Kommentar

– Lag appene til iOS først

Det spiller ingen rolle om det selges flere Android-mobiler, skriver Hans-Petter Nygård-Hansen.

Det er mange som lurer på hvorfor virksomheter fortsatt velger å utvikle apper til iOS før Android, til tross for at det selges flere smarttelefoner som kjører Googles mobile OS – Android, sammenlignet med Apples iOS. Jeg har spurt noen norske utviklere om deres vurderinger, brukt egen innsikt, men ikke minst saumfart nettet (jepp – Googlet litt) etter fornuftige svar på hvorfor det fortsatt er fornuftig og riktig å utvikle apps til iOS før Android.

For de som skal utvikle en app virker det som et veldig enkelt valg hva som er best å begynne med. Driver du en bedrift kan du ikke velge basert på egne følelser. Om du er en Android-fan eller en iPhone-fan bør ikke spille noen rolle. Er du en iPhone-fan derimot er det jo en win-win, for driver du egen virksomhet bør du velge den plattformen som er best for din bedrift, og det er helt åpenbart at det tryggeste valget for maksimal ROI (return on investment) i dag er på iOS.

Her er de 5 kanskje viktigste grunnene til at du bør utvikle først til iOS:

1. Størst kundebase og flest apps

Det selges flere Android-telefoner enn iPhones, men Apple med sine iOS-enheter kombinert (iPod Touch, iPhone og iPad) har en større kundebase. I følge Wikipedia har Apple med sine iOS-enheter frem til første halvår 2012 solgt over 410 millioner enheter, mot Android sine 400 millioner. Mens det finnes over 600.000 apps tilgjengelig på Google Play, er det nå over 650.000 tilgjengelige iOS-apps på App Store.

Etter hva jeg vet finnes det ikke en ordentlig oversikt over antallet norske apps til iOS og Android, men det er grunn til tro – gitt tilbakemeldingene jeg har fått fra flere norske utviklere – at det er utviklet langt flere apps til Apples OS enn til Google Android i Norge – og segmenterer man mellom telefoner og nettbrett er forskjellene enda større og tydeligere.

I følge TNS Gallup hadde 1 million nordmenn skaffet seg et nettbrett etter første kvartal 2012. 700.000 av disse var en iPad. Globalt hadde Apple solgt 11,8 millioner nettbrett bare i løpet av dette kvartalet. I andre kvartal solgte Apple derimot hele 17 millioner iPads – en vekst på 44 prosent kvartal over kvartal. Hvis Norge hadde tilsvarende vekst vil det si at over 1 million nordmenn i dag har en iPad, hvilket tilsvarer 20 prosent av befolkningen. Forutsetter vi at de andre nettbrettene vokste like raskt (uten at jeg kan bekrefte hvorvidt de vokste like raskt, saktere eller raskere) så finnes det i dag nesten 1,5 millioner nettbrett, hvor iPad har en betydelig markedsandel på +/- 70 prosent – noe som er ca 10 prosent mer enn hva den globale markedsandelen er. Skal du utvikle en app i dag bør du vurdere nettbrett, og skal du vurdere nettbrett bør du utvikle til IOS først.

De fleste utviklere i dag – kan det synes som – er unisont enige om at det beste er å utvikle apps til iOS-plattformen først.

For å ta ett eksempel: 23. mai i år lanserte Finn.no sin Android-app på Google Play, to dager etter at de hadde lansert iPad-appen sin på App Store. På en måned hadde iPad-appen blitt lastet ned 100,000 ganger mot 10,000 ganger på Android.

2. Billigere og enklere å utvikle til iOS

En av de største svakhetene – eller utfordringene hvis du vil – når det kommer til Android, gjelder det fragmenterte smarttelefon-markedet deres. Mens de fleste iOS-brukere hele tiden benytter seg av den siste versjonen av iOS, ser bildet helt annerledes ut på Android. I statistikken over mobilbruken til Finn.no i juni 2012 ser vi dette illustrert godt ved at bortimot 80 prosent av iOS-brukerne er på iOS5, mens det er langt mer fragmentert på Android-siden:

  • 16 prosent bruker Android 2.2
  • Hele 62 prosent bruker fortsatt Android 2.3
  • Og kun 26 prosent bruker en eller annen versjon av Android 4.

I en artikkel på Business Insider kan vi se følgende skremmende illustrasjon av det fragmenterte Android-markedet:

Hver firkant representerer en unik Android-telefon, og desto større firkant desto flere brukere av den respektive telefonen. Skissen er laget via Android-appen OpenSignalMaps som er lastet ned på over 700.000 Android-telefoner, og som her illustrerer 3.997 forskjellige telefoner. Som i statistikken fra Finn.no er også Android 2.3 mest brukt – mer spesifikt 2.3.3, med over 55 prosent av telefonene. 75 prosent av Android-telefonene kjører altså med et OS som er over 2 år gammelt. I 2011 var over 90 prosent av brukerne på 2.3 og 2.2, så med et enda mer fragmentert marked byr det på ytterligere utfordringer for utviklere.

Versjoner av Android.
Versjoner av Android.

Legger man så til alle hardware-forskjeller det finnes på de forskjellige telefoner hva gjelder minne, prosessor, skjermstørrelse etc, så byr dette på et mye større arbeide for en utvikler fremfor de få varianter av hardware og OS man må forholde seg til på en iOS-plattform.

Som et konkret eksempel ble Tweetdeck lansert i slutten av 2010 på Android (les mer på bloggposten deres), etter at de hadde hatt over 36.000 betatestere fordelt på over 244 håndsett og 108 forskjellige OS-versjoner av Android til å teste den over lengre tid. Det var for to år siden – hvor antallet enheter var færre, antall produsenter var færre og antall OS-utgaver også var færre. I dag er markedet enda mer fragmentert.

Det høres ikke billig ut, og bortimot umulig hvis vi snakker om norske forhold.

For mer informasjon om Googles fragmenteringsproblemer kan jeg anbefale Computerworld.coms artikkel i kjølvannet av lanseringen av Jelly Bean. Siste ord er definitivt ikke sagt eller skrevet om denne saken.

3. Bedre markedsføringseffekt

Skal du utvikle en app – eller bruke et utviklerselskap til å lage en app for deg – så ønsker du deg all den markedsføring du kan for at så mange som mulig innenfor din målgruppe eller målgrupper skal laste den ned. Har du et markedsføringsbudsjett så er du heldig. Lanserer du en app til iOS er sannsynligheten derimot stor for at en eller flere av de uttallige bloggerne i ut- og innland plukker opp nyheten og skriver om den – helt kostnadsfritt.

Jeg har ikke tall på det selv, men det er ingen tvil om at det finnes langt flere blogger som omtaler og handler om alt hva Apple driver med sammenlignet med Google. Det har også Google selv forstått, hvilket de også demonstrerte da de slapp Google+-oppdateringen til iPhone før de slapp den på Android. Viraleffekten er rett og slett mindre rundt Android enn den er på iOS. Hype eller ikke, så er dette et faktum. I tilfellet Google og deres strategi for tre måneder siden om å lansere oppdateringen til Google+ appen til iOS først så kan det også selvsagt være et markedsføringsstunt i seg selv gitt at de visste at det ville skape oppmerksomhet at appen deres først kom på deres konkurrerende plattform fremfor deres egen.

Om det så er at Android-brukere er din primære målgruppe, kan det være mye å hente på å lansere appen først på iOS, fordi du vil rett og slett kunne oppleve en bedre markedsføringseffekt og viralspredning.

4. iOS-brukere bruker mer penger på apps

I følge en rapport fra Newzoo i mai 2012 bruker iOS-brukere hele 5 ganger mer penger på apps enn Android-brukere – i denne sammenhengen når det kommer til spill. I USA har antallet mennesker som spiller på mobile enheter økt fra 75 til over 100 millioner brukere det siste året, og i mars 2012 sto iOS-kjøp for hele 84 % av all omsetning på de 200 mest omsatte spillene fordelt på alle iOS-enheter (iPod touch, iPhone og iPad) i AppStore og Google Play kombinert.

At det er flere iOS-brukere som er villig til å bruke mer penger på apps enn på Android kan også skylde at iOS-brukere har mer penger, fordi iOS-eiere generelt befinner seg i aldersgruppen 35+ – og tjener mer penger enn de som kjøper en Android-enhet skal vi tro infographicen fra Hunch i august 2011.

I en undersøkelse jeg kjørte på egen blogg i januar 2012 spurte jeg blant annet om hvilke kriterier som var viktig ved valg av en smarttelefon, og selv om alle først og fremst var mest opptatt av hvilket OS enheten kjørte, så var det forholdsvis markante forskjeller mellom iOS- og Android-brukere:

For iOS-brukere er tilgangen og utvalget av apps viktig, sammen med hele økosystemet, mens Android brukere skiller seg klart ut sammenlignet med iOS- og Windows-brukere ved å være langt mer fokusert på prisen på telefonen sammen med skjermstørrelsen. I en artikkel på Forbes bekreftes de samme funnene som over, at Android-eiere blant annet er de mest prissensitive.

Hypotesen om at iOS-eiere bruker mer penger på apps enn Android-eiere bekreftes på mange måter av TNS Gallup også – i alle fall hva gjelder iPad oppimot inntektene til de som eier en iPad.

- Det er fremdeles en systematisk sammenheng mellom husstandsinntekt og tilgang på mediebrett. Runt 50 prosent av de med husstandsinntekt over 800.000 kroner har Ipad. Videre er bruk av mediebrett langt hyppigere blant innovatører og tidligere brukere av ny medieteknologi i forhold til resten av befolkingen, forteller Knut-Arne Futsæter, forskningsleder for medier i TNS Gallup, til Kampanje.

Sannsynligheten er altså større for at du vil tjene mer penger på din app til iOS enn til en Android-enhet!

5. iOS-brukere er mer aktive på sin smarttelefon

Mens både Android- og iOS-brukere har økt antall gjennomsnittlige apps de laster ned per måned fra 32 i 2011 til 41 i 2012 (i følge Nielsen) så kunne samme rapport også konkludere med at det rett og slett er flere iOS-brukere som laster ned apps – 88 prosent – mot kun 74 prosent av Android-brukerne.

I følge Chitika som har målt Internett-aktiviteten i USA representerer Apple sitt operativsystem – iOS – nesten 70 prosent av nettaktiviteten fordelt på 45 prosent på iPad, 15 prosent på iPhone og rett under 10 prosent på iPod Touch. Til sammenligning sto Android-enhetene for kun 28 prosent av aktiviteten.

I Norge kan vi se av statistikken fra Statcounter at iOS er mye større enn Android når det kommer til nettbruk, med respektive 52 prosent på iOS, mot 37 prosent på Android. Tilsvarende tendens ser vi også på den mobile trafikken hos Finn.no, dog med en enda klarere favorisering av iOS.

Andelen til iOS er faktisk økende – fra juni 2010 med rett over 70 prosent av nettrafikken, til juni 2012 hvor andelen begynner å nærme seg hele 80 prosent. Android øker ikke overraskende mye – mens Symbian er den store taperen. Fra Finn.no har jeg fått vite at mobiltrafikken fra Windows-plattformer er så marginal at denså langt ikke er verdt å ta ut i egen graf.

Konklusjon

Jeg har forsøkt etter beste evne å gi objektive vurderinger av hvorfor det er viktig – og riktig – å lansere apps til iOS først fremfor Android. Det er derimot ikke slik at det er riktig å ikke lansere en app til Android, men skal du som bedrift hensynta markedet, utviklingskostnader, inntjeningspotensiale og bruk, tyder alt på at iOS er det beste stedet å starte. Enda tydeligere blir denne konklusjonen hvis du kun vurderer nettbrettet som sådan – der står Apple sitt iOS enda sterkere.

Les også: Derfor kommer appene først til iPhone

Denne kommentaren er også publisert på bloggen Hanspetter.info, hvor du også finner mer informasjon og relevant statistikk.

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen