Kvittering mindre viktig

De fleste av oss har erfart at kvitteringer har en tendens til å bli borte med tiden. Kanskje ikke så rart, siden det fort blir en del hvite lapper å samle på i løpet av året.

Likevel har også de fleste opplevd at det kan være vanskelig å få reklamert på eller krevd utbedringer i forhold til garanti hvis vi ikke har papirene i orden. Dette har imidlertid kundestøtten til Microsofts Xbox gjort noe med.

Her får de rapportert inn salgsopplysninger fra butikkene idet noen kjøper en Xbox. Dermed registrerer de med en gang inn produktets serienummer for å holde orden på garantitiden.

Holder oversikt
Når du som Xbox-kunde så kontakter brukerstøtten, slipper du å ha kvitteringen for hånden. I stedet for at de spør deg om kjøpsdato og slikt, kan kundeservice enkelt opplyse deg om ditt produkt og dine rettigheter her.



- Kvitteringen er ikke så farlig for oss, det er kun hvis det skulle være spesielle tvilstilfeller at vi ber kunden om det, opplyser Xbox sin kundestøtte. Ansatte der har selv erfart hvor vanskelig det er å samle på kvitteringene til alt nytt man kjøper, og valgte derfor å satse på en enklere løsning.

- Det er klart at man fortsatt bør spare på kvitteringene for sin egen kontroll og for sikkerhets skyld, men stort sett vil vi kunne hjelpe også de som har rotet bort papirene sine, så lenge de har serienummeret på produktet sitt.

Søk i ordrehistorikk
Netthandel har også bidratt til en forenkling av kjøpsdokumentasjonen. Kjøper du noe på nett, får du så og si alltid tilsendt kvittering på e-post. Dermed er det lettere å søke den fram i ettertid enn å endevende alle skuffene i huset. I tillegg oppbevarer også nettbutikkene den informasjonen du trenger.



- Alle kjøp blir registrert i våre systemer sånn at vi har kvitteringer. En kan også finne kopi av alle fakturaene inn på webben under kundesenter og ordrehistorikk, forklarer de på kundesenteret til nettbutikken Mpx.no.

- Finner løsninger
Også i de fysiske butikkene er kvitteringene blitt mindre viktige enn før. Expert er en av mange butikker som registrerer de fleste større produktkjøp på navn.

- Selv om det i utgangspunktet er kunden som har dokumentasjonsplikten, så er praksisen i våre butikker slik at hvis kunden med rimelighet kan sannsynliggjøre at produktet er kjøpt hos Expert, så trenger man ikke nødvendigvis kvitteringen, sier kommunikasjonssjef Philip Straumsheim i Expert.



Store varer blir stort sett registrert på navn i systemet deres, men også på mindre varer pleier det å ordne seg om man har mistet kvitteringen.

- Det er svært sjelden man ikke finner en løsning i slike saker. Da kan kunden for eksempel ta med en kontoutskrift som viser kjøpsdato, butikkens navn og beløpet. Har man fått et produkt som gave kjøpt andre steder, kan den også byttes inn i våre butikker så lenge vi har samme produkt i sortimentet. Dette skjer det en del av like etter jul, forklarer Straumsheim.

Valgfri registrering
Hos Elkjøp har de også en lignende praksis.

- Dersom et kjøp er registrert i våre systemer, trenger man i utgangspunktet ikke å samle på kvitteringen. Vi kan da enkelt søke opp kunden og hjelpe kunden videre med garanti eller reklamasjonsrett på de aktuelle produktene, sier informasjonssjef i Elkjøp, Åshild Indresøvde.

Hun presiserer at det imidlertid ikke er alle salg som registreres, og at det da er viktigere å samle på kvitteringen.



- Det er for eksempel ikke alle kunder som ønsker å registrere kjøpet på navn. Kravet er at vi må registrer salg som er tilknyttet abonnement og produkter som er knyttet opp mot lisensavgiften til NRK. Ellers kan kunden selv bestemme om man ønsker en registrering eller ikke, sier Indresøvde og legger til:

- For sikkerhetsskyld anbefaler vi våre kunder å samle på kvitteringen om de har mulighet til det.

Du har bevisbyrden
Hos forbrukerrådet anbefaler de også at man skal samle på kvitteringen, selv om dette ikke er noe absolutt krav.

- Når du reklamerer på en vare, hender det at selger er i tvil om varen er solgt i butikken. Det kan også være tvil om tidspunktet for salget. For å fjerne slik tvil, er det greit å kunne legge fram kvittering eller annen dokumentasjon på kjøpet. Annen dokumentasjon kan være for eksempel garantibevis eller kontoutskrift. Det er kjøper som må sannsynliggjøre at kjøpet fant sted som påstått, men det er ikke noe formelt krav om skriftlig dokumentasjon, skriver informasjonsansvarlig i Forbrukerrådet, Sveinung Nedregotten.

- Butikken kan ikke kreve kvittering. Det kan derimot kreve at du påviser at du har kjøpt varen i butikken og når du gjorde det. Dette kan gjøres ved å fremlegge bankutskrift, ved vitner eller på annen måte dersom du ikke lenger har kvitteringen, forklarer informasjonsrådgiver Øyvind H. Kaldestad i Fobrukerrådet.



De har imidlertid mye erfaring med usikkerhet og forvirring rundt kjøpers rettigheter og plikter. Du kan kanskje ikke kjøpsloven så godt, men det kan ofte ikke selgeren heller. Du er derfor tjent med å vite dine rettigheter og ikke overlate alt til selgeren.

Her er Forbrukerrådets kjøpevettsregler:


1. Ta vare på kvittering eller annen dokumentasjon på kjøpet.

2. Du har 14 dagers angrerett ved kjøp på internett, telefon eller postordre. Du har ikke angrerett i butikk.

3. Avtal bytterett før du handler. Du har ikke automatisk rett til å bytte en feilfri vare.

4. En garanti skal gi deg noe ekstra, og kan aldri ta fra deg rettighetene i forbrukerkjøpsloven.

5. Klag til selger med en gang du oppdager feil ved varen. Du har minimum to års klagerett, fem år hvis varen er ment å vare vesentlig lenger enn to år.

6. Ikke gi opp selv om selger sier at ”garantien gjelder ikke”. Sjekk alltid rettighetene dine etter forbrukerkjøpsloven!

7. Selger har rett og plikt til å undersøke varen. Ved feil du selv ikke er ansvarlig for, skal du ikke betale for undersøkelse og reparasjon.

8. Ved reparasjon, kan du kreve lånegjenstand om reparasjonen tar mer enn en uke.

9. Selger kan rette samme feil to ganger. Etter dette kan du kreve ny vare, prisavslag eller heve kjøpet.

10. Har du betalt med kredittkort, og ikke får tilbake pengene du har krav på fra selger, kan du få dem fra banken (kortutsteder).


Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen