Kutter klageorgan

De fleste av landets telekunder kan nok skrive under på at kundeservice er et diffust begrep når det gjelder de forskjellige teleoperatørene i Norge. Saker som fakturafeil og andre problemer som i utgangspunktet burde være enkle å ordne opp i tar månedsvis å løse, og ender mange ganger i Forbrukerrådet.

I sommer skrev vi at Samfersdelsdepartementet hadde sett seg lei på teletilbydernes dårlige kundeservice, og la frem et forslag om en erstatning til dagens Teleklagenemnd.

Nå er forslaget ett steg nærmere virkeligheten. Fra 1. november legges den nåværende Teleklagenemnda ned. Erstatningen skal komme i form av Brukerklagenemnda For Elektronisk Kommunikasjon, eller BKN.

Dagens Teleklagenemnd er dannet av Forbrukerrådet, Telenor, Tele2 og NetCom GSM. Dette betyr at det kun er kunder av Telenor, Tele2 og Netcom som i dag kan benytte seg av klageorganet.

Klag på alt og alle
Den nye nemnda skal imidlertid gjelde for alle tilbydere av tele- og bredbåndstjenester i Norge. Her kan du klage på alt fra kvaliteten på tjenesten til fakturaer og feil og mangler.

- Forbrukerne vil nå få større muligheter til å få sine klager behandlet med den nye nemnda. Adgangen til slik behandling vil skje etter type tjeneste - og uten begrensninger for hvilken tilbyder man vil klage på, sier Terje Sørensen i Forbrukerrådet.

Mange som hittil har klaget inn saker til Teleklagenemnda har opplevd å vente i månedsvis før saken er ferdig behandlet. For å forhindre at slike tilstander gjentar seg, har BKN satt en behandlingsfrist på tre måneder.

Da Samferdselsdepartementet la frem forslaget om BKN, ble de foreslått flere alternative finansieringsmetoder til den nye nemnda. Det ene forslaget gikk ut på at hver av tjenestetilbyderne skulle betale en årsavgift basert på deres markedsandeler.

Det andre alternativet innebærer at tilbyderne selv må betale et gebyr for hver klage de får av sine kunder. Det er foreløpig ikke klart hvordan BKN skal finansieres. Det er imidlertid lite sannsynlig at de store tilbyderne vil finne seg i det første alternativet, siden dette innebærer at de i praksis blir nødt til å finansiere behandlingen av klagene de små tilbyderne mottar.

BKN er planlagt å starte opp ved nyttår. Skulle du derfor ha noe å klage på mellom 1. november og nyttår, må du ta direkte kontakt med kundeservicen til din egen operatør.

(Kilde: Forbruker, DinSide)

Norges beste mobilabonnement

Mai 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Chili Medium 5 GB


Jeg bruker mye data:

Chili Large 10 GB


Jeg er superbruker:

Chili X-Large 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen