jeg er superbruker:

Chili X-Large 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen