Kundene raser mot Easytel

Easytel - ikke så enkelt likevel? (Foto: Istockphoto / Gabriela Trojanowska)
Easytel - ikke så enkelt likevel? (Foto: Istockphoto / Gabriela Trojanowska)

Det stormer rundt operatøren Easytel om dagen. Selskapet har den siste tiden sendt ut gale regninger til flere tusen av kundene sine.

Og det er ikke småtteri Easytel krever at kundene skal betale. Easytel-kunde Kjetil Nordrum fikk en regning på nesten 3000 kroner for mye.

Operatøren mente nemlig at Nordrum skulle betale for bredbåndsabonnement i tillegg til mobilabonnementet. Problemet var bare at Nordrum har bredbåndsabonnement hos Telenor, ikke Easytel.

Nordrum ble også fakturert for mobilsvar, en tjeneste verken han eller samboeren bruker, skriver Forbruker.no. Som om ikke det var nok, ble han også fakturert for en periode han allerede hadde betalt for.

Fakturaene kommer heller ikke med jevne mellomrom.

- Egentlig skal de komme hver måned, men i det siste halvåret har det gått flere måneder før vi har fått en faktura, sier Nordrum til Forbruker.no.

Verdens lengste telefonkø?

Det er tydeligvis flere enn Nordrum som har en høne å plukke med Easytel. Da han ringte for å klage på fakturaene, fikk han vite at han sto som nummer fire tusen i køen. Han la naturlig nok på røret og sendte i stedet en e-post, hvor han sa opp abonnementet sitt.

Robert og Fiona Smith-Hald er to andre som har fått smake de dårlige rutinene hos Easytel. Forleden ble også de fakturert for et bredbåndsabonnement de ikke har. Smith-Hald mener også at operatøren fakturerer de for samtaler som aldri har funnet sted, som samtaler til utlandet og femsifrede numre.

Han har tidligere forsøkt å bytte til en annen operatør. I følge BT.no nektet Easytel å overføre hans og hans samboers mobilnumre til Chess, som han ønsket abonnement hos.

Smith-Hald opplevde, i likhet med Nordrum, å bli sittende i lange telefonkøer. Og da han endelig kom gjennom, ble samtalen avsluttet fra Easytels side. Nå vil han anmelde Easytel.

- Anmeld dem!

- Jeg oppfordrer alle som er utsatt for Easytels metoder til å anmelde dem, sier han til BT.no.

Easytel beklager alle problemene som har oppstått den siste tiden, og skylder på selskapet som har ansvaret for å fakturere kundene til Easytel, nemlig Payex.

- En hos dem har tastet inn feil produktkode, og dermed har en rekke av våre kunder blitt fakturert for et stort beløp for mye. Men det er selvsagt utrolig beklagelig, sier Easytels daglige leder, Johnny Svensson, til Forbruker.no.

Kan motta bøter

Det er ikke bare kundene som er sure på Easytel. Selskapet er nemlig pliktige til å være med i Brukerklagenemda for elektronisk kommunikasjon. Men nemda har ikke mottatt noen medlemsavgift.

- Dersom de ikke oppfyller sine forpliktelser rimelig raskt, kan det bli aktuelt med tvangsmulkter på minst ti tusen kroner dagen, sier avdelingsdirektør Torstein Olsen i Post- og teletilsynet, til BT.no.

Han forteller også at Easytel står i fare for å miste plassen på telepriser.no, på grunn av problemene med kundeservice.

- Telepriser.no skal være en nøytral kvalitetsoversikt for forbrukerne. Easytel oppfyller ikke betingelsene for å være med på listen. Det er for mye uklarheter i forhold selskapets deltakelse i Brukerklagenemda. Det er svært sjeldent at teleselskapene ikke oppfyller disse forpliktelsene, sier Olsen.

(Kilder: BT.no, Forbruker.no)

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen