Kvinner og eldre vil ha nettreiser

- Kvinnene har for alvor inntatt internett. Nettet er blitt en trygg og reell kjøpskanal for stadig flere mennesker. Når vi samtidig vet at sju av ti reiser tradisjonelt bestilles av kvinner, er det ikke overraskende at vi også begynner å dominere nettbruken, sier Lena Petersson, informasjonssjef i Star Tour, Norges ledende feriearrangør.

I mars i år gjennomførte selskapet en undersøkelse hvor nesten 4500 kunder på nettstedet startour.no deltok. Over 65 prosent av respondentene var kvinner, en økning på 15 prosent fra en tilsvarende undersøkelse for tre år siden.

Likestilling på nett
- Når nettbruken blir mer likestilt, er det logisk at flere kvinner inntar nettet når de skal finne feriereiser. Også andre undersøkelser viser at det er mor i huset som stort sett bestemmer feriereisene, og generelt er de flinkere til og mer opptatt av å planlegge reisen for hele følget. Til dette er internett uovertruffent, sier Petersson.

Hos Restplass.no står fremdeles menn for rundt 50 prosent av bestillingene.
- Når det er en familie som skal reise, er det gjerne kvinnen i huset som tar ansvar. Men vi har en ganske ungdommelig profil, med mye salg av storbyferie. En del av brukerne våre er single, og rene gutteturer er nok grunnen til at mange menn bestiller hos oss, forteller daglig leder Jason Eckhoff.

Surfer på eldrebølgen
Nesten 90 prosent av respondentene hadde handlet på nett tidligere, mot bare 63 prosent i 2001. I aldersgruppen 60 pluss hadde over åtte av ti handlet på nett tidligere.

- Dette er en markant økning, som fremfor alt bekrefter vår teori om at de som før bare var innom nettet for å titte nå har blitt aktive bestillere Mens vi tidligere vindusshoppet etter det beste tilbudet på internett, og deretter løp i butikken eller grep telefonen, er nettet nå blitt en trygg og akseptert salgskanal. At stadig flere eldre kjøper ting på nettet, bekrefter at det har skjedd en holdningsendring blant folk, sier Lena Petersson.

Fantastisk nettår
Eckhoff i Restplass.no er enig: - Fra å ha et fokus på kunder i alderen 20 til 40, ser vi at stadig mer av omsetningen vår kommer fra segmentet 40-60 år, sier han, og spår at 2004 kommer til å bli et fantastisk reiselivsår. For nettaktørene.

- En rekordstor del av reiseomsetningen kommer fra nettet i år, noe tradisjonelle aktører og reisebyråene på hjørnet smertelig vil merke seg. Nettaktørene vil tilby de beste prisene, kombinert med vareutvalg og tilgjengelighet som ingen andre kan måle seg med. I 2004 vil ikke kunden lenger betale det ekstra det koster å benytte gammeldagse reisebyråer, mener Eckhoff.

Reiseerfarne nordmenn
- Nordmenn er mer reiseerfarne enn før, og trenger ikke snakke med et reisebyrå om alt de lurer på før de bestiller. Særlig gjelder dette personer mellom 20 og 55. Kundene stoler på at turoperatørene, som de ofte kjenner fra før, har trygge nettsider for handel, supplerer Bård Jervan, daglig leder hos reiserådgiverne Mimir.

Rolf Forsdahl, bransjedirektør i Handels- og Servicenæringens Hovedorganisasjon, tror på sin side at hele reiselivsbransjen vil få ta del i oppgangen i 2004.

- Jeg vil tro på en oppgang på ti prosent fra i fjor. Nettandelen kommer til å stige godt, og nettmulighetene vil føre til at vi handler mer spontant og venner oss til å lete etter tilbud og kampanjer, sier han.

Kraftig nettøkning
I fjor utgjorde nettsalget til Star Tour 12 prosent av det totale salget av feriereiser, mot sju prosent i 2002. Turoperatøren solgte i alt nettreiser for 145 millioner kroner. - De siste ukene har vi ligget på mellom 15 og 17 prosent. I Finland ligger vi nå på rundt 27 prosent av totalsalget, så det er ingen tvil om hvilken vei dette går, forteller Petersson.

Av de som kjøper varer og tjenester på nett, svarer åtte av ti at de synes netthandel er mest praktisk. Informasjon på nettet er også kjøpsutløsende, viser undersøkelsen.

- Jeg tror mange bruker nettet til å lete opp reisemål og muligheter, uten å ha så mange låste tanker på forhånd, sier Bård Jervan.

Lena Petersson mener at nettet er det perfekte verktøy for planlegging og kjøp av feriereiser. - Her kan man lete opp reisemål over hele verden, fra alle mulige tilbydere av reiser. Dessuten er reiser som skapt for netthandel. Du får billettene rett i postkassen, og må ikke på posten og stå i kø for en pakke med klær i timevis, sier Petersson (Pressekontoret)

Dette handler vi på nett:
1. Reiser (89%)
2. Overnatting (39%)
3. Musikk og video (37%)
4. Bøker (36%)
5. Klær (34%)
Kilde: Star Tour/Refleks

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen