DNB-kunder opplever å ha fått reservert beløp på kontoen sin som ikke er blitt slettet når transaksjonene endelig er gått gjennom. Enkelte sier de nå er på ferie og har minus på kontoen.
DNB-kunder opplever å ha fått reservert beløp på kontoen sin som ikke er blitt slettet når transaksjonene endelig er gått gjennom. Enkelte sier de nå er på ferie og har minus på kontoen. (Foto: Stein Jarle Olsen, Tek.no)

Kunder raser mot DNB etter doble betalinger

– Jeg får ikke handlet mat eller betalt regninger, sier én kunde.

En rekke sinte DNB-kunder melder på selskapets Facebook-sider at de har fått alle sine korttransaksjoner de siste dagene trukket dobbelt fra konto.

En av dem er Ingrid Fausko, som sier hun har fått trukket 1370 kroner ekstra i løpet av den siste uken. 

DNB-kunde Ingrid Fausko sier hun verken får handlet mat eller betalt regninger som følge av at penger er blitt reservert dobbelt på kontoen hennes. Foto: Privat

– Jeg har vel vært ganske heldig, men det står fortsatt nesten 1000 kroner i minus på kontoen i skrivende stund. For meg er det ganske krise, siden jeg for tiden går på arbeidsavklarings-penger og ikke har mye ekstra hver måned. Jeg får ikke handlet mat, ikke betalt regninger eller gått på behandling om det ikke er fikset innen i morgen, sier hun til Tek.no. 

Fausko sier hun er trukket dobbelt så langt tilbake som 15. mai, for det meste for kjøp via nett og PayPal. 

– Jeg forstår jo at det kan skje feil i systemer og slikt, men dette er fortsatt ekstremt frustrerende. Det burde ikke kunne skje, spesielt ikke at det da blir minus på konto. Hadde man gått i null kunne man jo lånt penger til det var fiksa, sier hun. 

Fausko er heller ikke alene. Mange frustrerte DNB-kunder uttrykker tirsdag morgen sin frustrasjon på selskapets Facebook-sider, og sier at de nå er helt tomme for penger på konto eller til og med har kontoen i minus. En kunde melder sågar at hun er på ferie i Hellas, har fem euro i kontanter og negativ saldo.

Doble betalinger 

DNBs Facebook-team svarer at det ser ut som om det har gått doble betalinger hos enkelte kunder i helgen, og at de jobber med å løse problemet. 

En annen kunde skriver at det åpenbart ikke bare gjelder «enkelte» kunder, siden både hun og alle hennes tre barn har opplevd det samme. 

Flere kunder melder også om svært lang ventetid på telefon inn til DNB, og på egne nettsider melder de om at enkelte kunder har blitt belastet dobbelt for Visa-transaksjoner fra og med 15. til 21. mai. 

Både utenlands og innenlands

– Det vi ser har skjedd er at det for noen av våre kunder som har gjort kjøp med Visa-kortet sitt, er det først blitt reservert et beløp, og så når beløpet er blitt endelig trukket fra kontoen, så er ikke det reserverte beløpet blitt slettet, sier kommunikasjonsrådgiver Andreas Nyheim i DNB til Tek.no. 

Kommunikasjonsrådgiver Andreas Nyheim i DNB sier problemet har oppstått for kunder som har brukt Visa-kortet fra DNB i utlandet eller på nett. Foto: Stig B Fiksdal, DNB

Han sier det i hovedsak dreier seg om kunder som har brukt Visa-kortet i utlandet, enten man fysisk har vært i utlandet eller har handlet fra utenlandske nettbutikker.

Etter hvert har DNB også oppdaget at det gjelder betalinger til enkelte bedrifter i Norge. 

– Vi holder på med løpende retting, slik at kundene får riktig beløp på konto, sier Nyheim. 

– Dette er beklagelig, det skal ikke være sånn. Vi jobber med å rette opp dette for de kundene som er berørt, og oppfordrer kunder som har fått problemer som følge av dette til å ta kontakt, så kan vi hjelpe dem, sier Nyheim. 

– Men det er lang ventetid på telefonen? 

– Det er naturligvis slik at det er mange kunder som tar kontakt med oss når feil oppstår, og derfor er vi veldig opptatt av å informere om at vi holder på å få rettet dette nå. De som har behov for det, må likevel ta kontakt med oss, sier Nyheim. 

– Har dere noen estimert rettetid? 

– Vi holder på med dette nå, så så raskt som mulig. Det er det eneste jeg kan si. 

Oppdatert onsdag 15:08: 

Kommunikasjonsrådgiver Vidar Korsberg Dalsbø hos DNB beklager for feilen i en e-post. Foto: DNB

I en e-post skriver Vidar Korsberg Dalsbø, kommunikasjonsrådgiver hos DNB, at feilen skal være rettet for de fleste DNB-kunder. 

– Det er enda noen kunder som vi må kjøre manuelle rettinger på, og det vil bli gjort i løpet av ettermiddagen. Dette gjelder f.eks. betalinger til utland, der vi må sikre at riktig kurs blir registrert på riktig dato, skriver Korsberg Dalsbø.

Han skriver imidlertid ikke noe om hvor lang tid dette vil ta. 

E-posten blir avsluttet med en beklagelse:

– Vi beklager til alle som har blitt rammet av problemer. Vi har stor forståelse for at dette har skapt problemer for mange i dag, og særlig for de kundene som har fått minus på konto, avslutter han.

Norges beste mobilabonnement

Sommer 2019

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Sponz 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

GE Mobil Leve 6 GB


Jeg bruker mye data:

Chili 25 GB


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen