(Bilde: WiMP)

Langt flere menn betaler for "lossless"-musikk

Slik har WiMP Hifi blitt mottatt etter to måneder i salg.

Den norske musikktstreamingstjenesten WiMP var først i Skandinavia til å lansere musikk i "Lossless" lydkvalitet i oktober. På en samling i Oslo før helgen presenterte de noen av de første erfaringene de hadde gjort seg etter lanseringen.

Blant HiFi-kundene bruker 47 prosent tjenesten på mobil, men det er en lavere andel enn med Premium. Ellers kom det frem at HiFi-kundene i snitt streamet 51 prosent mer musikk enn Premium-kundene.

Flest menn

Foto: WiMP

Musikktjenesten understreker at de er i en tidlig fase med med sitt nye HiFi-produkt. De nevner likevel at 92 prosent av de som så langt har oppgradert fra WiMP Premium til nye WiMP HiFi er menn. På Premium er fordelingen mellom mannlige og kvinnelige abonnenter henholdsvis 64 og 36 prosent. Aldersgruppen 30 til 39 år var for øvrig sterkt overrepresentert på HiFi, og det samme var 50-59-åringene. De første tendensene kan imidlertid tyde på at særlig yngre lyttere ikke er spesielt villige til å betale ekstra for "Lossless".

For å få bedre lydkvalitet med WiMP HiFi må du nemlig doble månedsprisen, fra 99 til 199 kroner per måned.

– Vi har fått høre fra bransjen at vi "selger produktet for billig". Noen synes jo at 99 kroner per måned er for mye, mens det samme er latterlig billig for andre, sa daglig leder Per Einar Dybvik i WiMP.

Viktig for musikkbransjen?

Dybvik påpekte at hvis du stoppet på en bensinstasjon og tilfeldigvis kjøpte en CD der, så ville den fort koste nettopp 199 kroner. Sånn sett er det kanskje forståelig at noen plateselskaper og artister synes de får lite igjen i forhold. Hos WiMP er fordelingsmodellen slik at Plateselskapene får 75-80 prosent, og dette er uforandret med HiFi-produktet.

– Dette vil bety mye for hele verdikjeden, sier Dybvik.

Halvparten på mobil, og færre kan det bli

Foto: WiMP

Av WiMPs HiFi-kunder er det 47 prosent som bruker tjenesten via en iOS- eller Android-enhet. Windows Phone har foreløpig ikke støtte for FLAC. En representant for WiMP uttalte for øvrig at de allerede var i dialog med Microsft om dette. På Premium utgjør mobilbrukerne hele 67 prosent av kundemassen, og da er PC inkludert.

Apples iOS-brukere virker for øvrig ivrigerer på WiMP generelt enn Android-brukerne. På vanlig WiMP Premium utgjør iOS-brukerne 42,2 prosent, og Android-brukerne 24 prosent. På nye WiMP Hifi ligger iOS på 34,1 prosent, mens Android er halvert, og ender på 12 prosent.

Den store HiFi-vinneren er derimot stereosystemer og nettverksspillere, for eksempel Bluesound, Sonos eller Logitech Squeezebox. Denne kategorien hopper fra en brukerandel på kun 10 prosent på Premium, til hele 35 prosent på HiFi. WiMP har foreløpig ikke fått en PC-klient for HiFi, noe som høyst sannsynlig vil gjøre noe med fordelingen etter hvert.

WiMP bekrefter også at PC-klienten er i test nå, og at den rulles ut "rett over nyåret". De innrømte samtidig at de hadde undervurdert PC og Mac littegrann.

Vurderer HD

Neste eventuelle steg på lydfronten nå, ville vært å tilby "HD-lyd" (96 KHz/24 bit+). Dette er noe WiMP sier de har jobbet med og noe de har testet, men de aner ikke om det lar seg gjøre å lansere et slikt produkt med det første. Blant annet er det tvilsomt om de vil kunne kjøpe inn store nok musikkkataloger som støtter en slik kvalitet.

Til slutt kan vi nevne at WiMP lanserer nye lister, eller "charts", fremover. Nå blir det Norgestoppen, Norske album, Topp 100, Topp 4 Album og Topp 20 Live som skal guide deg frem til det som rører seg på musikkfronten i inn- og utland.

Les også: WiMP lanserer skikkelig gromlyd (Hardware.no)

(Kilder: Pressekonferanse)

Norges beste mobilabonnement

Mai 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Chili Medium 5 GB


Jeg bruker mye data:

Chili Large 10 GB


Jeg er superbruker:

Chili X-Large 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen