Kursendring for Ventelo

I forrige uke ble ”nye Ventelo” presentert, etter at gamle Ventelo gikk i union med Bane Tele og Bredbåndsalliansen og dannet et nytt konsern. I den forbindelse uttalte ledelsen til Dagens Næringsliv at de tok sikte på å bli et slags ”Mini-Telenor”, med fokus på både fast- og mobiltelefoni og fast- og mobilt bredbånd. Ventelo er per i dag den nest største aktøren i Norge – etter Telenor – på fastnettstelefoni.
Den nye konstellasjonen vil i alle tilfeller gjøre Ventelo mer synlig, og vi har i den forbindelse undersøkt hvordan Ventelo ligger an på abonnementssiden for mobiltelefoni.
Bedriftsoperatør
Det er nok langt flere som forbinder Ventelo med bedriftsmarkedet enn privatmarkedet for mobiltelefoni. Når det gjelder markedsandeler på mobiltelefoni totalt sett, har Ventelo hatt en liten økning fra i fjor; Ifølge de siste tallene fra Post- og teletilsynet står operatøren for 2,7 prosent av markedets abonnementer. Flesteparten av abonnentene tilhører imidlertid bedriftskunder, naturligvis fordi Ventelo har fokusert mest på dette markedet.
- I lys av finanskrisen og et tøft marked, er vi strålende fornøyd med utviklingen. Tallene er en bekreftelse på hvor riktig det var å samle konsernet. Nye Ventelo er på offensiven i et svært konkurranseutsatt marked, sier administrerende direktør Per Morten Torvildsen i Ventelo Marked i en pressemelding.

(Artikkelen fortsettes.)
Lavprisaktør i privatmarkedet?
For bedrift har Ventelo fire abonnementer å velge imellom, og totalt sett er prisene konkurransedyktige med Telenor Bedrift-abonnementene. Det er derfor mer interessant å se hvordan Ventelos mobilabonnementer for privatkunder ligger i pris, for her er det vanskelig å forstå hvilke kunder de ønsker å kapre. Vi får inntrykk av at Ventelo egentlig tar sikte på å være en lavprisaktør, ettersom de reklamerer med ”finn et billig abonnement for deg” på nettsidene. Ingen av Ventelo-abonnementene på privatmarkedet kan imidlertid måle seg på pris i forhold til de mer synlige lavprisaktørene.
Abonnementet Happy er beregnet for deg som ”ringer litt”; 39 kroner i månedspris og 0,59 øre i startpris, per minutt og per SMS. I kategorien ”Lite” i Ringepriser kommer 42 abonnementer fra øvrige operatører bedre ut på pris enn Happy, inkludert et annet Ventelo-abonnement. Rocky ligger nemlig på 29. plass i samme kategori med 99 kroner i minimumsfakturering, 39 øre per minutt og per SMS, og hele 89 øre i startavgift. Med Happy og Rocky betaler du henholdsvis 119- og 99 kroner for de samme ringeminuttene og SMS-ene du får helt gratis med Tele2 Sheriff eller Ludo Mobil Terningkast 6, eller betaler 14 kroner for med One Call. Ventelo er per i dag altså ingen lavprisaktør.
Ventelo for storbrukere, da?
Så hvis Ventelo ikke er en lavprisaktør på privatmarkedet, er det naturlig å tro at de kanskje sikter seg inn mot storbrukerne. ”Ventelo Smart passer perfekt for deg som bruker mobilen mye, og som ønsker lavest mulig SMS- og ringepris,” heter i teksten rundt abonnementsprisene til Smart. SMS- og ringeprisen er riktignok lav – 29 øre per minutt/per SMS –, startavgiften på 59 øre er grei nok, men når du må betale 99 kroner per måned for å få disse prisene, gir det et svært negativt utslag på resultatlistene i Ringepriser for Mye bruk. Abonnementet havner på en 30. plass, og er 260 kroner dyrere per måned enn Tele2 Flex i denne kategorien – mer enn dobbelt så dyrt.

Ventelo Smart havner også på 30. plass i kategorien Veldig Mye bruk, over 500 kroner dyrere per måned enn One Call Full Pakke – kort oppsummert dobbel pris av det billigste abonnementet i de to kategoriene med høyest forbruk i Ringepriser. Ventelo er, som vi ser, heller ikke et godt alternativ for storbrukerne på privatmarkedet.

(Artikkelen fortsettes.)
Andre segmenter
Det kan meget vel være at Ventelo på privatmarkedet, slik det fremstår i dag, ikke tar sikte på å lokke til seg noen spesielle kundegrupper, men heller satser på å tilby abonnementer som svever midt imellom det dyreste og det billigste som finnes på markedet. Oppleves de som enkle å forholde seg til, kan de fort skaffe seg noen kunder for det.
Vi ser likevel at de løpende dataprisene til Ventelo er på 12 kroner per MB, noe som utvilsomt skremmer bort de aller fleste som bruker internett på mobilen. Hårreisende datapriser har vi gitt Tele2 tyn for i hele 2009, men når også de har kommet med et svært konkurransedyktig tilbud på datapakker til sine kunder, står tilsynelatende Ventelo klare til å overta denne sotede stafettpinnen. Når vi samtidig ser at Ventelo ikke tilbyr noen tilleggstjenester – som for eksempel datapakker, SMS-pakker og lignende, kan vi ganske raskt komme til en sannsynlig konklusjon:
Ventelos abonnementer på privatmarkedet per i dag er beregnet på de som er i familie med en som har bedriftsabonnement hos Ventelo. Med Ventelo Familie kan du nemlig ringe- og sende SMS gratis til abonnentene som er tilknyttet familien – bedriftsabonnenter inkludert. Det blir derfor spennende å se hvilken kurs ”nye Ventelo” kommer til å ta når omstruktureringsprosessen av det nye selskapet er fullført.
 

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen