Kvinner blir dingsofile

Når amerikanske kvinner er ute for å handle elektroniske julegaver, kjøper de sannsynligvis en iPod eller et digitalkamera. Det forteller en undersøkelse foretatt av analyseselskapet IDC.

Over 1000 kvinner, for det meste i USA men også noen i Canada og Mexico, fikk sine gaveshoppingvaner gransket. Digitalkameraer, MP3-spillere, tilleggsutstyr for iPod, og bærbare datamaskiner var de vanligste elektroniske julegavene, forteller undersøkelsen.

Kvinnene er en stille majoritet når det gjelder å påvirke hva slags elektronisk utstyr som kjøpes. De har innflytelse på rundt 80 prosent av alle forbrukerelektronikk-kjøp, i følge tall fra produsenter og handelsorganisasjoner som amerikanske Consumer Electronics Association. Inntil nylig tok ikke bransjen hensyn til dette.

Assistert kjøp
Butikkjeden Best Buy har begynt med egne shoppingassistenter etter at de har innsett hvor stor påvirkning kvinnene har på innkjøp av elektronikk. Dessuten utgjør de en stor del av kundemasen, og kvinner er de kundene som er mest opptatt av god kundebehandling.

Best Buy har endret måten de tidligere har behandlet kvinner som kommer inn i butikken. Selgerne snakker anderledes til kvinner enn menn, og forsøker å legge av seg den vanlige praksisen med å ignorere kvinnen og heller henvende seg til mannen.

Jeremy Clay, shoppingassistent i en Best Buy-butikk i Walnut Creek i California, sier til BBC at han vet hva han skal si til menn som skal kjøpe julegave til kona. Siden han snakker med mange kvinner, vet han også hva de setter pris på å få av elektronisk utstyr.

I Storbritannia opplever kvinner dårlig service i elektronikkavdelingen, i følge forfatter og forretningskvinne Magaret Heffernan. – Det er forferdelig over alt. Det er ganske underholdende å høre selgere som forsøker å forklare produktene de selger. Jeg vet at de ikke vet hva de snakker om, og at de tror at det ikke spiller noen rolle siden jeg er en jente. Jeg handler heller på nett siden det å gå inn i en elektronikkbutikk er så irriterende, sier Heffernan, som forøvrig ønsker seg en iPod til jul i år.

– Hater feminine farger
Elektronikkprodusentene prøver å inkludere flere kvinner når de designer produkter og legger planer for markedsføring. De er i ferd med å innse at kvinner vil ha lettere bærbare PC-er og mindre enheter. De er ikke så forberedt på installering og konfigurering som menn er.

Sony designet sin Walkman Bean MP3-spiller spesifikt for å passe i en kvinnehånd, og har nettopp begynt å selge bærbare PC-er i forskjellige farger. Motorola har begynt å selge rosa mobiltelefoner, men mange kvinner sier at de ikke er på jakt etter utstyr i knæsje farger, spesielt siden de gjerne bruker utstyret på jobb.

– Jeg hater ideen om å lage elektroniske dingser i "feminine" farger. Jeg vil ikke ha rosa. Jeg tiltrekkes av mer nøytrale farger som kanskje til og med kan brukes av menn, sier en kvinne til analytikerne ved IDC.

– Det finnes et marked for rosa produkter, men kjøperne er sannsynligvis jenter mellom tolv og 14 år og ikke kvinner i styrerom, sier Dana Thorat i IDC til BBC. – Men du har kvinner som sier; "Det hadde vært fint å ha en mobiltelefon som matcher klærne", eller "Kanskje det finnes et fint belte som matcher den". De sier at de vil ha flere stilvalg, men at de ikke skal gå hen og lage dingsene i rosa heller.

Vil ha forskellige produkter
Men det er fortsatt rom for farger. Gult er for eksempel en farge som har blitt foreslått av mange kvinner som bruker mobilen som sikkerhet. En gul telefon ville være enkelt å finne fram i vesken.

Thorat sier at elektronikkprodusentene må lage utstyr til forskjellige kvinner. Det må være en forskjell mellom dem som bruker mye penger og som har behov for avanserte funksjoner, og dem som bare trenger grunnleggende funksjoner. Dessuten må produsentene lage forskjellige produkter som passer til tenåringer, voksne og eldre.

IDC konkluderer med at det tross alt er livsstil og interesser, og ikke kjønn som avgjør hva man kjøper.

(Kilder: BBC News)

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen