(Bilde: Blizzard Entertainment)

Kvinnelige spillfigurer får mer hjelp om de er pene

Den virtuelle verden fungerer omtrent som den virkelige.

En gruppe forskere ved Penn State University i USA har undersøkt om det er noe forhold mellom hvor attraktiv din virtuelle spillfigur er, og hvor lett det er for deg å få hjelp. I tillegg har de sjekket om det er forskjeller mellom kjønnene.

Resultatene viser at mannlige spillfigurer får omtrent like mye hjelp uansett hvor fysisk attraktive de er.

Kvinnelige spillfigurer får imidlertid mer hjelp om de er pene, og mindre om de ikke er det.

Forskjellsbehandling også på nett

Forskerne brukte disse spillfigurene for å sjekke hvor lett det var å få hjelp. Resultat: Hvis du er grønn, og kvinne, må du klare deg selv.
Forskerne brukte disse spillfigurene for å sjekke hvor lett det var å få hjelp. Resultat: Hvis du er grønn, og kvinne, må du klare deg selv. Foto: Penn State University

– Det spiller ikke noen rolle om du har en stygg «avatar» eller ikke. Hvis du er mann, får du omtrent like mye hjelp uansett. Men hvis du er kvinne og spiller med en uattraktiv avatar, får du betydelig mindre hjelp, sier forsker Franklin Waddell.

Undersøkelsen viste også at spillerne generelt har større aksept for menn som spiller med en kvinnelig spillfigur enn kvinner som spiller med en mannlig figur. 

– Det er virkelig en tap-tap-situasjon for kvinner i nettbaserte verdener, mener Waddell.

Resultatene kommer etter interaksjoner med cirka 2300 spillere i nettrollespillet World of Warcraft. Forskerne ba spillerne om hjelp til å finne et spesielt sted.

For å teste hvor mye hjelp spillerne var villige til å gi, ble noen bedt om å forklare veien til et sted, mens andre ble bedt om å vise veien selv. Sistnevnte involverte med andre ord mer arbeid for spillerne.

Dette er World of Warcraft.
Dette er World of Warcraft. Foto: Blizzard Entertainment

Forskerne brukte ikke stemmekommunikasjon, men brukte tekst for å formidle kjønnet til personen som kontrollerte spillfiguren.

Bør spillutviklere bruke mindre attraktive figurer?

Ifølge forskerne selv viser resultatet at spillutviklere bør tilby mer kjønnsnøytrale spillfigurer og færre muligheter til å skreddersy utseendet deres, for å få bukt med forskjellsbehandlingen.

Dette er neppe et forslag spillerne selv vil være særlig begeistret for. Kristine Ask, som er universitetslektor ved NTNU, har selv forsket på nettrollespill som World of Warcraft. Hun tror heller ikke færre muligheter er veien å gå:

– Vi kan heller få et større mangfold, i stedet for at alle karakterer blir til Barbie eller Hulken. Hvorfor kan vi ikke spille med en vaskebjørn som kan karate? Det finnes mange variasjoner der ute som ikke er seksualiserte, men som fortsatt kan være like tøffe, sier hun til nettstedet Forskning.no.

World of Warcraft ble lansert i 2005, og er fortsatt ekstremt populært
Nå har det også blitt gratis

(Kilde: Penn State University via Forskning.no)

Norges beste mobilabonnement

August 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Chili Medium 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen