Lager trøbbel for bedrifter med mobilfaks

Faks

Faks er en forkortelse for telefaks.

En telefaks består hovedsaklig av et modem, en bildescanner og en printer.

Telefaksen overfører trykt informasjon over telefonnettet. MobilFax gjør samme jobben over mobilnettet.

(Kilde: Wikipedia)

Faks

Faks er en forkortelse for telefaks.

En telefaks består hovedsaklig av et modem, en bildescanner og en printer.

Telefaksen overfører trykt informasjon over telefonnettet. MobilFax gjør samme jobben over mobilnettet.

(Kilde: Wikipedia)

Post- og Teletilsynet har pålagt mobiloperatørene å trekke til tilbake alle telefonnumre som tilhører tjenester som Telenors MobilSvar og MobilFax og NetComs Personsvar. Det kan bety trøbbel for enkelte bedrifter.

Nå skal nemlig alle MobilSvar-kundene få et felles telefonnummer å forholde seg til, mens MobilFax-kundene får et nytt telefonnummer hver. Dette med virkning fra 1. juli. NetCom må også se seg nødt til å gjøre det samme.

Ifølge Post- og Teletilsynet er dette for å frigi så mange mobilnumre som mulig. Målet er å holde seg nede i åttesifret telefonnumre så lenge som mulig.

Da er det naturligvis fordeler med å få alle mobilsvar-kundene på et felles telefonnummer hos hver operatør.

For deg som kunde, vil mobilsvar ellers fungere på samme måte som før.

Men hvorfor MobilFax?
Men det at mobilfaks-kundene må endre telefonnummer, er et større problem

Ifølge Christian G de Presno, bedriftsrådgiver i Mobildata Mandal, betyr dette at bedriftene må endre på kontaktinformasjonen som er påstemplet brev, ark, visittkort og lignende.

Enkelte bedrifter bruker nemlig mobilfaks som sitt hovedfaksnummer. Det gjelder hovedsaklig små bedrifter, så vel som enkeltpersoner i bedrifter, som har distrubuert mobilfaksnummeret sitt.

- Derfor synes jeg lite om at numrene til mobilfaks også trekkes tilbake. Dette frigir jo ingen telefonnumre, siden kundene uansett får et nytt.

De Presno mener dette er for å frigi hele nummerserier, noe som kanskje gjør det mer oversiktlig. Likevel er han ikke enig i at dette bør gå ut over mobilfaks-kundene.

- Jeg har allerede fått henvendelser fra to kunder om problemet, og meldingen om endringene har akkurat kommet bedriftene i hende.

De Presno oppfordrer deg til å sende e-post til Post- og Teletilsynet dersom du ikke liker måten dette blir behandlet på.

(Kilde: Post- og Teletilsynet)

Kommentarer (10)

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen