(Bilde: Shutterstock)

Kvinner lykkes oftere enn menn på Kickstarter

Får mer støtte på nettet.

Kvinner har tradisjonelt hatt det mye vanskeligere enn menn for å få støtte til å starte nye bedrifter og prosjekter. Med folkefinansiering via tjenester som Kickstarter og Indiegogo, har derimot alt blitt snudd på hodet, melder Wall Street Journal (WSJ).

I en ny studie kommer det frem at kvinner når målene sine via folkefinansiering langt oftere enn menn. Kvinner står kun bak 10 prosent av det totale antall teknologiprosjekter på Kickstarter, men det unike er at hele 65 prosent av dem faktisk når innsamlingsmålene sine. Til sammenligning klarer bare 30 prosent av mennene det samme på de resterende teknologiprosjektene.

Ser du på alle typer folkefinansiering, ikke bare de som har med teknologi å gjøre, har kvinner 13 prosent større sjanse enn menn til å nå målene sine, ifølge studien. De to amerikanske professorene som har gjort undersøkelsen, har totalt sett på 1250 Kickstarter-prosjekter i fem ulike kategorier, som alle hadde et mål om å få inn mer enn 5000 dollar (30 000 kroner). 

Ber om mindre penger

At kvinner er flinkere enn menn til å nå Kickstarter-målene sine, viser kanskje at det er enklere å være kvinne og gründer nå enn tidligere. Derimot betyr det ikke nødvendigvis at det går like bra i etterkant.

De kvinnelige gründerne starter nemlig bedriftene sine med langt færre midler enn menn, noe som gjør det vanskelig for mange å få bedriften til å vokse. Totalt sett starter mannlige gründere med nesten dobbelt så mye kapital som kvinnene, viser en annen studie som WSJ refererer til.

Likevel viser den førstnevnte studien at kvinner ofte er flinke til å støtte prosjekter som ledes av andre kvinner. Kanskje er nettopp dette en av årsakene til at de lykkes bedre på Kickstarter enn når de søker pengestøtte hos tradisjonelle investorer.

– Kommuniserer bedre

Den mindre kjente folkefinansieringstjenesten CircleUp hevder for øvrig at oppstartsselskaper med kvinnelig gründer har en suksessrate på 70 prosent hos dem, mot bare 58 prosent for tilsvarende selskaper som ledes av menn. Der får kvinnene også flere besøkende på sine prosjektsider, og flere som bidrar med penger – dog, totalt sett de samme beløpene som menn.

– Kvinnelige gründere kan kanskje være flinkere til å kommunisere sine fremtidsplaner, sier CircleUp-sjef Ryan Caldbeck til WSJ.

Har du størst tro på Kickstarter eller tradisjonelle investorer? Kommenter i forumet nederst!

Kvinner erobrer sosiale medier
Bare én av tjenestene brukes mest av menn »

(Kilder: Wall Street Journal, CircleUp , SSRN.com)

Kommentarer (1)

Norges beste mobilabonnement

Januar 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen